کد خبر: ۶۱۵۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

اربیل: حمله ترکیه به شمال سوریه موجب بازگشت داعش می‌شود

دولت منطقه کردستان عراق با ابراز نگرانی از حمله نظامی احتمالی ترکیه به شمال سوریه هشدار داد، پیامدهای این عملیات زمینه بازگشت داعش را فراهم می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

دولت منطقه کردستان عراق روز سه شنبه درباره عواقب حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه هشدار داد و تاکید کرد پیامدهای آن فراتر از مرزهای سوریه خواهد بود و زمینه بازگشت داعش را فراهم می‌کند.

به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، دولت منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای گفته است که نگرانی عمیق خود را از تصمیم ایالات متحده برای خروج از منطقه امن در شمال شرقی سوریه و گزارش‌های مربوط به عملیات نظامی احتمالی ترکیه ابراز می‌دارد.

در این بیانیه از ترکیه خواسته شده است که به عنوان یک عضو ائتلاف بین‌المللی از هرگونه اقدامی که باعث تضعیف پیشرفت حاصل شده علیه داعش شود خودداری کند به ویژه که احتمال دارد مراکز بازداشت عناصر تروریستی از کنترل خارج شود.

در این بیانیه هشدار داده شده است: اثرات پیامدهای تشدید نظامی فراتر از مرزهای سوریه خواهد بود که شرایط را برای بازگشت داعش ایجاد می‌کند و باعث آوارگی گسترده مردم می‌شود. بنابراین ضروری است که همه طرفین درگیری از جمله احزاب کُرد به منظور آرام کردن اوضاع وارد گفت‌وگو شوند.

دولت منطقه کردستان عراق تأکید کرد که بحران باید از طریق یک راه حل سیاسی محکم که حقوق همه مردم سوریه از جمله مردم کُرد تضمین می‌شود، حل شود.

در این بیانیه تاکید شده است: منطقه کردستان عراق در مبارزات برای شکست داعش فداکاری‌های بزرگی کرده است و هم اکنون میزبان ۱.۱ میلیون آواره است که بسیاری از آنها از آن درگیری فرار کرده‌اند و مسئولیت جامعه جهانی در جلوگیری از بازگشت مجدد این امر است.

در پایان این بیانیه آمده است: دولت منطقه کردستان عراق همچنان از نزدیک وضعیت را پیگیری خواهد کرد و از طریق کانال‌های مختلف بر روی این موضوع کار خواهد کرد.

ترکیه قصد دارد با انجام عملیات نظامی در آن سوی مرز خود با سوریه و در عمق بین ۳۰ الی ۴۰ کیلومتری خاک سوریه، منطقه امنی ایجاد کند تا به زعم خود هم «شبه نظامیان تروریست» را از مرزها دور کند و بتواند بیش از دو میلیون سوری آواره را در آنجا اسکان دهد.

موضع آمریکا هنوز در این باره واضح نیست؛ این کشور از سوی نیروهای خود را از منطقه درگیر عقب کشیده و از سوی دیگر در مورد عواقب این حمله و اینکه می‌تواند تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا را در پی داشته باشد، هشدار صادر کرده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ۱۳ نوامبر به آمریکا سفر و طی آن با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش دیدار خواهد کرد. عملیات ترکیه در شمال سوریه به احتمال زیاد موضع این سفر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین