کد خبر: ۶۰۹۶۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
انتقاد روزنامه اطلاعات از فرآیند بررسی صلاحیت‌ها و گزینش‌های استصوابی

در حالی که فرایند کاملا مهندسی شده وجود دارد، چگونه می‌توان انتظار انتخابات پرشور را داشت؟

در جلسه دیروز هیأت دولت، رئیس جمهور به موضوع انتخابات و ضرورت حضور مردم اشاره کرد و گفت مردم ایران باید عناصر و افرادی را گزینش کنند که بتوانند مطالبات و آرزوهای مردم، به ویژه نسل جوان و کار آفرینان را برآورده سازد.
در حالی که فرایند کاملا مهندسی شده وجود دارد، چگونه می‌توان انتظار انتخابات پرشور را داشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

واقعیت این است که هنوز در باب انتخابات و فرآیند بررسی صلاحیت‌ها و گزینش‌های صواب و استصوابی، یا مداخله رقابت‌ها و تمایلات جناحی در بخشی از دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، تردیدهای جدی وجود دارد. مردم همواره نقش خود را ایفا کرده و در دوره‌های مختلف از انقلاب و دفاع مقدس تا رفراندوم و انتخابات در بهترین یا بدترین شرایط، رو سفید و سربلند از عهده برآمده‌اند.

توقع از مردم در حالی که طی سال‌های اخیر خاطرات ناخوشایند و منفی از مسائلی که به دولت و کل دستگاه‌های حکومتی، مجلس و دستگاه‌ قضا مربوط می‌شود دارند، البته عجیب نیست، زیرا در نهایت ملت‌اند که پناهگاه همگان و منشاء تحولات و برنامه‌های آینده خواهند بود. اما در حالی که مجلس و ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های انتخابی، با بیشترین ممیزی روبرو هستند و گاهی به نظر می‌رسد فرآیندی کاملاً مهندسی شده رویاروی همگان قرار می‌گیرد، چگونه می‌توان تقاضای انتخاباتی پرشور را در جامعه مطرح کرد؟

همین هفته‌های اخیر بود که شک و شبهه‌ و مسائل مربوط به دیدار در مسجدی با ثبت نام کنندگان و نامزدهای مجلس افشا شد و نماینده شجاع و صریح ملت، دکتر محمود صادقی با ذکر اسامی و معرفی تعدادی از کسانی که در معرض درخواست میلیاردها یا صدها میلیون پول برای تأیید صلاحیتشان قرار گرفته بودند، درخواست رسیدگی و شفاف‌سازی در این موضوع را علنی و رسانه‌ای کرد. واقعاً چقدر به این موضوعات رسیدگی شد؟

امروز که چند ماهی با آغاز شوروشوق ثبت‌نام و سپس تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی فاصله داریم، هشدار می‌دهیم که در غیاب مردم و در صورت رویگردانی مردم از حضور وسیع و گسترده، کل نظام و کل کشور متضرر خواهند شد. رئیس‌جمهور باید از طریق وزیر اطلاعات و وزارت کشور با قاطعیت اطلاع‌رسانی کرده و اجازه ندهد جریان‌های پول محور و لابی‌های جناحی، مجلس شورای اسلامی را از این که هست کم‌اثرتر و صامت‌تر سازند. مجلس صدای ملت است، مبداء و مرکز قوانین و نظارت‌هاست، اگر نمایندگان واقعی، نظیر همین سه‌چهار نفری که اکنون از صافی حوادث گریخته و توانسته‌اند وارد صحن مجلس قانونگذاری شوند، بتوانند به‌صورت گسترده‌تر حضور یابند، بسیاری از مشکلات کشور به صورت کارشناسی حل خواهد شد و دمار از روزگار مفسدان، سوء‌استفاده‌کنندگان، کاسبان، رانت‌جویان، شبکه‌های فامیلی، آقازاده‌ها، اختلاسگران و قانون‌گریزان درخواهد آمد.

وقت آن رسیده که رئیس‌جمهور به وعده بزرگی عمل کند و آن تلاش بی‌وقفه و بی‌رحمانه برای رسیدن به مجلسی آزاد و حضور و رقابت نمایندگانی واقعی و آزاد و شریف و کاردان در عرصة انتخاباتی آتی است. دنیا منتظر است ببیند مردم ایران آیا در این شرایط دشوار، همچنان پرشور و پشتیبان نظام خواهند بود؟ از این منظر، انتخابات آینده را باید یک رفراندوم و آزمایش تاریخی تلقی کرد. در این آزمون تاریخی، یا یک نظام سیاسی به دور از خواست و آرمان‌های ملت و بدون توجه به پشتیبانی آنان به کار ادامه خواهد داد یا یک نظام مردمی که به پشتوانة حمایت ملت می‌تواند هر قله و هر سنگری را فتح کند. در صورت اول، نظام باید هزینه‌های مدیریت و کنترل بی‌وقفه را در داخل و خارج به صورت تصاعدی و فرسایشی به خود و کشور تحمیل کند و در صورت دوم، مردم حکومت را صیانت کرده و از هر ورطه و مانعی عبور خواهند داد.

این دو راهی، پس از چهل سال شعار و کشمکش و آزمون و خطا، پس از چهل سال شکیبایی و مقاومت ملت، نشان خواهد داد که حکومت جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه توانسته است اهداف و آرمان‌های خود را بازیابد و به عهد اول که با ملت بسته، وفادار است. پس رئیس‌جمهور باید تدارک یک مجلس واقعی و رقابتی حقیقی از کاندیداهای تمامی جریان‌ها، اصناف و طبقات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را در نظر بگیرد و برای تحقق آن از هیچ‌کس جز خداوند سبحان نهراسد و به هیچ کس جز ملت و منافع ملی پاسخگو نباشد. این آزمون آخر روحانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
کاربخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
3
1
در انتخابات هرکس تبلیغ کند نسبت به اختیارات مسولیت و پاسخگویی وجود دارد . تنور انتخابات گرمتر می شود .
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
3
با این جور تیترها میتوان فهمید که انتخابات نزدیکه!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
5
0
خدا کنه احمدی نژاد هم تایید صلاحیت شود به امید آن روز
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
1
مشکل انتخابات ها در ایران به گنگی قانون باز می گردد. معلوم نیست که چه کسی می تواند داوطلب نمایندگی یا ریاست جمهوری شود. طرف بچه شیرخواره اش را هم ثبت نام می کند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین