حجّتالاسلام علیرضا پناهیان، رئیس حوزه علمیه دارالحکمه در سخنانی با موضوع مقدمات شهادت حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام که پیش از خطبههای نمازجمعه تهران در دانشگاه تهران ایراد کرد، گفت: چقدر خوب است که در ذکر مصیبتهای اباعبداللهالحسین علیهالسلام از ریشههای شکلگیری این مظلومیت هم سخن به میان میآید.
وی با بیان اینکه نباید به اجمال از کنار ریشههای شکلگیری این مظلومیت عبور کرد و باید به تفصیل درباره آنها سخن گفت، اظهار داشت: نباید به ابراز تعجّب از این فاجعه بسنده کرد و گفت که چطور هنوز نیم قرن سپری نشده، فرزند پیغمبر را به شهادت میرسانند.
پناهیان ادامه داد: امیدواریم یک زمانی برسد که اعتراض مردم ما فقط به قاتلین و حتی «خاذلین»؛ یعنی کسانی که امام حسین را یاری نکردند، محدود نشود و اعتراض خود را گسترش بدهند به ریشههای شکلگیری واقعه کربلا.
وی یکی از اوّلین ریشههای شکلگیری واقعه کربلا را ایجاد جریان نفاق در زمان پیامبر دانست و گفت: شکلگیری جریان نفاق در زمان پیامبر(ص) باعث نزول سوره منافقین شد. اینکه خوب است در نماز جمعه سوره منافقین خوانده شود، به این معنا نیست که این یک وردی است که خواندنش مستحب است، بلکه فهمیدن معنای آن و تناسبی که با نمازجمعه دارد، لازم است.
وی با اشاره به ایجاد دوقطبی مهاجر ــ انصار، توسط «عبدالله بن اُبَی» در یکی از غزوات پیامبر(ص) گفت: پیامبر از سخنان اُبَی، آنقدر ناراحت شدند که لشکر را در موقعی که باید استراحت میکردند، حرکت دادند. وقتی علّت این اقدام را از ایشان پرسیدند، فرمودند که مگر ندیدید که اُبَی گفته وقتی به مدینه برگردیم، میخواهیم مهاجرین را اخراج کنیم.
پناهیان، وجود اختلاف نظر در جامعه اسلامی را مایه برکت دانست و تصریح کرد: درعین حال، دوقطبی کردن جامعه و ذلیل کردن یک قطب و عزیز دانستن قطب دیگر، رفتاری منافقانه است.
وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما سالهاست دوقطبی شکل گرفته است، اظهار داشت: این دوقطبی، در اوایل، معنا و مصادیقی داشت که بعدها تغییر و تحوّل پیدا کرد؛ دوقطبی که با هم دعوا داشتند، در کنار هم قرار گرفتند، امّا اسمشان باقی ماند. بنابراین، دوقطبیای که اکنون جریان دارد، یک دوقطبی کاذب است.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با تشکر از رئیسجمهور بابت موضعگیری اخیر خود علیه دوقطبیسازی در جامعه، گفت: از ایشان عجیب بود که در یک سخنرانی، هم علیه دوقطبیسازی سخن میگویند هم اینکه با طرح موضوع زن، یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد میکنند و به تبلیغاتچیها گرا میدهند که از این موضوع برای ایجاد دوقطبی استفاده کنند.
پناهیان با بیان اینکه در موضوع زن، دوقطبی خاصی وجود ندارد، گفت: طرح این موضوع از سوی رئیسجمهور، عجیب است که البته این طور سخن گفتن از سوی ایشان، زیاد رخ داده است.
وی با بیان اینکه دوقطبی مهاجر ــ انصار در زمان پیامبر(ص) ادامه داشت و مسئله خلافت هم تحت تأثیر آن قرار گرفت، اظهار داشت: ضرر دوقطبیسازی برای جامعه این است که موجب ایجاد خفقان روانی و دیکتاتوری رسانهای در جامعه میشود و هرکس میخواهد به موضوعی انتقاد کند، میترسد که او را به یک قطب منتسب کنند.
پناهیان با بیان اینکه دوقطبیسازی، شایستهسالاری را از بین خواهد برد، گفت: هر کسی از قطبها که بالا بیاید، حتّی اگر شایسته هم نباشد، میگویند چون مربوط به قطب ماست باید از او دفاع کنیم.
وی ادامه داد: در جامعه دوقطبی، بسیاری از طرحها و حرفها زمین میماند چون در دعوای دوقطبی نمیشود مسائل را شفاف بررسی کرد. برخی که طرفدار شفافیت هستند تا میبینند کسی از شفافیت سخن گفته که متهم به حضور در یک قطب دیگر است، شروع میکنند به حرف زدن علیه شفافیت.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه دوقطبیسازی، مانع از حرکت جامعه به سمت پیشرفت و تعالی میشود، اظهار داشت: در فضای دوقطبی، سکوت اهل علم در حوزه و دانشگاه رخ میدهد، چرا که هر از انتقادی، تلقی توهین میشود و با هر امربه معروف و نهی از منکری، سخت برخورد میشود.
پناهیان ادامه داد: تقاضا میکنم اندیشمندان بررسی کنند که دیکتاتوری رسانهای که ذیل عملیات دوقطبیسازی انجام میشود، شومتر است یا دیکتاتوریِ دیکتاتورهایی مثل رضاخان قُلدر و آل سعود که محبوب استکبار جهانی هستند.
وی با محکوم کردن کسانی که به ایجاد دوقطبی در جامعه دامن میزنند، گفت: خدا لعنت کند کسانی که هر کسی انتقاد میکند را متهم و منتسب به یک جناح میدانند. این لعنتیها کسانی هستند که نمیگذارند جامعه پیش برود و فضای نقد و گفتوگوی آزاد، شکل گیرد.
پناهیان ادامه داد: صهیونیستها این دوقطبی را در بسیاری از کشورهای پیشرفته اجرا کردهاند و از این طریق، کشورها را اداره میکنند. البته در کشور ما موفق نشدهاند، منتها دعوایش را همیشه راه میاندازند.
وی با بیان اینکه در این دوقطبیسازیها کسانی رشد میکنند که شایسته نیستند، اظهار داشت: در این دوقطبیسازیها، بیبیسیچیها با تبعیت از بیبیسی خبیث، فرصت جولان پیدا میکنند و حقایق را پنهان میکنند.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه، انتخابات مجلس یازدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: انتخابات مجلس از نظر رسانه ملّی، انتخابات پرتنشی نیست چون برخلاف انتخابات ریاستجمهوری مناظرهای در تلویزیون انجام نمیشود، ولی بههر حال یکی از موقعیتهایی است که برخی میخواهند از آن سوءاستفاده کنند و جامعه را دوقطبی کنند.
پناهیان با بیان اینکه انتخابات در یک جامعه سالم، انتخاباتی است که کاندیداها حرفهای خودشان را بزنند و با جذّابیتی که در برنامههایشان وجود دارد، رأی جمع کنند نه با تخریب دیگران، اظهار داشت: اگر در یک انتخابات، همّت بر تخریب دیگر کاندیدها قرار گیرد، آنهم بهصورت دوقطبیسازی که با تخریب یک فرد فرق میکند (که البته هر دو مذموم است)، این انتخابات، نتیجه سالمی نخواهد داشت. مثل دموکراسی غربی که مردم به هرکسی رأی میدهند صهیونیستها روی کار میآیند.
وی ادامه داد: باید بتوانیم به انتخاباتی برسیم که در آن، کاندیداها با احترام به همدیگر، طرحهای خود را ارائه دهند و اگر هم میخواهند علیه هم سخنی بگویند، فوقش بگویند ایده من از ایده شما بهتر است و بیشتر از این نگویند تا جامعه دچار تنش نشود.
مبلّغ دینی در بیان اهمیت جلوگیری از ایجاد تنش در جامعه گفت: حضرت اباعبدالله با اینکه قیام کرده بود فرمود نمیخواهم جامعه را دچار تنش کنم؛ «إنّی لَمْ أخرُجْ أشِرًا و لا بَطِرًاو لا مُفسِدًا و لا ظالمًا».
**شورای نگهبان و قوه قضاییه با دعوتکنندگان به آشوب برخورد کنند**
پناهیان با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس بهدنبال «تونسیزاسیون» کردن ایران هستند، گفت: آیا شورای نگهبان یا قوه قضائیه با کسانی که اینطور مردم را دعوت به آشوب میکنند طبق قانون نباید برخورد کنند؟
**رسانههای نزدیک دولت خبر دروغ منتشر میکنند تا مملکت را به آتش بشکند**
وی ادامه داد: در حد رسانههای بسیار نزدیک دولت، سراغ داریم که خبر دروغ منتشر میکنند تا مملکت را به آتش بشکند و بعد که به رسانههای دشمن منتقل میشود، خبر خود را حذف میکنند. این کار، ظاهراً از نظر قانونی مشکلی نخواهد داشت ولی از نظر مروّت و انصاف، جای سؤال دارد.
پناهیان تصریح کرد: از رئیسجمهور محترم انتظار داریم اطرافیان خود را نهی از منکر کنند تا از رفتارهای اینچنینی بپرهیزند، چرا که خودشان گفتند که جامعه نیاز به آرامش دارد.
وی با اشاره به واقعه کربلا گفت: یزید وقتی کنار سر بریده امام به توهین مشغول بود به دوقطبی بنیهاشم و بنیامیه اشاره کرد و گفت که اصلاً دعوای نبوّت مطرح نبوده، بلکه دعوای بنیهاشم و بنیامیه بوده و یک زمان بنیهاشم پیروز شده و حالا بنیامیه!
پناهیان تصریح کرد: هر موقع از روشهایی نظیر دوقطبیسازی فاصله گرفتیم باید برای ظهور قریبالوقوع، منتظرتر باشیم.
کی ایشون با حرف های نسنجیده در کشور آشوب به پا کردن؟