کد خبر: ۶۱۵۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

وعده ترامپ به اردوغان برای جلوگیری از حمله به کردهای سوریه؛ جنگنده‌ اف ۳۵

یک روزنامه آمریکایی روز پنج شنبه افشا کرد که دونالد ترامپ برای جلوگیری از حملات ترکیه به شمال شرقی سوریه در آخرین تماس تلفنی به اردوغان وعده فروش جنگنده های اف ۳۵ را پیشنهاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، در تماس تلفنی روز یکشنبه، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اردوغان همتای ترکیه پیشنهاد کرد که در صورت منصرف شدن از حمله به نیروهای کرد سوریه، فروش نسل پنجم جنگنده های اف ۳۵ آمریکا به ترکیه از سر گرفته خواهد شد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن پست گفت: ترامپ در این مکالمه تلفنی علاوه بر فروش جنگنده های اف ۳۵ یک بسته ویژه و خوب دیگر به اردوغان وعده داد.

وعده ترامپ به اردوغان برای جلوگیری از حمله به کردهای سوریه؛ جنگنده‌ اف ۳۵

رجب طیب اردوغان قرار است در ماه نوامبر (آبان-آذر) با ترامپ در کاخ سفید دیدار کند.

ترامپ روز یکشنبه در پی تماس با اردوغان تصمیم به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه در نزدیکی مرز ترکیه گرفت. ناظران می گویند تصمیم ترامپ باعث شده نیروهای کرد در معرض حمله ترکیه قرار بگیرند و حتی ممکن است باعث احیای دوباره داعش شود.

دولت ترامپ ژوئیه (مرداد) گذشته ترکیه را از برنامه فروش جنگنده اف ۳۵ لغو کرد زیرا آنکارا از متوقف شدن برنامه خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه سر باز زده بود.

مقامات ترکیه ضمن اعتراض به این اقدامات آمریکا اعلام کردند که این اشتباهی است که زخم‌های خوب نشدنی برجای خواهد گذاشت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) از آغاز عملیات نظامی این کشور در مناطق شمالی سوریه، جایی که در ماه‌های گذشته تحت کنترل شبه نظامیان کرد نزدیک به «پ‌ک‌ک» قرار داشته، خبر داد. جنگنده‌ها و واحدهای توپخانه‌ای ارتش ترکیه از چهارشنبه شب بارها مناطق مختلف شمال سوریه را هدف قرار داده‌اند.

بنا بر اعلام خبرگزاری سوریه (سانا) در این حملات دستکم ۸ نفر کشته و ۲۰ تن هم زخمی شده‌اند.

آنکارا مدعی است که این عملیات را با هدف دور کردن کردها از نواحی مرزی سوریه-ترکیه و در قالب «مبارزه با تروریسم» انجام داده و قصد دارد در نواحی مرزی یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری ایجاد کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین