کد خبر: ۶۱۳۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

هنگ‌کنگ همچنان معترض است؛ حمایت از هنگ‌کنگی‌ها در سیدنی و تایپه

همزمان با روز جهانی "ضد تمامیت‌خواهی"، هزاران تن از مردم در شهرهای سیدنی و تایپه امروز (یک‌شنبه) در حمایت از اعتراضات دموکراسی‌خواهانه هنگ‌کنگ به خیابان‌ها آمدند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عده‌ای از معترضان در شهر سیدنی بنرهایی در دست داشتند که عبارات "هنگ‌کنگ را نجات دهید" و "ظلم را پایان دهید" روی آن‌ها درج شده بود. شهرهای دیگر استرالیا نیز شاهد تظاهراتی مشابه بودند. در همین حال، حامیان دولت چین با عدم ورود به تظاهرات از بروز درگیری‌ اجتناب کردند. ماه پیش درگیری میان این دو گروه به رویارویی خشونت‌آمیز میان آن‌ها کشیده شده بود.

بیل لام ۲۵ ساله که دو ماه پیش جهت تحصیل از هنگ‌کنگ به سیدنی آمده، می‌گوید معترضان "بسیار مایوس" شده‌اند و تنها خواستار احترام نهادها به "حقوق اولیه بشری" آن‌ها هستند. این جوان دانشجو می‌گوید: "هر شب با دیدن تصاویر هنگ‌کنگ از طریق رسانه‌های اجتماعی، حس ناراحتی بسیاری می‌کنم".

فرانکی لو ۴۷ ساله که ۱۰ سال پیش مانند بیل لام به سیدنی آمده است، می‌گوید: "ما هنوز به سیاست یک کشور و دو سیستم پایبندیم، آن‌ها باید مقررات اولیه را رعایت کنند". او معتقد است کری لام، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ، باید با ایجاد یک کمیته مستقل، درخصوص گزارشات خشونت‌ها تحقیق به عمل آورد.

در تایپه نیز حدود ۲ هزار تن از مردم با پوشش مشکی و در زیر باران سیل‌آسا، مقابل پارلمان این شهر تجمع کردند. این گردهمایی، بزرگترین نمایش هم‌بستگی با هنگ‌کنگ در جزیره تایوان به شمار می‌رود.

پان هوسون، یکی از معترضان میانسال که در این تجمع شرکت کرده، سرنوشت هنگ‌کنگ و تایوان را هم‌سو می‌داند زیرا به باور او، همه آن‌ها درخصوص افزایش ادعای حکمرانی چین در منطقه نگران‌اند. او می‌گوید: "برای حفظ استقلال و دموکراسی تایوان، ما پشت هنگ‌کنگی‌ها می‌ایستیم".

از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹، حاکمیت دو فاکتو در تایوان برقرار است اما چین، این جزیره را بخشی از قلمرو خود عنوان می‌کند و وعده به گرفتن آن داده است.

تسای اینگ‌-ون، رئیس‌جمهوری تایوان، به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات ماه ژانویه پیش رو است. چین همواره تلاش داشته تا این جزیره را از لحاظ دیپلماتیک به انزوا بکشاند زیرا تسای اینگ‌-ون با سیاست "چین واحد" مخالف است.

در همین حال، پلیس هنگ‌کنگ در تظاهرات امروز، مکررا اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به جمعیت معترض در منطقه "وان چای" این دولت‌شهر کرد؛ جمعیت مذکور با در دست داشتن پرچم چند کشور از جمله آمریکا، ژاپن، سوئیس، هند و چند مورد دیگر، در حال راهپیمایی به سوی مقر دولت بوده‌اند.

تجمعات در حمایت از مطالبات مردم هنگ‌کنگ در حدود ۴۰ شهر دیگر در سراسر جهان در حال برگزاری است. مقامات پکن، آشوب پیش آمده در هنگ‌کنگ را نتیجه مداخله خارجی در امور داخلی چین عنوان می‌کنند و حمایت خود را از اقدامات دولت محلی هنگ‌کنگ ابراز داشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین