کد خبر: ۶۱۳۶۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
اولویت سیاست خارجی تهران، توسعه روابط با کشورهای آسیایی است

روحانی: ایران خواهان امنیت و ثبات پایدار در خلیج فارس و خاورمیانه است

رئیس‌جمهور گفت: اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای آسیایی است و سنگاپور با توجه به ظرفیت‌های بالای تجاری و اقتصادی از جایگاه ویژه ای در این زمینه برخوردار است.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جریان سفر به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در دیدار"لی هسین لونگ" نخست وزیر سنگاپور، روابط دو کشور را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: روابط اقتصادی دو کشور متناسب با ظرفیت های فراوانی که وجود دارد نیست و باید تلاش کنیم حجم مناسبات تجاری را به نقطه مطلوب برسانیم.

روحانی با اشاره به همکاری ایران و سنگاپور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: این همکاری می تواند فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو جانبه به ویژه در عرصه های اقتصادی باشد.

روحانی: ایران خواهان امنیت و ثبات پایدار در خلیج فارس و خاورمیانه است

رئیس جمهور زمینه سازی و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت شرکت های خصوصی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: بعد از برجام شرایط خوبی برای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی ایجاد و باید با ابتکار عمل، شرایط مناسب تری را برای فعالیت کارآفرینان دو کشور با یکدیگر فراهم ساخت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح، امنیت و همکاری در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است گفت: در این راستا طرح صلح هرمز را در سازمان ملل ارائه دادیم و امیدواریم کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر در مسیر برقراری صلح و امنیت گام بردارند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: معتقدیم مشکلات منطقه باید از مسیر سیاسی و گفتگو حل و فصل شود و اتخاذ رویکردهای نظامی کارساز نیست. جمهوری اسلامی ایران تجارب ارزشمندی در مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته دارد و برای همکاری در خصوص مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه آمادگی دارد.

نخست وزیر سنگاپور نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور همواره از روابط دوستانه و سازنده‌ای برخوردار بوده اند گفت: متاسفانه حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور کاهش یافته که علاقمند هستیم آن را جبران کنیم.

"لی هسین لونگ" با تاکید بر اینکه کشورش خواهان احترام کامل کشورها به مقررات بین‌المللی و تعهداتشان است،گفت: عدم اجرای کامل برجام موجب تاسف است و امیدواریم زمینه اجرای تعهدات طرفین در آن مهیا شود.سنگاپور خواهان توسعه مناسبات دوجانبه با تهران است.

روحانی در دیدار رئیس جمهور قزاقستان:

تهران از گسترش همه جانبه روابط با نور سلطان استقبال می‌کند/ دریای خزر باید دریای صلح و دوستی برای کشورهای ساحلی باشد 

روحانی: ایران خواهان امنیت و ثبات پایدار در خلیج فارس و خاورمیانه است

همچنین روسای جمهور ایران و قزاقستان راه‌های گسترش روز افزون روابط دو جانبه و مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر لزوم تقویت هر چه بیشترهمکاریهای دو کشور تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان با تاکید بر اینکه تهران از گسترش همه جانبه روابط با نورسلطان در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی استقبال می کند اظهار داشت: آغاز همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا زمینه بسیار مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی اعضای اتحادیه با یکدیگر و به ویژه قزاقستان و ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و قزاقستان همواره از روابط بسیار دوستانه و صمیمانه ای با یکدیگر برخوردار بوده اند، گفت: دو کشور ظرفیت های فراوانی در عرصه های مختلف اقتصادی برای افزایش سطح مناسبات و همکاری های دوجانبه دارند که باید این ظرفیت ها را در راستای منافع ملت‌های خود هرچه بیشتر فعال سازیم.

روحانی اهمیت توافقنامه اکتائو در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر را مورد تاکید قرار داد و گفت: این توافقنامه باید به نفع کشورهای ساحلی با دقت اجرایی و عملیاتی شود.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری کامل به منظور حفظ مسائل زیست محیطی دریای خزر و بهره‌مندی کشورهای ساحلی از جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری و اقتصادی این دریا آمادگی کامل دارد. دریای خزر باید دریای صلح و دوستی برای کشورهای ساحلی،بدون حضور هرگونه نیروی خارجی باشد.

رئیس جمهور همچنین همکاری ایران و قزاقستان در زمینه کریدور جنوب و شمال را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اتصال ریلی دو کشور از طریق اینچه برون گام بسیار بزرگی بود و امروز از سواحل خلیج فارس تا چین خطوط آهن فعال است و بزودی اتصال راه آهن به بندر انزلی نیز می تواند فرصت جدید ترانزیتی بین دو کشور باشد.

روحانی همچنین با تاکید بر آمادگی تهران برای همکاری با قزاقستان در مبارزه با تروریسم ، مواد مخدر و ایجاد امنیت پایدار در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است و به این منظور طرحی به نام ابتکار صلح هرمز را ارائه کرده تا با مشارکت کلیه کشورهای منطقه خلیج فارس و سازمان ملل، امنیت پایدار در منطقه برقرار شود. ایران خواهان امنیت کامل آبراهها و کشتیرانی آزاد در خلیج فارس ،دریای عمان و تنگه هرمز است.

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همسایه های بسیار خوب و قابل اطمینان برای کشورش است گفت: قزاقستان خواهان ارتباط و همکاری همه جانبه و در سطوح بالا با ایران است. وی خاطر نشان کرد: قزاقستان از حضور ایران به عنوان شریک تازه اقتصادی اتحادیه اوراسیا استقبال کرده و آن را موجب تقویت اهداف این اتحادیه می داند.

روحانی در دیدار نخست وزیر ارمنستان: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه می تواند جهشی در مناسبات ایران و ارمنستان ایجاد کند

روحانی: ایران خواهان امنیت و ثبات پایدار در خلیج فارس و خاورمیانه است

 روحانی همچنین در جریان سفر به ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اوراسیا و در دیدار نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، با بیان اینکه طرح‌ها و پروژه‌های مهمی بر اساس ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای تحکیم هر چه بیشتر روابط ،در دستور کار دو کشور قرار دارد گفت: تهران و ایروان در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی، ساخت نیروگاه های آبی، بادی و خورشیدی، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری های نو ، داروسازی و خدمات فنی مهندسی می توانند همکاری های سازنده ای به نفع ملت های خود داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تهران و ایروان در زمینه حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در سطح دوجانبه و منطقه‌ای برخوردار هستند، گفت: همکاری دو کشور در بخش کریدور شمال به جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس از طریق راه آهن و جاده ، به نفع دو ملت و ملت های منطقه بوده و می تواند جهشی در مناسبات - ایروان و سایر کشورهای منطقه ایجاد کند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه آینده اولین گام را برای فعالیت در قالب اتحادیه اوراسیا بر می دارد، گفت: می‌بایست کارگروه‌هایی برای آغاز همکاری ایران با اوراسیا ایجاد کرد که در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، برق و حمل و نقل ظرفیت های موجود را بررسی و روند اجرایی شدن آنها را پیگیری کند.

رئیس‌جمهور همچنین تسریع در اجرایی شدن توافقات دوجانبه و اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد و گفت :مناطق آزاد مرزی می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه روابط دو کشور ایجاد کند و در این زمینه باید بخش خصوصی و کارآفرینان را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق نماییم. روحانی همچنین ضمن اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازمندیهای ارمنستان در حوزه انرژی تصریح کرد: قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور می تواند در حوزه کالا و خدمات نیز توسعه یابد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر روحانی به ایروان، با بیان اینکه کشورش خواهان توسعه هر چه بیشتر روابط با تهران است، گفت: مصمم هستیم حجم روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی را هر چه بیشتر افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: همکاری تجاری در مناطق مرزی با ایران اهمیت به سزایی برای ارمنستان برخوردار است و به دنبال تقویت همکاری در این مناطق هستیم.

نخست وزیر ارمنستان با اعلام علاقه مندی نسبت به خرید گاز از ایران گفت: ایران منبع پایداری برای تامین انرژی و گاز ارمنستان است و ایروان خواستار تمدید موافقتنامه تهاتر گاز و برق با ایران تا سال۲۰۴۰ است.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: ارمنستان از حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه های راه سازی ارمنستان به خاطر کیفیت بالای این شرکت ها استقبال می کند.

وی گفت: اتصال بنادر ایران از خلیج فارس به دریای سیاه برای دورنمای روابط دو کشور و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است لذا به دنبال همکاری و مشارکت در این حوزه هستیم.

همچنین دو طرف بر لزوم اتمام پروژه خط سوم انتقال برق میان دو کشور تا سال ۲۰۲۰ تاکید کردند.

روحانی در دیدار رئیس جمهور ارمنستان:

توسعه روابط با کشورهای همسایه از اصول سیاست خارجی ایران است

همچنین روسای جمهور ایران و ارمنستان در دیداری دو جانبه با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو ملت، تلاش روز افزون برای تحکیم و تعمیق روزافزون روابط و مناسبات تهران - ایروان را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد تاکید قرار دادند.

روحانی: ایران خواهان امنیت و ثبات پایدار در خلیج فارس و خاورمیانه است

روحانی دوشنبه شب در دیدار آرمن سر کیسیان رئیس جمهور ارمنستان با بیان اینکه تهران و ایروان همواره از روابط دوستانه و صمیمی برخوردار بوده و سطح مناسبات دو کشور در مسیر رشد و توسعه قرار دارد، اظهار داشت: توسعه و تحکیم بیشتر روابط با همه کشورهای همسایه از جمله ارمنستان از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت را فرصت مناسبی برای برقراری روابط همه جانبه پایدار بین دو کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان از ظرفیت ها و پتانسیل های گسترده ای در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی ترانزیت و حمل و نقل، گردشگری و صنعتی برخوردار هستند که می توان از این ظرفیت ها در راستای منافع دو ملت بهره برداری کرد.

رئیس جمهور استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در عرصه های مختلف خدمات فنی مهندسی سد سازی و انرژی در اختیار طرف ارمنی قرار دهد.

روحانی همچنین همکاری در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: حضور ایران در مناسبات اقتصادی منطقه اتحادیه ارواسیا می تواند فرصت مناسبی برای تقویت مناسبات اقتصادی دو جانبه و همچنین همکاری و فعالیت اقتصادی در سطح منطقه‌ باشد.

رئیس جمهور بر ارتباط هر چه بیشتر مناطق آزاد دو کشور از جمله ارس و مغری و همچنین توجه به حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از ظرفیت های دو کشور در زمینه گردشکری تاکید کرد.

آرمن سرکیسیان رییس‌جمهور ارمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش به توسعه بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای قائل است، گفت: ارمنستان به دنبال توسعه روز افزون روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف بویژه در زمینه های اقتصادی، صنعتی، انرژی و محیط زیست است.

رئیس جمهور ارمنستان گفت: فعالیت منطقه اوراسیا می تواند بزرگتر از شرایط کنونی باشد و در این راستا آماده توسعه همه جانبه روابط با تهران بوده و از فعالتر شدن مناطق آزاد کاملا استقبال می کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
1
امنیت و ثبات زمینه میخواهد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
ایران خواهان امنیت در منطقه است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین