با توجه به تنوع اقلیم و جایگاه بالای ایران در تولید محصولات باغی و زراعی، اما هر از گاهی سر و کله میوههای فرنگی در مغازهها پیدا میشود این روزها بازار میوههای لوکس در بستر سایت های خرید و فروش باز هم داغ شده است.
این درحالیست که مدتی بود کمتر خبری از میوههای با اسم عجیب و غریب به گوش میرسید، اما حالا این میوهها مجدد به پیشخوان برخی مغازههای شمال شهر و فروشگاههای زنجیرهای برگشتند و مشتریان پرو پا قرص خود را نیز پیدا کرده اند!
با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی واردات این میوهها را ممنوع کرده است، اما همچنان رد پای این میوهها با قیمتهای بالا به چشم میخورد در حالی که حتی برخی افراد فرصت یک بار چشیدن طعم آن را هم ندارند.
بررسیهای میدانی نشان میدهد در برخی میوه فروشیها و فروشگاههای زنجیرهای میوههای لاکچری با اسمهای عجیب و غریب همچون درایان، گلابی قرمز آفریقایی، گل موز سوپر، کاستارد اپل بزرگ، جک بروت کامل با پوست، رد کارنت، گوسیبری، با قیمتهای بالا خود نمایی میکنند و به صورت دانهای به خریدار عرضه میشوند.
بسیاری از مسئولان امر بر این باورند که با وجود کیفیت بالای این میوهها بعید است که آنها از طریق قاچاق و مسیرهای کوله بری به ایران آمده باشند از این رو وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر باید پاسخگو باشد که با وجود ممنوعیت واردات، پای این میوهها چطور به مغازهها و فروشگاهها باز شده است. حال به سراغ مسئولان ذیربط میرویم تا از آخرین وضعیت توزیع میوههای لاکچری و نحوه قیمت گذاری آن در مغازههای سطح شهر با خبر شویم.
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در واکنش به توزیع میوههای لاکچری فرنگی در مغازههای شمال شهر، سایتهای خرید و فروش و فروشگاههای زنجیرهای اظهار کرد: با وجود شرایط اقلیمی و تنوع تولید در تمامی فصول و جایگاه بالای ایران در تولید محصولات زراعی و باغی جای این سوال مطرح است که چطور سر و کله میوههای فرنگی در مغازههای سطح شهر پیدا میشود.
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران افزود: با وجود شرایط مساعد اقلیمی در برخی از سالها همچون امسال تولید محصولات باغی و جالیزی بیش از نیاز کشور است که این امر زمینه را برای اُفت شدید قیمت در بازار فراهم میکند و کار را به جایی میرساند که حتی کشاورز و باغدار رغبتی به جمع آوری محصول ندارد که حال توزیع میوههای لوکس فرنگی میتواند زمینه را برای نابودی تولید داخل فراهم کند.
او ادامه داد: علی رغم آنکه هیچ مزیتی در توزیع میوههای خارجی با اسمهای عجیب و غریب نمیبینیم، اما هرازگاهی توزیع این میوهها در بازار رنگ و بوی جدی به خود میگیرد از این رو انتظار میرود دستگاههای ذیربط با اعمال نظارتهای بیشتر در سطح بازار از سودجویی متخلفان جلوگیری کنند تا خدشهای به تولید داخل وارد نشود.
به گفته این مقام مسئول در شرایط فعلی که بسیاری از خانوارها توان خرید میوههای داخلی با قیمت مناسب را ندارند، اما در فروشگاههای زنجیرهای و مغازههای شمال شهر مشاهده میکنیم که میوههای لاکچری با قیمتهای سرسام آور در حال عرضه است.
شادلو درباره اینکه امکان قاچاق میوههای لاکچری از طریق مسیرهای کوله بری و ... به داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای میوههای فرنگی میتوان گفت که این امر به قاچاق مسافری و مسیرهای کوله بری محدود نیست و تنها این میوهها از طریق حمل و نقلهای تخصصی از نقاط دور دست به داخل کشور آورده شدند. این قضایا باید توسط مسئولان ذیربط ردیابی شود چرا که در صورت قاچاق این میوهها از طریق مسیرهای کوله بری کیفیت نباید آنقدر بالا باشد.
به گفته وی با وجود شرایط مساعد اقلیمی و تنوع بالای تولید مسئولان امر نباید نسبت به قاچاق میوه بی تفاوت باشند چرا که استمرار این امر سرگردانی کشاورزان و تولیدکنندگان برای تولید را به همراه دارد.
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به اینکه قیمت گذاری میوههای فرنگی سبک و سیاقَ خاصی ندارد، گفت: توزیع کنندگان این میوه با قیمتهای دلخواه اقدام به عرضه در سطح شهر میکنند چرا که میوههای فرنگی توسط یک گروه منسجم، هماهنگ یا شرکتهای خاص آورده شده که آنها خود قیمت گذاری و مدیریت کالا بر بازار را بر عهده داند و از آنجا که در تمامی مغازهها این میوهها یافت نمیشود از این رو میتوانند با قیمتهای دلخواه و مد نظرشان اقدام به توزیع کنند.
او با اشاره به اینکه میوههای لوکس جزء ضرورت زندگی به شمار نمیرود، افزود: براین اساس توزیع میوهها لاکچری در مغازههای سطح شهر تنها اصول و عقاید کارشناسی را زیر سوال میبرد مگر امکان دارد دستگاههای نظارتی نتوانند این مسائل را رسد و ارزیابی کنند و با متخلفان امر برخورد کنند تا در سال رونق تولید، تولید کالاهای داخل با مشکل مواجه نشود.
شادلو درباره اینکه امکان تولید میوههای لاکچری همچون آوکادو، موز، پاپایا، دراگون و ... در داخل وجود دارد، اظهار کرد: اگر چه شرایط اقلیمی به گونهای است که بسیاری از محصولات با بهترین کیفیتها را در داخل داریم که مشابه آن در دنیا بینظیر است، اما به سبب اقلیم سرد، گرم، مدیترانهای و خزری تولید اکثر میوههای گرمسیری و لاکچری در داخل وجود دارد و تنها طی یک برنامهریزی منسجم میتوان در سالهای نه چندان دور به تولید آنها دست یافت تا دیگر شاهد ورود میوهها فرنگی و انحصار آن در دست عدهای از سودجویان نباشیم.
اسدالله کارگر رئیس اتحادی میوه و سبزی تهران با اشاره به اینکه موضوع قاچاق میوههای لاکچری طی ماههای اخیر به سبب انبوه تولید در داخل به صفر رسیده بود، اظهار کرد: این در حالی است که توزیع میوههای لاکچری مجدد در برخی فروشگاههای زنجیرهای و اینترنتی از سر گرفته شده است، اما بنده به طور کلی فعالیتی در فضای مجازی را غیر قانونی میدانم چرا که فعالیت این افراد تحت پوشش هیچ سازمانی انجام نمیشودو در صورت وجود مشکل هیچکس پاسخگو نیست.
به گفته وی توزیع میوههای لاکچری مربوط به مغازههای زیر مجموعه اتحادیه نیست و افراد در صورتت رویت فروش این میوهها در مغزههای دارای مجوز بلافاصله موضوع را به ما اطلاع دهند تا بازرسان اتحادیه برخورد جدی با این افراد مختلف داشته باشند.
کارگر ادامه داد: با توجه به آنکه میوههای خارجی قبل از توزیع باید قرنطینه شوند تا صحت سلامََت آن بررسی شود، اما متاسفانه این میوهها از مبادی غیر قانونی در برخی فروشگاههای زنجیرهای و مغازههای شمال شهر که تحت نظارت اتحادیه نیستند با قیمتهای دلخواه فروشندگان عرضه میشود.
رئیس اتحادی میوه و سبزی با اشاره به اینکه نیازی به توزیع میوههای لوکس در بازار نداریم، بیان کرد: بازرسان اتحادیه هر زور در سطح شهر نظارت دارند تا در صورت رویت کالای قاچاق در مغازههای تحت نظر اتحادیه با آنها برخورد و نسبت به پلمپ مغازه اقدام میشود.
کارگر با اشاره به اینکه قیمت گذاری میوههای لوکس به هیچ عنوان تحت نظر اتحادیه انجام نمیشود، اظهار کرد: در زمانی که بحث توزیع میوههای قاچاق و به اصطلاح فرنگی بسیار پر رنگ بود در میدان این امر صورت نمیگرفت و تنها دلالان و واسطهها در حاشیههای میدان مرکز با یکدیگر داد و ستد میکردند و هم اکنون این اتفاق در کنار گذرهای میدان مرکزی میافتد و نمیتوان به طور کامل این موضوع را انکار کرد.
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در واکنش به توزیع میوههای لاکچری در سایتها و برخی فروشگاهها، گفت: بر اساس قانون تمرکز ثبت سفارش محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد است که در این خصوص مسئولان امر اعلام کردند که به هیچ عنوان واردات این گونه میوهها را ثبت سفارش نکردند.
او با اشاره به اینکه امکان ورود میوههای لوکس خارجی با کیفیت بالا از مبادی غیر رسمی وجود ندارد، افزود: بر این اساس بخش اعظم میوههای لاکچری ز مسیرهای تخصصی و قانونی به کشور آمده و حال برای ما این امر مبهم است که با وجود ممنوعیت واردات میوه بجز اقلام نارگیل، آناناس، انبه و موز چطور این میوهها در مغازههای سطح شهر یافت میشود.
پاپی زاده ادامه داد با وجود عرضه میوههای لوکس خارجی با قیمتهای گزاف در پیشخوان مغازهها متاسفانه مسئولان دولتی پاسخی در ان خصوص نمیدهند و در زمینه کاهش واردات و کنترل آن اقدامی نمیکنند در حالی که طبق قانون واردات این میوهها با اسمهای عجیب و غریب به کشور ممنوع است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت گذاری این میوهها در بازار انحصاری توسط دلالان و وارد کنندگان انجام میشود، تصریح کرد: با وجود تنوع بالای اقلیم و فراوانی تولید در داخل وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر باید علت ورود میوهها به داخل کشور را پاسخگو باشد ضمن آنکه سازان بازرسی و تعزیرات از ورود میوههای فرنگی از مسیرهای قانونی جلوگیری کند.
محمد علی شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی َ با انتقاد از توزیع میوههای فرنگی در سطح شهر، اظهار کرد: بر اساس قانون واردات ۴ محصول گرمسیری اعم از انبه، موز، آناناس و نارگیل مجاز و مابقی محصولات واردات آن ممنوع است.
او افزود: با وجود ممنوعیت میوههای خارجی به جز ۴ محصول گرمسیری، اما شاهدیم که در جای جای کشور میوههای خارجی با اسمهای عجیب و غریب درحال عرضه است که دولت باید در این زمینه اقدام جدی کند تا تولید داخل آسیب نبیند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: قاچاق میوههای خارجی با همکاری برخی دستگاهها صورت میگیرد که سازمان بازرسی و تعزیرات باید در این زمینه ورود کند تا از واردات کالای غیر ضرور به داخل کشور جلوگیری شود.
شاعری درباره اینکه امکان تولید میوههای خارجی در داخل وجود دارد گفت: با توجه به ۴ فصل بودن کشور در هر کجا که اقلیم و آب و هوا اجازه میدهد باید نسبت به تولید میوههای گرمسیری که از خارج به صورت قانونی و غیر قانونی آورده میشود وزارت جهاد با برنامه ریزی دقیق اقدام کند تا برخی سودجویان و متخلفان نتوانند از این طریق پولهای هنگفتی را به جیب بزنند.
او در پایان با اشاره به اینکه قیمت گذاری میوههای لوکس خارجی معنا و مفهوم خاصی ندارد، گفت: با توجه به آنکه بازار میوههای لاکچری با اسمهای عجیب و غریب انحصارا در دست عدهای از افراد است بنابراین آنها با قیمتهای دلخواه و مد نظرشان اقدام به عرضه میکنند.