کد خبر: ۶۱۲۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

العربیه عربستان: ۸ کشور عضو شورای امنیت حمله حوثی‌ها به سعودی را تهدید امنیت منطقه دانستند

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان، کویت و سوئد شنبه (۲۸ سپتامبر) با صدور بیانیه‌ای مشترک با شدیدترین لحن «افزایش شدت حملات حوثی‌ها (انصارالله) به پادشاهی عربی سعودی» را محکوم کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

 نمایندگان دولت‌های فرانسه، آلمان، کویت، چین، روسیه، سوئد، انگلیس و آمریکا پنج‌شنبه (۲۶ سپتامبر) گردهم آمدند تا بنا به این بیانیه در چارچوب گروهی بر ادامه حمایت‌شان از روند سیاسی در یمن به رهبری سازمان ملل متحد تاکید کنند.

به گزارش شبکه العربیه عربستان به نقل از خبرگزاری‌ها، این گروه از عربستان سعودی بابت کمک ۵۰۰ میلیون دلاری که در روز ۲۵ سپتامبر به سازمان ملل تحویل داده شد، قدردانی کرد.

این هشت کشور از طرف‌های درگیری در یمن خواستند تا بر مبنای قطعنامه شماره ۲۴۵۱ ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور را به طور امن و بدون موانع تسهیل کنند.

همچنین در این بیانیه از تمامی طرف‌ها خواسته شد تا به تعهدات بر مبنای قانون انسانی و از جمله آن تضمین محافظت از غیرنظامیان عمل کنند.

العربیه عربستان: ۸ کشور عضو شورای امنیت حمله حوثی‌ها به سعودی را تهدید امنیت منطقه دانستند

در این بیانیه هشت کشور عضو شورای امنیت ضمن اعلام مجدد حمایت از مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای دعوت از دولت مستعفی و حوثی‌ها برای پیوستن به مذاکرات تاکید کردند.

این گروه از کشورهای عضو شورای امنیت، تلاش‌های مستمر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای اجرایی کردن توافق استکهلم و رسیدن به راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ این کشور را مورد تحسین قرار دادند.

در این بیانیه بر «توافق استکلهم به عنوان عنصری همواره مهم در روند صلح یمن تاکید شد که این توافق باید منجر به تسهیل اوضاع انسانی، اعتمادسازی میان دو طرف و بهبود شرایط گفت‌وگوهای سیاسی میان آنها شود».

احترام به آتش‌بس در الحدیده

مجموعه کشورهای عضو شورای امنیت طرف‌های یمنی را به احترام آتش‌بس در الحدیده و مشارکت سازنده در مذاکرات مربوط به اجرایی کردن توافق الحدیده دعوت کردند.

این گروه به ویژه حمایت کامل خود را از نمایندگی سازمان ملل متحد اعلام کرده و از طرف‌های یمنی خواست تا به همراه این نمایندگی به طور سازنده‌ای مشارکت کنند و پیشنهادهای سازمان ملل درباره تدابیر امنیتی که اجازه عقب‌نشینی متقابل نیروهای نظامی را خواهد داد و نظارت سه‌گانه و پس از آن هماهنگی ابزار سازمان ملل متحد برای تحقیق و بازرسی (UNVIM) را مورد تمکین قرار دهند.

این کشورها همچنین «مجددا بر پایبندی خود درباره وحدت یمن، حاکمیت و تمامیت ارضی آن تاکید کردند».

این بیانیه همچنین اعلامیه حوثی‌ها درباره متوقف شدن حملات علیه سعودی در هفته گذشته را گامی نخست و مهم به سوی توقف تنش‌ها در یمن ارزیابی کرد، و گفت که این کشور نیاز به «پیروی از تدابیر مثبت میدانی از سوی حوثی‌ها و خویشتن‌داری از سوی ائتلاف دارد».

این گروه همچنین بر ضرورت کاهش تنش‌ها و تلاش از سوی تمامی طرف‌ها برای تضمین این‌که جنگ در یمن به سوی تنش‌های فزاینده‌ای در منطقه کشیده نشود، تاکید کرد.

در پی تحولات اخیر در جنوب یمن و در اشاره به دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب این هشت کشور عضو شورای امنیت طرف‌های دعوت شده را به مشارکت در گفت‌وگوهایی که سعودی برای حفظ وحدت سرزمینی یمن رهبری می‌کند، فراخواندند.

این هشت کشور درباره تحولات در عدن، پایتخت مؤقت یمن، گفته‌اند که نیاز فوری به آغاز روند سیاسی فراگیر که همگان را نمایندگی کند می‌تواند منجر به راه‌حلی سیاسی دائمی برای پایان دادن به جنگ در یمن شود.

گروه هشت کشور عضو شورای امنیت پایبندی خود به روند صلح در یمن، قطعنامه‌های ذیربط شورای امنیت و از جمله قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، طرح شورای همکاری خلیج فارس، مکانیسم اجرای آن و نتایج کنفرانس فراگیر را مورد تاکید قرار داد.

هشت کشور عضو شورای امنیت با ادامه نشست‌های منظم در سطوح مختلف همراه با دیگر شرکا و برای حمایت از روند صلح که سازمان ملل متحد آن را رهبری می‌کند، موافقت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین