کد خبر: ۶۰۹۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

یک جامعه‌شناس با اشاره به خبر ازدواج دختر 11 ساله: رسانه‌ها خوب عمل کردند

یک جامعه‌شناس با اشاره به خبر ازدواج دختر 11 ساله گفت: این امر نشاندهنده ناآگاهی نسبت به حقوق کودک توسط جامعه یا بخشی از جامعه است که اصولا نهادهای اجتماعی و خانواده وظیفه مهمی در این خصوص برعهده دارند که باید ذیل حقوق شهروندی به آن پرداخت. یعنی هرکسی در رده های سنی مختلف یکسری حقوقی دارد که باید در جامعه رعایت شود و نا آگاهی نسبت به آن باعث می‌شود که فرد و جامعه آسیب ببینند.
یک جامعه‌شناس با اشاره به خبر ازدواج دختر 11 ساله: رسانه‌ها خوب عمل کردند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر رامین مرادی با بیان این مطلب که خبر این عقد واکنش و مباحث زیادی را در پی داشت، اظهارکرد: اگر پدیده کودک همسری در یک جامعه، شهر و یا منطقه‌ای آنقدر فراوانی زیاد داشته باشد که مردم آن را بعنوان یک امر رایج و جاری تلقی می‌کنند در این صورت مساله اجتماعی در این رابطه صدق می‌کند.

این عضو هیئیت علمی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: کودک همسری مستلزم این است که مبنای تصمیم‌گیری اراده جمعی باشد و دیگران در مورد شخصی‌ترین و خصوصی‌ترین مساله زندگی اجتماعی یک فرد تصمیم بگیرند. در حالی که در دنیای مدرن، علاقه، انتخاب و صمیمیت در ازدواج که معمولا در قالب عشق از آن نام می‌برند، نقش مهمی دارد. بنابراین بی توجهی به این امر که فردی را که هنوز به سن بلوغ و سن قانونی ازدواج نرسیده در مبادله ازدواج قرار دهیم جای بحث دارد که نشان دهنده این است که باورهای سنتی در این زمینه غالب است.

این جامعه شناس عنوان کرد: اگر جامعه، رسانه‌ها، نهادهای اجتماعی، خانواده، نظام آموزشی و هر آنچه که وظیفه جامعه‌پذیری را بر عهده دارد به وظایفش عمل می‌کرد و آگاه بود که کودک هم حقوقی دارد و حق دارد بچگی کند، امنیت داشته باشد، انتخاب کند و... شاهد بروز این مورد و موارد این چنینی نمی‌بودیم.

مرادی تاکید کرد: رسانه‌ها در مورد این ازدواج خوب عمل کردند، رسانه‌ها باید تلاش کنند که توجهات را به سمت مسایل و مشکلات جدی جامعه ببرند و در این مورد خاص باید توجهات را به سمت اهمیت و برجستگی حقوق کودک ببرند تا در جامعه شناسانده و نهادینه شود. از این به بعد رسانه‌ها باید به صورت تخصصی و جدی پیگیر حقوق کودک باشند و بعنوان یک وظیفه اجتماعی مدام در قالب خبرها، متن ها و گزارش‌ها و مصاحبه‌ها آن را برجسته کنند و تنها به این مورد ختم نشود. اگر غیر از این عمل کنند موج ایجاد شده می‌خوابد و بعدا از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: بحث آموزش باید مطرح شود چراکه خانواده ها باید از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی از سوی دستگاه‌های متولی و صدا و سیما آموزش ببینند و بدانند که فرزندان‌شان حق و حقوقی دارد، صرفا این نیست در خصوص مسایل معیشتی و اقتصادی مسئول باشند بلکه مسئول تامین و رعایت حقوق کودکان نیز هستند که باید در جامعه نهادینه شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تاکید کرد: در مورد کودک همسری یکسری موانع قانونی و حقوقی وجود دارد که بازدارنده نیستند، و ضروری است دستگاههای متولی آن را بررسی کنند.

مرادی بار دیگر با اشاره به خبرعقد دختر 11 ساله در بهمئی افزود: این مورد نشان داد که قدرت رسانه خیلی زیاد است، قدرت رسانه به حدی بود که پیمان بسته شده را تغییر داد. رسانه‌ها با این حرکت یک نوع فشار اجتماعی ایجاد کردند که از نظر رسمی و عرفی باعث نوعی عقب‌نشینی شد. بنابراین این مساله هم کارکرد رسانه را نشان داد و هم به نوعی اطلاع رسانی و آگاه سازی نیز صورت گرفت و مردم مطلع شدند که کودکان هم حقی دارند و در صورت نقض آن با واکنش‌های اجتماعی مواجه خواهند شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج ادامه داد: کودک همسری اتفاق افتاده به تنهایی نمی‌تواند بعنوان یک مساله اجتماعی مطرح شود هر چند باید به یک مورد هم توجه کرد؛ اگر چنین مواردی تکرار شود آن وقت باید بصورت عملی اقدام صورت بگیرد و بدنه اجتماعی و دستگاه‌های متولی تمهیدات لازم را بیندیشند.

مرادی گفت: در جامعه‌ای زندگی می کنیم که رسانه‌ها دیده بان عملکرد ما هستند، هر چند که فشارهای رسانه‌ای کاذب در برخی موارد می‌تواند سازنده نباشد، اما در این موارد می‌توانند اطلاع رسانی کنند و مردم را آگاه کنند و امیدوارم در بقیه موارد و مسایل اجتماعی و فرهنگی که مشکلاتی از این دست وجود دارد رسانه‌ها بتوانند به اصلاح برخی از روندها کمک کنند و باعث شوند مسایل جامعه حل شود و جامعه ما به سطحی از توسعه فرهنگی برسد که این قبیل موارد در آن تکرار نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین