کد خبر: ۶۱۶۰۸۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

وال استریت ژورنال: موشک‌های ایران چالشی برای آمریکا و عربستان است

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اذعان به توان موشکی کشورمان نوشت: زرادخانه موشکی توسعه یافته ایران چالشی برای آمریکا و عربستان سعودی به شمار می‌آید.
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، آمریکا روز جمعه اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی و نیروهای بیشتری را به عبستان اعزام کرده است. این اقدام می‌تواند احتمال رویارویی با ایران را افزایش دهد که هشدار داده است، هرگونه حمله به ایران به جنگی تمام عیار منجر خواهد شد.

اما جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با زمانی که آمریکا در سال 1988 به‌طور مستقیم این کشور را هدف قرار داد، حریفی به شدت متفاوت است. ایران اکنون هزاران موشک در اختیار دارد که به گفته آمریکا، برد بسیاری از آنها به اسرائیل و مدیترانه می‌رسد. ایران نیروهای وفادار یا نظامیانی دارد که می‌توانند از یمن، عراق، سوریه و لبنان موشک پرتاب کنند. این کشور همچنین دو میلیون نیروی ویژه، سرباز و مبارز در اختیار دارد.

زرادخانه موشکی ایران اکنون هسته مرکزی راهبرد دفاعی این کشور است. نیروهای سپاه پاسداران نیز اغلب این زرادخانه را مدیریت می‌کنند.

جمهوری اسلامی از سال 1988 تاکنون، زمانی که نیروی دریایی آمریکا دو ناو جنگی ایران را غرق و یک سکوی نفتی این کشور را تخریب کرد، ارتش خود را گسترده و تقویت کرده است به گونه‌ای که امروز بیش از 500 هزار نیرو، شامل 125 هزار نیروی سپاه در اختیار دارد که آن نیز متشکل از نیروی دریایی، هوایی و زمینی است. همچنین طبق برآوردهای اندیشکده مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک (CSIS) در واشنگتن، ایران حدود یک و نیم میلیون نیروی وفادار در خارج از مرزهای خود دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند.

آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای 2015 تلاش کرد تا ایران را وادار به پذیرفتن یک توافق هسته‌ای جدید کند که علاوه‌براین توان موشکی تهران را محدود کند، چیزی که آمریکا آن را تهدیدی علیه متحدانش در منطقه می‌بیند اما زرادخانه موشکی در حال توسعه ایران موانع درگیری نظامی با این کشور را بیشتر کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین