کد خبر: ۶۱۵۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳

قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ابلاغ شد

رئیس‌جمهوری قانون «اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را برای اجرا به وزارت کشور، وزارت دادگستری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه قانون «اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را برای اجرا به وزارت کشور، وزارت دادگستری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

براساس این قانون فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند.

قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ابلاغ شد

همچنین فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاصای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تابعیت ایرانی پذیرفته می شوند.
پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی اقدام کند.

در صورتی که پدر یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسبت به متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می باشد.

بر این اساس افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوء پیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امینی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

این قانون در جلسه ۲ مهرماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین