کد خبر: ۶۱۱۵۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶

پنج دلیل عدم درگیری آمریکا با ایران در پی حمله به آرامکو از دیدگاه نشنال اینترست

مجله آمریکایی نشنال اینترست روز شنبه در مطلبی پنج دلیل را برای عدم وقوع درگیری میان ایران و آمریکا به دنبال حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان عنوان کرد و نوشت که هیچ یک از دو طرف خواهان جنگ نیستند.
آفتاب‌‌نیوز :

نشنال اینترست در مقاله ای با عنوان "به پنج دلیل حمله به تاسیسات نفی آرامکو باعث جنگ با ایران نمی شود" دلایل عدم وقوع جنگ در منطقه را شرح داد و نوشت این جنگ هزینه هایی دارد که هیچ یک از دو کشور ایران و آمریکا حاضر به پذیرش آن نیستند.

نویسنده این مطلب در ادامه این پنج دلیل را شرح داده است:

نخست، آمریکایی ها به دنبال جنگ با ایران نیستند

با وجود چهل سال روابط متشنج میان آمریکا و ایران و سر دادن شعار "مرگ بر آمریکا" در ایران، مردم آمریکا به سادگی خواستار جنگ با ایران نیستند. نظرسنجی های هفتگی در ژوئن و ژوئیه ۲۰۱۹ درباره حمله نظامی علیه ایران نشان می دهد که ۶۸ درصد از دموکرات ها، ۸۱ درصد از احزاب مستقل و ۸۱ درصد از جمهوری خواهان خواستار عدم اتخاذ عملیات نظامی و درگیری میان کشورشان با ایران هستند. در مقابل اغلب آمریکایی، خواهان تحمیل تحریم های بیشتر بر ایران هستند. به ویژه اینکه این نظرسنجی ها در زمان حساسی انجام شد که در آن مسئولان آمریکایی مدام ایران را به انجام اقدامات خصمانه متهم می کردند. با این وجود، دیدگاه ها درباره مخالفت با جنگ علیه ایران در همه طیف های سیاسی آمریکا یکسان بود.

دوم اینکه، ترامپ مذاکره را به درگیری با ایران ترجیح می دهد

با وجود لفاظی های ترامپ، او بارها گفته که مذاکره را به اقدام نظامی ترجیح می دهد. ترامپ به تهدید با زور و سپس عقب نشینی از سخنان افراطی اش مشهور است. حتی پس از اینکه ماهواره های آمریکایی تجهیزات ایرانی را در حمله به آرامکو رصد کردند نیز از همین روش استفاده کرد.

سوم اینکه، شیطان کاخ سفید را ترک کرد

تا هفته گذشته، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ که جیمز متیس وزیر دفاع پیشین امریکا او را شیطان خواند، استعفا داد.

این استفعا به طور مستقیم به اختلافات سیاسی او درباره نحوه برخورد با ایران مربوط می شد.

چهارم اینکه ارتش آمریکا مخالف جنگ با ایران است

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در ژوئیه سال جاری احتمال وقوع جنگ بزرگ با ایران را کم دانست و تاکید کرد که ارتش بر راهبرد رقابت با قدرت های بزرگ تمرکز دارد و درگیری با ایران چنین هدفی را به تاخیر می اندازد و هنوز هم همین دیدگاه در پنتاگون حاکم است.

پنجم آنکه، ایران در واقع به دنبال جنگ با آمریکا نیست

آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران (رهبر معظم انقلاب)به طور علنی تاکید کرد که ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست. مسئولان ایرانی نیز خوب می دانند که (در صورت جنگ) با وجود اینکه ممکن است آمریکا به طور قاطع پیروز نشود، اما ایران متحمل تلفات جانی فراوانی می شود و هنوز شبح جنگ ایران و عراق در ذهن مردم ایران باقی است که در آن زمان یک میلیون نفر از شهروندانش در جنگ کشته شدند.

الجزیره به نقل از نشنال اینترست افزود: با وجود اینکه محققان و تصمیم گیران عرصه سیاست غالبا از بروز جنگ تصادفی میان دو طرف ابراز نگرانی می کنند، اما اجتناب از تشدید تنش های ناخواسته در این شرایط امکان پذیر به نظر می رسد.

این نشریه در مطلب خود نسبت به قدرت بازدارندگی، قدرت ضربات تقابلی و ایستادگی مردم ایران و گستره میدان یک نبرد احتمالی که سطح وسیعی از منطقه غرب آسیا را در بر می گیرد، سکوت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین