محسن حاجی میرزایی در نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی که در ساختمان مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه فعالیتهای اجتماعی برای دانش آموزان فرصت بسیار مهم و بزرگی است تا بتوانند توانمندیها و تربیت اجتماعی خود را افزایش دهند گفت: هرچقدر پیوندهای اجتماعی بین افراد بیشتر شود، ظرفیتهای ذهنی و فکری قویتر و عمیق تر خواهد شد.
وی افزود: زندگی جمعی در فرهنگ دینی ما بسیار توصیه شده و بسیاری مناسک وجه جمعی دارد و بر تقویت آن تاکید شده است. شکل گیری چنین اجتماعی در راستای فرهنگ دینی ما نیز ارزشمند است و کاری با ارزش تلقی میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساحتهای شش گانه تربیتی گفت: برخی از این ساحتها چون ساحت زیستی، هنری و زیبایی شناختی وجه اجتماعی هم دارند اما به صورت انفرادی نیز قابل رشد هستند اما ساحت سیاسی و اجتماعی الزاما از طریق اجتماع حاصل خواهد شد.
حاجی میرزایی با اشاره به اهداف مجلس دانش آموزی از جمله ترویج فرهنگ گفت وگو اظهار کرد: جای فرهنگ گفت وگو خالی است.
گفت و گو ایمنی بخش و تفاهم آور بوده و با صمیمیت همراه است و پشتوانه امنیت ملی ماست. جامعهای که آن را پذیرفته از بسیاری مخاطرات ایمن است.
وی ادامه داد: خانوادهای که گفت وگو در آن شکل می گیرد از آسیبهای اجتماعی مصون است. اگر این فرهنگ در خانواده و در مدرسه تمرین کنیم زمینههای تقویت کشورو دستیابی به اهداف بلند میسرتر خواهد شد. هیچ مسئلهای به صورت پایدار حل نخواهد شد مگر اینکه درباره آن مسئله آثار و تبعات و راه حل ها یک تفاهم نسبی شکل گرفته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس دانش آموزی مجال مهمی برای تقویت و پرورش فرهنگ گفتوگو است و یک ارزش راهبردی بزرگ برای کشور به دنبال دارد گفت: واگرایی، تعارض در اهداف و روشها فرصتهای ما را زایل میکند. برای عمیق تر کردن پیوندها و همدلی میتوان از گفت وگو به عنوان یک اهرم مهم استفاده کرد.
حاحی میرزایی ادامه داد: بپذیریم گفتوگو برای ما یک اصل مهم و کلیدی است و مسئولیت داریم سندتحول بنیادین را محقق کنیم. سندتحول بنیادین سندی ارزشمند است اما برای اجرای آن کار دشواری در پیش داریم. اجرای یک سند خوب چند برابر پیچیدهتر از تدوین آن است. سندی اجرایی خواهد شد که تفاهم و درک مشترکی میان همه ذینفعان آن شکل گرفته باشد.
وی با بیان اینکه تا نتوانیم تقاضای موثری را در همه آحاد تعلیم و تربیت نسبت به تعلیم و تربیت چندساحتی بوجود بیاوریم، با نوشتن آیین نامه و ابلاغ دست یافتنی نخواهد بود مگر آنکه در همه سطوح و ارکان نظام تعلیم و تربیت آشنایی و درک از سند ایجاد شده باشد گفت: پیشنهاد میکنم در مجلس دانش آموزی بخش ویژهای به فرهنگ سازی برای اجرای سندتحول اختصاص یابد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نقطه ثقل بیانیه گام دوم، جوانان هستند و دغدغهای است که میتواند در مجلس دانش آموزی دنبال شود.
وی به برخورداری از رکن پایشی و نظام ارزیابی دستگاهها اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش میتواند توسط کسانی ارزیابی شود که مشتریان این نظام بوده و در معرض تدابیر و برنامهها هستند. فرصت انتقال بازخوردهای ۱۴ میلیون دانشآموز از سوی نمایندگان مجلس دانش آموزی وجود دارد.
حاجی میرزایی با طرح این انتقاد که از پایه اول همه چیز بر اساس مصرف کننده نهایی یعنی کنکور تنظیم میشود و جهت گیری همه آزمون ها و ارزیابیها به سمت آن است گفت: جهت گیری نظام آموزشی و خروجی نهایی به گونهای است که معیار ارزشیابیاش کنکور سراسری است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز برخی دانشگاهها توانسته اند در آخر خط، ملاکهای دیگری برای ارزشیابی قرار دهند و از ظرفیت های استارتاپ ها و گروههای کارآفرینی بهره مند شوند. نمیتوانیم کنکور را برداریم باید در کنار آن متقاضیانی دیگری بگذاریم که نسبت به آلام مردم احساس مسئولیت کرده و جهت گیری را به سمت خودش ببرد.