کد خبر: ۶۱۳۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳

روحانی: ایران از امضا کنندگان برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام کنند

رئیس جمهور در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: ایران از امضا کنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با یکدیگر در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به موضوعات برجام و توافق هسته ای و همچنین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و ابتکار صلح هرمز پرداختند.

روحانی در این دیدار برجام را به عنوان الگوی کارآمدی از موفقیت دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل مسائل بین المللی دانست و تاکید کرد: موفقیت این توافق مستلزم اجرای کامل تعهدات متقابل از سوی همه امضاکنندگان آن و حمایت همه کشورها از اجرای مفاد آن است.

رئیس جمهور تصریح کرد که ایران از امضا کنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام نمایند و نقش مسکو در این زمینه حائز اهمیت است.

روحانی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و گفت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.

رئیس جمهور با تشریح و تبیین “ابتکار صلح هرمز” هدف آن را ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها ذکر کرد و اظهارداشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتی‌رانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار بار دیگر با حمایت از برجام و توافق هسته ای، تاکید کرد که مسکو همه تلاش خود را برای اجرای کامل تعهدات از سوی همه طرف های امضا کننده این توافق بکار می گیرد.

ولادیمیر پوتین از آغاز همکاری رسمی ایران در مناسبات اقتصادی با اتحادیه اوراسیا استقبال و آن را زمینه ساز همگرایی و توسعه بیشتر منطقه ای دانست.

روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این دیدار همچنین بر تقویت بیش از پیش روابط تهران – مسکو در همه حوزه های مورد علاقه تاکید و در خصوص طرح ارائه شده رئیس جمهور کشورمان در سفر اخیر به سازمان ملل موسوم به “ابتکار صلح هرمز” گفتگو‌کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین