کد خبر: ۶۱۳۸۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
ترامپ در ساعت ۹ شب با روحانی تماس گرفت اما روحانی پاسخی نداد

روایتی جدید از شبی که روحانی به تماس تلفنی ترامپ جواب نداد

دونالد ترامپ ساعت ۹ شب به حسن روحانی تلفن کند آن هم در حالی که نسبت به واکنش طرف ایرانی، شک و تردیدهای بسیاری وجود داشت. امانوئل ماکرون دو ساعت قبل از آن در یک نشست مطبوعانی، به پرسش‌های خبرنگاران درباره ماحصل حضور خود در نیویورک پاسخ داد اما هیچ اشاره‌ای به برنامه پیش‌بینی شده برای آن شب نکرد. رئیس جمهوری فرانسه قبل از ساعت ۹ شب، برای اطمینان از برقراری تماس به هتل میلنیوم رفت. ترامپ در ساعت مقرر با حسن روحانی تماس گرفت اما رئیس جمهوری ایران به آقای ماکرون می‌گوید که به این تماس جواب نخواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :

یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده شامگاه ۲۴ سپتامبر و در زمان برگزاری نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتای ایرانی خود، حسن روحانی تماس گرفت اما آقای روحانی به این تماس جواب نداد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در این شب در هتل هیات دیپلماتیک ایران حضور داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از این دیپلمات، آقای ماکرون تا آخرین لحظه تلاش کرد تا رابطه میان روسای جمهور ایران و ایالات متحده برقرار شود «چرا که ملاقات‌های وی با ترامپ و روحانی او را به این نتیجه رسانده بود که برقراری تماس میان این دو نفر امکان‌پذیر است.»

روایتی جدید از شبی که روحانی به تماس تلفنی ترامپ جواب نداد

رئیس جمهوری فرانسه از ماه‌ها پیش در تلاش است تا مقام‌های عالی‌رتبه این دو کشور را برای گفت‌وگوهای بی‌واسطه با یکدیگر مرتبط کند. نمونه پیشین این تلاش در اجلاس گروه هفت و حضور ناگهانی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بیاریتز فرانسه به چشم آمد.

این منبع دیپلماتیک می‌گوید، همان شبی که قرار بود هیات فرانسوی نیویورک را به مقصد پاریس ترک کند، آقای ماکرون هنوز فکر می‌کرد که یک تماس تلفنی میان ترامپ و روحانی ممکن است. هیات فرانسوی گروهی از تکنیسین‌های خود را برای برقرار کردن یک خط تماس «امن» میان هتل لوته، اقامتگاه دونالد ترامپ و هتل میلنیوم، اقامتگاه حسن روحانی اعزام کرد: هم ایران و هم ایالات متحده با برقراری این خط تماس «امن» موافق بودند.

به روایت همین منبع، قرار بود دونالد ترامپ ساعت ۹ شب به حسن روحانی تلفن کند آن هم در حالی که نسبت به واکنش طرف ایرانی، شک و تردیدهای بسیاری وجود داشت. امانوئل ماکرون دو ساعت قبل از آن در یک نشست مطبوعانی، به پرسش‌های خبرنگاران درباره ماحصل حضور خود در نیویورک پاسخ داد اما هیچ اشاره‌ای به برنامه پیش‌بینی شده برای آن شب نکرد. رئیس جمهوری فرانسه قبل از ساعت ۹ شب، برای اطمینان از برقراری تماس به هتل میلنیوم رفت. ترامپ در ساعت مقرر با حسن روحانی تماس گرفت اما رئیس جمهوری ایران به آقای ماکرون می‌گوید که به این تماس جواب نخواهد داد.

این مقام دیپلماتیک می‌گوید: «تهران گفت: "نه." واقعا تاسف‌بار است به این دلیل که توقعات دو طرف در ماهیت [مذاکره] هم از سوی روحانی و هم از سوی ترامپ، پذیرفته شده بود.»

برخی رسانه‌های آمریکایی پیش‌تر گزارش کرده بودند که رئیس‌جمهوری فرانسه در زمان برقراری ارتباط در یکی از راهروهای هتل میلنیوم منتظر مانده بود. با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام دیپلماتیک خود با رد این روایت نوشته است: « اصل تماس تلفنی پذیرفته شده بود. امانوئل ماکرون می‌بایست برای اطمینان از برقراری تماس آنجا حضور می‌یافت. رئیس جمهوری [فرانسه] به یکی از سالن‌های پذیرش هتل میلنیوم رفت، جایی که ایرانی‌ها منتظرش بودند... نمی‌شود که بدون رضایت پیش رئیس یک دولت دیگر رفت. [ماکرون] خیلی هم منتظر نماند. ملاقاتی هم با روحانی نداشت. با خط تماس امن به دونالد ترامپ زنگ زد و گفت که روحانی حاضر به گفت‌وگو نیست. ترامپ هم از تلاش‌های ماکرون تشکر و او را به ادامه راهش تشویق کرد.»

همین مقام دیپلماتیک می‌گوید که دست رئیس جمهوری ایران در نیویورک باز نبود. با این حال وی معتقد است در این میان «آنچه حائز اهمیت است این است که ایرانی‌ها نگفتند "نه." آن‌ها گفتند که زمان می‌خواهند.»

روایتی جدید از شبی که روحانی به تماس تلفنی ترامپ جواب نداد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
7
13
از دیدگاه سیاسیون داخل و خارج .
جواب ندادن به عنوان نماینده مردم کوتاهی در امانت رای ملت است .
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
1
اینکه روحانی جواب تلفن را نداده افتخار است؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین