مدیریت هزینه به معنای بهترین بهرهوری با حداقل امکانات است که باید در زندگی برای نیازهای ضروری خود برنامهریزی کرد.
برای مدیریت هزینه باید هزینهها را یادداشت کرد زیرا انسان تا شناخت دقیقی از اندازه هزینه خود نداشته باشد نمیتواند در مورد آن تصمیم بگیرد که هزینهها را کاهش دهد یا خیر.
بهمن قدمیدمآبی کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مدیریت هزینه در خانواده بسیار پر اهمیت است چرا که همواره خانوادهها دغدغههای فراوانی را در این رمینه دارند که برای مدیریت هزینهها در خانواده، باید اقتصاد خانواده و تقویت آن همواره مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: عمدتا برای اینکه اقتصاد خانواده تقویت شود باید هزینهفرصت، مدنظر قرار گیرد، که منظور از این واژه آن است که بالاترین فایده و ارزش سایر انتخابها مورد توجه باشد.
قدمی گفت: متاسفانه از منفعت و رفاهی که سایر کالاها و خدمات میتواند نصیب ما کند چشمپوشی کرده در نتیجه در اقتصاد و زندگی همواره محدویت داریم درحالی که لازم است در انتخابهای خود مفهوم هزینهفرصت را لحاظ کنیم، به این معنا که باید کالا و یا خدمتی را انتخاب کنیم که بیشترین و بهترین فایده یا منفعت را برای ما به ارمغان آورد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه انتخاب کالا و خدمات بر مبنای درآمدزایی از دیگر راههای تقویت اقتصاد خانواده است، تصریح کرد: باید کالا یا خدمتی را انتخاب کرد که این انتخاب منجر به درآمدزایی شود، به عنوان مثال خانوادهها با خرید سهام در آینده میتوانند از منفعت ریالی آن استفاده کنند.
وی توجه به امکانات و محدودیتهای خود و خانواده را از دیگر راههای تقویت اقتصاد خانواده برشمرد و گفت: افراد باید شناخت درست و کاملی از محدودیتهای خود داشته باشند و بعد از آن انتخابهای خود را بر مبنای این شناخت دنبال کنند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: فردی که از نظر درآمدی در سطح بالایی قرار ندارد باید توجه بیشتری به مخارج زندگی خود کند، گرچه افراد پردرآمد هم باید این امر را مدنظر قرار دهند و با شناخت محدودیتهای خود، بهتر و دقیقتر انتخاب خود را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه برنامهریزی برای مباحث اقتصادی خانواده از دیگر عوامل تقویت اقتصاد خانواده است، اظهار کرد: باید خانوادهها همواره در انتخابهای خود برنامهریزی کوتاه مدت و بلندمدتی داشته باشند تا بتوانند انتخاب بهینه را انجام دهند.
قدمی گفت: افزایش بهرهوری به معنای استفاده بهتر و دقیقتر از امکانات است، در نتیجه خانوادهها باید از حداقل امکانات و استعدادهای اقتصادی و غیر اقتصادی، حداکثر استفاده را داشته باشند.
وی با بیان اینکه تمرکز و توجه به نقش زنان به عنوان مدیران مالی از دیگر عوامل دخیل در بهبود اقتصاد خانواده است، تصریح کرد: از آنجایی که زنان و مادران در خانه کار مدیریت را انجام میدهند، لازم است برخی اصول و مقررات اقتصادی را فرا گیرند تا بتوانند در هزینههای خانه صرفهجویی کنند.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: منظور از توزیع درآمد خانه، تقسیم کردن است که باید درآمد خانه به گونهای میان انتخابهای مختلف توزیع شود تا این انتخابها مبنای درآمدزایی قرار گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: عمدتا کالای بادوام کالایی است که بتوان از آن در دورههای بلندمدت استفاده کرد، در نتتیجه خانوارها باید به جای کالاهای مصرفی کالاهای بادوام خریداری کنند.
قدمی تاکید کرد: لازم است به فرزندان خود درست خرج کردن و پس انداز کردن را یاد داد تا براساس آن چگونه اولویتبندی کردن نیازهای خود را فراگیرند.
وی خرید وسایل دست دوم به منظور کاهش هزینههای خانواده، پسانداز کردن برای خرید کالا، دوری از قرض، وام و بدهی، عدم تجمل گرایی و چشم و همچشمی و عدم قرض دادن بی حساب و کتاب را از دیگر عوامل تقویت اقتصاد خانواده عنوان کرد.