کد خبر: ۶۱۲۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

پیشنهاد«لیکود» به«کاحول لاوان»؛ موافقت مشروط با چرخشی شدن نخست وزیری

لیکود به حزب کاحول لاوان(آبی سفید) پیشنهاد تشکیل دولت وحدت را با این شرط ارائه کرده که ابتدا نتانیاهو منصب نخست وزیری رژیم صهیونیستی را برعهده بگیرد در مقابل، بنی گانتس دوره نخست وزیری طولانی تری داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

 منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که حزب لیکود، پیشنهاد تشکیل دولت وحدت را به کاحول لاوان(آبی سفید) به صورتی که نخست وزیری آن چرخشی باشد، مطرح کرده، البته این شرط را قرار داده است که ابتدا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی اسرائیل، نخست وزیر شود در برابر، این اجازه به بنی گانتس رئیس آبی سفید داده می شود تا برای مدتی طولانی که تا سه سال هم می رسد، نخست وزیر باشد.

یاریف لیوین رئیس تیم مذاکرات حزب لیکود شامگاه سه شنبه نشستی را با نمایندگان احزاب تشکیل دهنده فراکسیون راستگرا به ریاست بنیامین نتانیاهو برگزار کرد ، این فراکسیون در پی انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل بیست و دومین کنست(پارلمان) تشکیل شده است.

نشست تیم های مذاکراتی کاحول لاوان(آبی سفید) و حزب لیکود در روز سه شنبه بدون دستیابی طرفین به تفاهمات نهایی پایان یافت، هر چند خبرهایی به بیرون درز کرده که نشان می دهد روند امور به سمت تشکیل دولت وحدت پیش می‌رود.

لیوین در نشست با نمایندگان احزاب راستگرای رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که هر یک از دو حزب لیکود و کاحول لاوان همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند.

این در حالی است که روزنامه عبری یسرائیل هیوم نوشته است با وجود اختلافاتی که وجود دارد، دو طرف(لیکود و کاحول لاوان)همچنین گام‌های احتمالی در آینده را بررسی کردند که در راس آن، مسئله چرخشی شدن نخست وزیری میان نتانیاهو و گانتس بود، این در حالی است که هر یک از دو طرف، اصرار دارند که نامزدشان، در چرخشی شدن نخست وزیری، اول باشد.

به نوشته این روزنامه رژیم صهیونیستی، دو حزب لیکود و کاحول لاوان همچنین مسئله توزیع کرسی های وزارتی در دولت وحدت احتمالی را بررسی کرده و دو طرف به این نکته اشاره کردند که دولت وحدت شامل 32 وزیر خواهد بود و وزیران به دو برابر میان دو اردوگاه تقسیم خواهند شد.

یسرائیل هیوم به نقل از منبع آگاه از دیدار لیوین با نمایندگان احزاب راستگرا نوشته است : لیوین به تیم کاحول لاوان(آبی سفید) توضیح داده است که وی نماینده فراکسیون راستگرا با تمام اعضایش است که 55 نفر هستند و نتانیاهو رهبری این فراکسیون را برعهده دارد. این منبع افزود کاحول لاوان خاطر نشانکردند که لیوین نماینده خودش و لیکود است. این منبع گفت تا کنون که هیچ راه حل واضح و روشنی در این زمینه وجود ندارد.

این منبع افزود کاحول لاوان در خلال نشست اخیر در خصوص درخواست خود برای عزل نتانیاهو امتیاز داده است و لیوین به نمایندگان حزب کاحول لاوان گفته است که نتانیاهو تنها نامزد فراکسیون راستگرا است..

منبع صهیونیست گفت با وجود تاکیدهای لیوین مبنی بر اینکه نتانیاهو تنها نامزد آنهاست، نمایندگان حزب کاحول لاوان به مذاکرات ادامه دادند و جلسه را ترک نکردند.

در مقابل، کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که لیکود به رهبری نتانیاهو، به حزب کاحول لاوان پیشنهاد تشکیل دولت وحدت را با این شرط ارائه کرده که ابتدا نتانیاهو منصب نخست وزیری را برعهده بگیرد در مقابل، بنی گانتس دوره نخست وزیری طولانی تری داشته باشد که ممکن است تا سه سال هم برسد.

این در حالی است که «ارییه درعی» رئیس حزب شاس گفته است آنچه من متوجه شده ام، این است که نتانیاهو با اصل چرخشی شدن منصب نخست وزیری با بنی گانتس موافق است، ولی جزئیات آن را نمی‌دانم، ولی تلاش های رئیس ریولین(رئیس رژیم صهیونیستی)در این راستا ادامه دارد، ما به نتانیاهو اعتماد داریم، او به نیابت از ما، رهبری مذاکرات را برعهده دارد، ولی ما در برابر گانتس هم انعطاف پذیر هستیم.

تیم مذاکراتی لیکود و کاحول لاوان در بیانیه مشترکی در پی نشست روز سه شنبه خود اعلام کرد دیدار در فضاهای خوبی برگزار شد.

در این بیانیه آمده است : یورام توربوویچ رئیس تیم مذاکرات کاحول لاوان خواستار تاکید بر این مسئله شد که لیوین نماینده بنیامین نتانیاهو و حزبش(لیکود) است، در حالی که لیوین تصریح کرد که نماینده تمام فراکسیون راستگرایان (شامل لیکود، شاس، یهودت هتوراه و حزب جدید راستگرا) متشکل از 55 عضو کنست است.

این بیانیه افزود دو طرف توافق کردند که گانتس و نتانیاهو را در جریان محتوای نشست قرار دهند و آگاه درباره افزایش مذاکرات و گام های دیگر تصمیم گیری کنند.

قرار است که قاضی حنان میلتسر رئیس کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه نتایج رسمی انتخاباتب کنست اعلام کندو انتظار می رود که نتانیاهو و گانتس شامگاه چهارشنبه بار دیگر به موازات نشست تیم های مذاکراتی حزب لیکود و کاحول لاوان، با ریولین رئیس رژیم اسرائیل دیدار کنند.

این در حالی است که ارزیابی ها نشان می‌دهد که ریولین رئیس رژیم اسرائیل، اعلام نامزدی را که مامور تشکیل دولت آینده خواهد شد، به آخرین مهلت معرفی نامزد موکول کند که بر اساس قانون رژیم، روز چهارشنبه آینده است.

ارزیابی ها در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که هدف ریولین از به تاخیر انداختن هویت نامزد، دادن مهلت به حزب لیکود و ائتلاف کاحول لاوان برای پیشبرد تلاش های تشکیل دولت وحدت است.

بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود که بیش از یک دهه است که قدرت رادر اختیار دارد به هر ترفند و شیوه ای متوسل می شود تا همچنان در مقام نخست وزیری این رژیم باقی بماند تا مانع محاکمه خود به خاطر پرونده های فساد و رشوه شود.

نتانیاهو با دو چالش بزرگ روبرو است، اولین چالش که بسیار سخت است، بنی گانتس رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی است که با ائتلاف موسوم به کاحول لاوان(آبی سفید) حزب قدرتمندی را با حضور ژنرال های سابق تشکیل داده است و دومین چالش پیش روی نتانیاهو، پرونده اتهامات فساد است و تنها راه فرار از محاکمه را قبضه مجدد قدرت و تکیه بر منصب نخست وزیری می‌داند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین