کد خبر: ۶۱۴۴۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
بررسی کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا؛

پس‌لرزه‌های افشای متن یک مکالمه تلفنی؛ آیا دموکرات‌ها ترامپ را خانه‌نشین می‌کنند؟

مجلس نمایندگان اکنون در کنترل دموکرات‌ها است. این مجلس برای استیضاح ترامپ به ۲۱۸ رای نیاز دارد. از ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها ۲۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را در دست دارند در حالی که سهم جمهوریخواهان ۱۹۸ کرسی است. یک کرسی نیز در اختیار «جاستین آماش» نماینده مستقل از میشیگان است و یک کرسی این مجلس از بخش هفتم ویسکانسین نیز خالی است.
آفتاب‌‌نیوز :

پس‌لرزه‌های افشای متن مکالمه تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی وی، عرصه را برای «دونالد ترامپ» تنگ کرده و این موضوع سبب شده همچون فردی گرفتار در مخمصه، بی‌محابا به هر منتقد و مخالف از رقبای دموکرات گرفته تا رسانه‌ها بتازد.

کارزار تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در یک هفته اخیر،‌ معطوف به یک موضوع شده است؛ «افشای مکالمه تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زیلنسکی» رییس جمهوری اوکراین و تلاش مخالفان سیاست‌های یکجانبه ترامپ بویژه نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان برای استیضاح او.

پس‌لرزه‌های افشای متن مکالمه تلفنی؛ آیا دموکرات‌ها دونالد ترامپ را خانه‌نشین می‌کنند؟

در کنار بسیاری از رسانه‌های مخالف سیاست‌های کاخ سفید که به طور گسترده به این موضوع پرداخته و خواستار اقدام قانونی در برابر رئیس جمهوری این کشور هستند، نمایندگان دموکرات برای استیضاح ترامپ به اجماع رسیده و حتی منتظرند که نمایندگانی از حزب جمهوریخواه نیز در این زمینه با آنها همسو شوند.

آنچه که مخالفان ترامپ از افشاگری گفت‌ وگوی تلفنی او با زیلنسکی برای کلید زدن پرونده استیضاح دنبال می‌کنند، درخواست رئیس جمهوری آمریکا از همتای اوکراینی‌ خود برای تحقیق در مورد «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رییس جمهوری اسبق آمریکاست تا از این طریق، در بازی انتخاباتی ریاست جمهوری، علیه او استفاده کند.

در این گفت‌ وگوی تلفنی، ترامپ به پرونده پسر بایدن اشاره کرده و خواستار رسیدگی و انجام تحقیقات در این زمینه شده که بایدن جلوی رسیدگی به پرونده تخلفات فرزندش را گرفته است.

«هانتر بایدن» پسر جو بایدن تا سال ۲۰۱۹ برای شرکت گاز اوکراینی کار کرده و ترامپ و متحدان او کوشیده‌اند این موضوع را به تلاش بایدن و پسرش برای وارد شدن به اقدامات غیرقانونی متهم کنند.

ترامپ با زیلنسکی لابی کرده که با «رودی جولیانی» وکیل شخصی‌ خود برای تحقیق در مورد بایدن همکاری کند. در نتیجه این افشاگری‌، قانونگذاران آمریکایی در حال بررسی احتمال به خطر افتادن امنیت ملی و انسجام انتخابات در نتیجه اقدامات ترامپ هستند. آنها می گویند که او تلاش کرده حمایت یک رهبر خارجی را برای انتخاب دوباره جلب کند.

افشاگری از این مکالمه و دامنه فشارها، چنان برای ترامپ سنگین تمام شده که در پیام‌های مختلف توئیتری، پیکان انتقادهای خود را به سمت همه مخالفان گرفته و آنها را با الفاظ مختلفی خطاب قرار داده است.

ترامپ که در دوران انتخابات ۲۰۱۶، شیوه اهانت و تحقیر رقیب را یکی از سیاست‌های خود قرار داده بود، این روزها همچنان از این روش با شدت بیشتری استفاده می‌کند.

به طور نمونه، ترامپ، دمکرات‌های کنگره را به دلیل حمایت از تحقیقات درمورد استیضاحش، «وحشی‌های هیچ کاره» خواند.

او همچنین به انتقاد از «جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، «الکساندریا اوکازیو کورتز» عضو دمکرات کنگره و دیگر قانونگذاران آمریکاییِ منتقدش، پرداخته و خواستار کنار رفتن شماری از آنها شده است.

ترامپ که پیشتر به مناسبت‌های مختلف بارها خواستار استعفای آدام شیف رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان شده بود، این بار او را «پینوکیو» خطاب و به دروغگویی متهم کرده و خواستار استعفای او شده است. «... شیف با دروغ گفتن به کنگره نسخه‌ای کاملا ساختگی از سخنانم را ارائه داد؛ دروغ‌هایش شاید در شرورانه‌ترین حالتی که تا به حال در این کمیته کنگره دیده‌ام مطرح شده است.»

ادامه فشارهای نمایندگان دموکرات سبب شده تا ترامپ خواستار بازداشت شیف به‌ دلیل خیانت برای اغراق در بخش‌هایی از مکالمه تلفنی‌اش با رئیس‌ جمهوری اوکراین شود.

البته آنچه که شاید سبب شده ترامپ، در یک هفته اخیر، بارها نام رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا را بر زبان آورده و خواستار برکناری او شده است، فشار «آدام شیف» در کنگره برای دست‌یابی به تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با «ولادیمیر پوتین» همتای روس‌اش و دیگر رهبران خارجی، آن هم به توجیه «نگرانی از احتمال به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا» است.

ترامپ تاکنون برای بایدن، لقب «خواب آلود» و برای «برنی سندرز» لقب «دیوانه» را به کار برده است. او در انتخابات ۲۰۱۶ نیز هیلاری کلینتون را «فرتوت» توصیف کرده بود.

اقدامات دموکرات‌ها علیه کاخ سفید

نمایندگان دموکرات از ابتدای افشاگری این مکالمه تلفنی، فشار مضاعفی را به تیم کاخ سفید که در این ماجرا نقش داشته‌اند، وارد کرده‌اند.

پس‌لرزه‌های افشای متن مکالمه تلفنی؛ آیا دموکرات‌ها دونالد ترامپ را خانه‌نشین می‌کنند؟

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روند تحقیق در مورد استیضاح ترامپ را کلید زد. وی که تا چندی پیش در مقابل استیضاح ترامپ مقاومت می‌کرد، گفته، اکنون افکار عمومی این کشور حامی تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری است.

همچنین رئیسان سه کمیته پرنفوذ مجلس نمایندگان آمریکا(روابط خارجی، اطلاعات و امنیت) نیز هفته گذشته در احضاریه‌ای رسمی خطاب به «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه، یک هفته به او مهلت دادند تا همه اسناد و مدارک مرتبط با ارتباط دولت ترامپ و اوکراین را در اختیار آنها قرار دهد.

همچنین دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه تشدید فشارها بر ترامپ، با مشخص کردن نام پنج مقام وزارت امور خارجه آمریکا شامل «ماری یووانوویچ» سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، «کرت ولکر» سفیر پیشین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که نماینده ویژه کاخ سفید درمذاکرات اوکراین بوده، «جورج کِنت» دستیار وزارت امور خارجه، «تی اولریچ بریچبول» مشاور وزارت امور خارجه و «گوردن سوندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، به دنبال خلع آنها از قدرت هستند.

در نامه ارسالی آنها به پمپئو، نام این افراد آمده که قرار است در ماه اکتبر(مهر - آبان) در کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهند.

هرچند که وی در نامه‌ای به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور تلاش‌های این مجلس برای احضار و شهادت‌دهی پنج مقام این وزارت‌خانه را «تهدید و زورگویی» دانست و حضور آنها در مجلس را «غیرممکن» اعلام کرد.

این رویکرد کاخ سفید بویژه پمپئو که شاهد مکالمه تلفنی ترامپ بوده، سبب واکنش نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان شد و رئیسان سه کمیته امور خارجی، اطلاعات و نظارت، در بیانیه‌ای وزیر امور خارجه آمریکا را به ارعاب شاهدان متهم کرده و گفته‌اند که این امر غیرقانونی، مدرکی برای مانع‌تراشی پمپئو به عنوان «شاهد زنده» در مورد تحقیقات از پرونده استیضاح دونالد ترامپ است.

از دیگر اقدامات کمیته‌های سه‌گانه اطلاعات، نظارت و امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ، احضار «رودی جولیانی» وکیل شخصی رئیس جمهوری آمریکا است. از او خواسته شده تا ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) اسناد مربوط به فشار ترامپ بر اوکراین را ارائه دهد.

در این احضاریه تاکید شده، خودداری به این احضاریه، مصداق کارشکنی در تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح تلقی شده و پیامدهای منفی برای جولیانی و رئیس جمهوری خواهد داشت.

با توجه به مخالفت‌های کاخ سفید نسبت به احضاریه‌ها و ارائه اسناد، نمایندگان دموکرات‌ها تهدید کردند در قالب تحقیق برای استیضاح ترامپ، مقام‌های کاخ سفید را برای ارائه اسنادی در مورد تعاملات ترامپ با اوکراین احضار می‌کنند.

نمایندگان به کاخ سفید تا روز گذشته(جمعه) فرصت داده بودند تا به درخواست آنها پاسخ دهد، در غیراین صورت احضاریه‌ها را ارسال می‌کنند. آنها خواستار ارائه اسناد در مورد ارتباطات بین ترامپ و رهبران کشورهای خارجی مرتبط با اقدامات ترامپ در اعمال فشار بر رئیس جمهوری اوکراین، هستند.

ترامپ در حالی که در نشست مطبوعاتی چهارشنبه هفته گذشته، گفته بود با تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان همکاری خواهد کرد، اما کاخ سفید از پاسخ دادن به درخواست‌های متعدد در ارسال داوطلبانه اسناد مورد تقاضای نمایندگان دموکرات در کمیته‌های مختلف این مجلس خودداری کرده است.

طبق اعلام سه کمیته پیگیر درباره تحقیقات استیضاح ترامپ، آنها روند اجباری را برای گرفتن مدارک و توضیحات، در پیش خواهند گرفت زیرا آخرین مهلت، ۲۶ ماه سپتامبر بوده است.

افشاگری از پشت پرده درخواست از چین

موضوع تخلفات ترامپ از درخواست‌های غیرقانونی‌ او از کشورهای دیگر، این بار بحث یک معامله با چین را آشکار ساخته که براساس اعلام شبکه سی‌ان‌ان، ترامپ از «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین خواسته تحقیقاتی درباره بایدن و «الیزابت وارن» انجام دهد.

براساس این گزارش، ترامپ ۲۸ خرداد ماه در تماسی تلفنی با همتای چینی خود، درباره بایدن و سناتور «الیزابت وارن» از نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده و وعده داده بود که در قبال(انجام تحقیقات) نسبت به ناآرامی‌های هنگ کنگ سکوت می‌کند.

وزیر خارجه چین با رد درخواست آمریکا از این کشور برای انجام تحقیقات در مورد کسب و کار اقتصادی خانواده جو بایدن گفته، پکن در مسایل داخلی آمریکا دخالت نمی کند.

طبق اعلام سی‌ان‌ان، مقام‌های چینی هرچند از پیشنهاد ترامپ متعجب شده‌ و پرسیده‌اند که آیا او در درخواستش برای آغاز تحقیقات درباره بایدن جدی بوده است یا نه.

افزایش فشارها برای استیضاح و استعفای ترامپ

با شروع روند تحقیقات درباره استیضاح ترامپ، درخواست‌ها از رئیس‌جمهوری آمریکا برای استعفا افزایش یافته به گونه‌ای که «بت اورورک» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بهترین مسیر پیش روی ممکن برای آمریکا را کناره‌گیری ترامپ از قدرت دانست و گفت: این اقدام، زمینه نجات و التیام کشور را فراهم می‌کند.
او این رسوایی جدید در آمریکا را با رسوایی «واترگیت» مقایسه کرده و گفته، از نزدیکان ترامپ می‌خواهم به وی توصیه کنند که کار درست را انجام دهد و از قدرت کناره‌گیری کند.

«کانکتیکات پست» یکی از بزرگترین روزنامه‌های ایالت کانکتیکات نیز از ترامپ خواسته استعفا دهد. «او بارها ثابت کرده است که شایسته این منصب نیست و به نظر می‌رسد به جایگاه ریاست جمهوری به عنوان جایگاهی می‌نگرد که از آن برای اهداف شخصی خود استفاده کند، نه جایگاهی که باید نماینده منافع کل کشور باشد.»

«کاملا هریس» نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا نیز ترامپ را عامل شعله‌ور شدن نفرت نژادی و مذهبی در این کشور دانست و گفت: ما باید با صراحت درباره واقعیت‌های مربوط به نژادپرستی، یهودستیزی و اسلام‌هراسی و آنچه این‌ها به بار آورده‌اند، صحبت کنیم.»

«آتش این نوع نفرت‌ها توسط ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که اشغال‌کننده کنونی کاخ سفید است، زبانه کشیده است.»

نتایج نظرسنجی‌های جدید درباره استیضاح دونالد ترامپ نیز بیانگر آن است که بعد از افشاگری اخیر،‌ شمار حمایت‌کنندگان از استیضاح ترامپ رو به افزایش است.

به نوشته تارنمای خبری «هیل»، نیمی از افکار عمومی در آمریکا به دنبال افشاگری از متن مکالمه ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین، از انجام تحقیقات از رئیس جمهوری آمریکا و استیضاح او حمایت کرده‌اند.

طبق این نظرسنجی، حمایت افکار عمومی آمریکا درباره استیضاح از ترامپ با رشد ۱۲ درصدی، به ۴۷ درصد رسیده است. بیش از ۴۰ درصد نیز با آن مخالفت کرده‌اند.

نتایج نظرسنجی اعلام شده در تارنمای شبکه سی‌ان‌ان نیز نشان می‌دهد ۶۰ درصد افراد زیر ۳۵ سال آمریکا از استیضاح ترامپ و کنار گذاشتن وی حمایت می‌کنند. این میزان در مقایسه با نظرسنجی سی ان ان که در همین مورد و در ماه مارس گذشته به عمل آمد، ۱۷ درصد افزایش داشته است.

در میان جمهوریخواهان نیز با ۹ درصد افزایش نسبت به ماه مه گذشته این حمایت به ۱۴ درصد رسیده است.

«رابرت دنیرو» هنرپیشه و بازیگر معروف هالیوود نیز به سی‌ان‌ان گفته، دموکرات‌های کنگره آمریکا هیچ چاره‌ای جز استیضاح ترامپ ندارند.

وی با بیان اینکه کشور در دوره‌ای بحرانی قرار دارد، گفته «تصور نمی‌کنم وی توانایی کناره‌گیری از مقام خود را داشته باشد... او بدتر از چیزی است که من حتی تاکنون تصور می‌کرده‌ام.

دنیرو با حمله شدید به ترامپ و هوادارانش، او را مانند گانگستر توصیف کرد و افزود ما در شرایط وحشتناکی هستیم، او نباید در این دوره رئیس جمهوری باشد و در عین حال شبکه فاکس نیوز را در رشد و تقویت ترامپ مسئول دانست.

واکنش کاخ سفید به فشار دموکرات‌ها

با توجه به فشار چندجانبه دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ، «استفان میلر» مشاور رئیس جمهوری، بدون ارائه سندی به شبکه فاکس نیوز گفته، دولت سایه با افشای مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین به دنبال توطئه و اقدام حزبی در کشور است.

«افشاگری که این مکالمه تلفنی را منتشر کرده هرگز شایسته احترام نیست، بلکه اقدام وی به عنوان حرکت حزبی و پارتیزانی در کشور محکوم است.»

ترامپ نیز دموکرات‌های کنگره این کشور را که به دنبال استیضاح او هستند، متهم به کودتا کرده و در جلسه‌ای خصوصی با مقام های دیپلماتیک در نیویورک، به کارمندان دفتر آمریکا در سازمان ملل متحد ماموریت داده کسی که محتوای مکالمه تلفنی او با رئیس جمهوری اوکراین را منتشر کرده پیدا کنند، زیرا از نظر او این کار نوعی «جاسوسی» و «خیانت» محسوب می‌شود.

«اساسا این شخص هرگز این گزارش را ندیده است، هرگز شاهد این تماس نبوده است. او فقط چیزی شنیده، کار او نوعی جاسوسی است.»

با این حال، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده با افشاگر ناشناس به توافق رسیده است که در مقابل این کمیته شهادت دهد. نمایندگان آمریکایی در تلاشند هویت این فرد را مخفی نگه دارند و به وکلای مدافع وی صلاحیت امنیتی دهند.

اما ترامپ درخواست دیدار با افشاگر تماس تلفنی شده و گفته، «من هم مانند هر آمریکایی دیگری حق دارم با فردی که من را متهم کرده است، دیدار کنم... . می‌خواهم نه تنها با فرد متهم‌کننده که اطلاعات دست دوم و سومی را ارائه داد بلکه فردی که به اشتباه این اطلاعاتِ عمدتا نادرست را به او داده است، ملاقات کنم.»

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این فرد مقام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست که اکنون در مقر این سازمان در ویرجینیا مشغول به کار است.

وکلای مدافع این افشاگر ناشناس می‌گویند که لحن و الفاظ ترامپ، جان موکلمان را به خطر می‌اندازد. بر این اساس در نامه‌ای به «جوزف مگوایر» سرپرست جامعه اطلاعات ملی آمریکا، گفته‌اند: سخنان ترامپ بر شدت نگرانی ما در مورد افشای هویت موکلمان و به خطر افتادن جان وی، افزوده است.

در این نامه همچنین به جایزه ۵۰ هزار دلاری اشاره شده که دو تن از حامیان ترامپ در ازای دریافت اطلاعات در مورد فرد افشاگر، پیشنهاد داده‌اند.

در کشاکش جدال دموکرات‌ها علیه ترامپ در پرونده مکالمه تلفنی اخیر، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که دولت ترامپ تحقیقات درباره ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه دولت اوباما را از سرگرفته است.

در واقع این اقدام آن هم در بحبوحه داغ شدن بحث استیضاح ترامپ، چیزی جز تلاش برای سلب توجه‌ها از این مساله نبوده است.

استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی‌اش در دوران انتصابش به عنوان وزیر خارجه آمریکا جنجال‌هایی را برانگیخت و رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را تحت تاثیر قرار داد.

براساس اعلام این رسانه، تیم تحقیقات وزارت خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته در تماس با ۱۳۰ نفر از مقام‌های آمریکایی، به آنها گفته، این ایمیل‌ها که در زمان دوران کاریشان ارسال کرده‌اند، جز اسناد طبقه‌بندی شده و قابل بازگشت است و به نحوی به ایمیل‌های کلینتون راه یافته‌اند و اکنون یک موضوع ناقض امنیت ملی قلمداد می‌شود.

یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش به واشنگتن‌پست گفته، بررسی ایمیل‌ها حدود سه سال و نیم طول می‌کشد.

نگاه نامزدهای انتخاباتی به بحث استیضاح

افزایش فشارها و حمایت‌ها از آغاز روند استیضاح «دونالد ترامپ» سبب شده تا دیگر نامزدها نیز با استفاده از این جریان خبری ایجاد شده علیه رئیس کاخ سفید، برنامه خود را در این بخش به پیش ببرند.

متحدان «الیزابت وارن» سناتور دموکرات نامزد انتخابات می‌گویند، او نخستین نامزد مهم رقابت‌های انتخاباتی بوده که خواستار استیضاح ترامپ شده است.

جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا که به دلیل نقشی که در باز شدن دوباره پرونده استیضاح ایفا می‌کند تحت فشار است نیز با توجه به منفعت خود از کلید خوردن استیضاح ترامپ، از هر فرصتی برای پیشبرد این روند استفاده می‌کند.

البته وی با رد اتهام‌های وارد شده از سوی ترامپ درباره فسادش گفت، هرگز اجازه نمی‌دهد این اتهام علیه او و خانواده‌اش، وی را از تلاش برای رقابت‌های انتخاباتی باز دارد.

«رئیس جمهوری آمریکا به همراه «مزدورانش» تلاش می‌کند، وجهه من را تخریب کنند.»

از نظر بایدن، «سوء استفاده از قدرت» ویژگی دوران ریاست جمهوری ترامپ است.

بایدن همچنین ترامپ را متهم کرد که برای انتخاب دوباره خود در سال آینده، دست به دامان دولت‌های خارجی شده است.

«آقای رئیس جمهوری، نمی توانی دولت‌های خارجی را برای کمک به خودت در انتخاب دوباره به کار بگیری... این سوء‌استفاده از قدرت و نقض سوگندی است که یاد کردی که امنیت ملی ما را به مخاطره می‌اندازد.»
« می‌دانم تو می‌خواهی از ابتدا با فریب و نیرنگ، رقیب خود را از سر راه برداری، اما من هیچ جایی نخواهم رفت.»

دیگر نامزدهای انتخاباتی که شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات ندارند؛ استیضاح ترامپ یک تهدید موجودیتی برای آنها محسوب می شود زیرا ممکن است با توجه به ضعیف بودن دستور کار تبلیغاتی شان کمتر مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گیرند.

شماری از نامزدها نیز تلاش دارند در داستان استیضاح ترامپ از خود یک ستاره بسازند؛ از جمله «کامالا هریس» که محرومیت «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ و شهردار سابق نیویورک از وکالت را خواستار شده است؛ کسی که ظاهرا ترامپ دست او را برای تحقیقات درباره بایدن باز گذاشته است.

از نظر برخی از دموکرات‌ها که سابقه پویش‌های انتخاباتی در سایه استیضاح را دارند، وزنه طرف ترامپ سنگین‌تر خواهد بود.

«داگ تورنل» کارشناس علوم راهبردی دموکرات‌ها نیز گفته، با توجه به این که موضوع استیضاح به سرخط خبرها تبدیل شده، خبر خوبی برای بایدن و احتمالا وارن است که در نظرسنجی‌ها پیشتازند.

برخی متحدان دموکرات‌ها نیز گفته‌اند، تحقیقات استیضاح، رخدادهای ۱۳ ماه آینده تا انتخابات ریاست جمهوری را تحت‌الشعاع قرار داده و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

فرجام سخن

مجلس نمایندگان اکنون در کنترل دموکرات‌ها است. این مجلس برای استیضاح ترامپ به ۲۱۸ رای نیاز دارد. از ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها ۲۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را در دست دارند در حالی که سهم جمهوریخواهان ۱۹۸ کرسی است. یک کرسی نیز در اختیار «جاستین آماش» نماینده مستقل از میشیگان است و یک کرسی این مجلس از بخش هفتم ویسکانسین نیز خالی است.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ تن از ۱۰۰ عضو سنا باید به گناهکاری وی رای دهند. جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکرات‌ها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکرات‌ها رای می‌دهند.

هرچند دموکرات‌ها تا پیش از موضوع مکالمه تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی‌ وی از به راه انداختن روند استیضاح واهمه داشتند اما از نگاه تحلیلگران این کشور، اگر آنها موفق به استیضاح شوند، آشکار است که سنا او را برکنار نخواهد کرد، در نتیجه خطری که دموکرات‌ها دراین باره مرتکب می‌شوند از دید رای دهندگان آمریکایی پنهان نخواهد ماند و آن را اقدامی غیر موثر خواهند یافت.

با این حال «جیمز جورج جترس» مشاور پیشین حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا معتقد است، ترامپ با دردسر بزرگی در کنگره روبرو شده و اگر فشار دموکرات‌ها و موج‌سازی رسانه‌ای آنها کارساز شود، بسیاری از چهره‌های جمهوریخواه در داخل و خارج از کنگره آماده‌اند به صف استیضاح‌کنندگان بپیوندند.

«جف فلیک» سناتور جمهوریخواه سابق آمریکا نیز گفته، دست‌کم ۳۵ سناتور جمهوریخواه در صورت برخورداری از رای مخفی، به استیضاح ترامپ رای می‌دهند.

از نظر جترس، بسیاری از یاران سابق ترامپ به دنبال انتقام‌گیری از او هستند؛ حتی افرادی همچون «جان بولتون» مشاور اخراجی امنیت ملی کاخ سفید ممکن است در پس افشای مکالمه تلفنی دردسرساز ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین بوده و او بخشی از اطلاعات این مکالمه را به شخص «افشاگر» از سازمان سیا داده باشد.

با توجه به این گمانه‌زنی‌ها باید منتظر بود که دموکرات‌ها از فضای ایجاد شده از افشاگری‌ها علیه ترامپ، مسیر استیضاح را چگونه به پیش خواهند برد؛ آیا در این راه می‌توانند نظر شماری از نمایندگان حزب رقیب را با خود همراه کنند یا سرانجام کار به کام کاخ سفید خواهد بود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
مسلمان بی پناه
|
Sweden
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
2
که چه! تحریمها شدیدتر می شود و شما با این توهمات و درج مطالب واهی به جائی نمیرسید! مجلس سنا مهمترین تصمیم گیرنده در این مورد است!! فهمیدید!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
2
دموکرات ها , جمهوری خواهان را , لایق فیصله مسله ایران,
میدانند....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین