کد خبر: ۶۱۵۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

آمریکا "بیتل‌های" داعش را از شمال سوریه خارج کرد+عکس

الشیخ و کوتی شهروندان بریتانیایی و از اعضای گروه موسوم به "بیتل‌های جهادی" بودند.
آفتاب‌‌نیوز :

نظامیان آمریکایی دو عضو گروه داعش را که به شکنجه و بریدن سر زندانیان داعش شهرت دارند تحویل گرفته و به نقطه امنی انتقال داده‌اند.

صبح پنجشنبه، ١٨ مهر (١٠ اکتبر)، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مطلبی در توییتر خود نوشت: "به خاطر اینکه ممکن است کردها یا ترکیه کنترل را از دست بدهند، ایالات متحده پیشاپیش دو شبه‌نظامی عضو داعش موسوم به بیتل‌ها را که با بریدن سر در سوریه مرتبط بوده‌اند از آن کشور خارج و به یک محل امن تحت کنترل ایالات متحده انتقال داده است. این دو نفر بدترین بدها هستند!" اشاره ترامپ به آغاز حملات ارتش ترکیه به مناطق تحت اختیار کردها در شمال شرق سوریه است.

آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه گذشته نیز تلویحا به تحویل و انتقال دو نفر از "شبه‌نظامیان خطرناک داعش" اشاره کرده اما توضیح بیشتری در این مورد نداده بود.

منابع خبری گفته‌اند که روز چهارشنبه و در آستانه حمله ارتش ترکیه به مناطق مرزی شمال شرق سوریه، نظامیان آمریکایی دو زندانی داعش به نام‌های الکساندر کوتی و الشفیع الشیخ را که در زندان نیروهای دموکراتیک سوریه بودند تحویل گرفتند و از منطقه خارج کردند. این دو نفر شهروندان بریتانیایی هستند که به داعش پیوسته و پس از پاکسازی منطقه از نیروهای این گروه، به اسارت نیروهای دموکراتیک سوریه در آمده و زندانی شده بودند.

آمریکا

محمد اموازی (جان جهادی) از دیگر اعضای بریتانیایی موسوم به بیتل‌های جهادی که به بریدن سر اسیران داعش شهرت داشت در عملیات هوایی آمریکا کشته شد

الشفیع الشیخ، متولد سودان و ٣١ سال دارد و به "جورج جهادی" معروف است. الکساندر کوتی، ٣٦ ساله، متولد بریتانیاست که به اسلام گروید و به عضویت داعش درآمد. آنان از جمله چهار بریتانیایی عضو داعش هستند که "بیتل های جهادی" شهرت یافتند که اشاره به بیتل‌ها، گروه موسیقی پاپ بریتانیایی است که چهار عضو داشت. براساس مدارک و همچنین فیلم‌های ویدیوئی منتشر شده توسط داعش، نگهبانی و سر بریدن شهروندان غربی که به دست این گروه گرفتار می‌شدند بر عهده این افراد بود.

یکی دیگر از اعضای این گروه محمد اموازی، موسوم به "جان جهادی" بود که در جریان حمله یک پهپاد آمریکایی در سال ٢٠١٥ کشته شد. او به جان جهادی شهرت داشت. این دیویس، شهروند دیگر بریتانیایی نیز چهارمین عضو این گروه بود که در ترکیه بازداشت، محاکمه و زندانی شده است.

از آنجا که داعش و دیگر گروه‌های تندرو اسلامگرا عملیات نظامی فعالیت خود از جمله اقدامات خشونت‌آمیز را تحت عنوان "جهاد" برای پیشبرد اسلام معرفی و توجیه می‌کرد، در غرب به گروه‌های "جهادی" یا جهادگر شهرت دارند.

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا به نقل از یک مقام دولتی آن کشور گفته است که نظامیان آمریکایی دو نفر زندانی را از کردهای سوریه تحویل گرفته و به محل امنی انتقال داده‌اند اما از افشای هویت آنان خودداری ورزیده است. به گفته این مقام دولتی، تحویل و انتقال این دو نفر "براساس قوانین جنگ" صورت گرفته است و آنان از سوریه خارج شده‌اند. وی افزوده است که انتقال این افراد "در پی مذاکرات دولت آمریکا" انجام شده اما مشخص نیست او به چه مذاکراتی اشاره دارد.

گفته می‌شود حدود دوازده هزار تن از اعضای داعش در زندان‌های نیروهای دموکراتیک سوریه هستند که در حال حاضر، در معرض حملات ارتش ترکیه و گرو‌ه‌های متحد آن قرار گرفته است. این نگرانی وجود دارد که اگر نگهبانان این افراد مواضع خود را برای مقابله با حملات ارتش ترکیه ترک کنند، وضعیت زندانیان چه خواهد شد.

پیش از این مذاکراتی بین ایالات متحده و بریتانیا در مورد وضعیت الشفیع الشیخ و الکساندر کوتی در جریان بوده است تا امکان انتقال آنان به ایالات متحده جهت محاکمه به خاطر اعدام شهروندان آمریکایی فراهم شود.

انتقال این افراد به آمریکا به خاطر طرح دعوای مادر الشفیع الشیخ در محاکم بریتانیایی تا کنون صورت نگرفته است. وکلای او با استناد به اینکه مجازات اعدام در ایالات متحده لغو نشده است، گفته‌اند که در صورت استرداد این دو نفر به آمریکا، ممکن است آنان به این مجازات محکوم شوند.

خبر تحویل این دو عضو داعش به نظامیان آمریکا در حالی منتشر می‌شود که ارتش ترکیه پس از بمباران سنگین مواضع نیروهای کرد در شمال شرق سوریه، عملیات تهاجم زمینی را نیز آغاز کرده است. این عملیات پس از موافقت رئیس جمهوری آمریکا با خارج کردن نظامیان این کشور از منطقه صورت می‌گیرد.

دولت ترکیه تشکل نیروهای دموکراتیک سوریه را که عمدتا از شبه‌نظامیان کرد تشکیل شده به ارتباط با حزب کارگران کردستان - پ‌ک‌ک - متهم کرده و گفته است که تسلط آنان در نزدیکی مرز خود را باعث ناامنی می‌داند. ترکیه پ‌ک‌ک را که خواستار جدایی مناطق کردنشین از آن کشور است "سازمان تروریستی" می‌داند.

در عملیات نظامی ترکیه، برخی از گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه که تحت حمایت ترکیه بوده‌اند شرکت دارند. حمله ترکیه به سوریه انتقاداتی را در سطح جهانی در پی داشته است. نیروهای دموکراتیک سوریه در جنگ علیه داعش از حمایت آمریکا برخوردار بوده‌اند و تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نظامیان آمریکایی از منطقه هم انتقاداتی را در پی آورده است.

دونالد ترامپ گفته است که ماموریت نظامی آمریکا در سوریه از میان بردن داعش بوده که تحقق یافته است. او هشدار داده است که اگر عملیات ترکیه "حتی‌الامکان به شکلی انسانی انجام نگیرد" اقتصاد ترکیه را "محو" خواهد کرد.

آمریکا و ترکیه هر دو عضو پیمان ناتو هستند و تصمیم آقای ترامپ به خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه پس از گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام شد. مشخص نیست که آیا دولت ترکیه تضمین‌های خاصی به آمریکا داده است یا نه.

اردوغان گفته است که به زودی از آمریکا دیدن خواهد کرد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین