در شرایطی که به نظر میرسد پرواز هواپیماهای آنتونوف مجددا ازسر گرفته شده است، وزیر راه و شهرسازی در دولتهای نهم و دهم اعلام کرد: از همان زمان هم پرواز هواپیماهای آنتونوف به دلیل مشکلاتی که داشتند، پرحادثه و پر ریسک بود و به نظر نمیرسد این هواپیماها در این صنعت موفق باشند.
بیست و پنجم مرداد ۱۳۹۳ رئیس جمهور دستور توقف هواپیمای آنتونوف ۷۴ را پس از اعلام ممنوعیت هواپیمای ایران ۱۴۰ صادر کرد که به گفته محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاههای کشور در راستای حفظ امنیت مسافران در پروازهای داخلی بود.
پس از اعلام این ممنوعیت، هیچگاه رفع ممنوعیت آن علنی نشد تا چند روز گذشته که یک از کاربران فضای مجازی در شبکههای اجتماعی مدعی شد برای پرواز مشهد-تهران با هواپیمای آنتونوف شرکت هواپیمایی پویا سفر کرده است و مسافران با مشکلات بسیاری در جریان پرواز مواجه شدهاند.
البته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در این باره اعلام کردند که هواپیمایی آنتونوف این شرکت هواپیمایی مجوز پرواز داشته و رفع ممنوعیت شده است.
حمید بهبهانی -وزیر اسبق راه و شهرسازی در ماههای پایانی دولت نهم و دولت دهم، درباره این هواپیماها گفت: دلیل اعلام ممنوعیت پروازی برای آنتونوف این بود که در حالت کلی هواپیماهای روسی هیچگاه در حوزه مسافری موفق نبودند. اساسا هواپیماهای آنتونوف به دلیل حوادثی که به بارآوردند پروازشان ممنوع شد.
وی افزود: حوادث هواپیماهای آنتونوف در آن ایام بسیار زیاد بود. برای مثال میتوان به حادثه هواپیمای آنتونوف در قزوین اشاره کرد و سوال اینجاست اگر هواپیماهای آنتونوف و به صورت کلی هواپیماهای روسی از کیفیت لازم برخوردارند و قیمتشان از ایرباس و دیگر هواپیماهای مسافری پایین تر است، چرا کشورهای دیگر به سراغ چنین هواپیماهایی نمیرود و این هواپیماها را وارد کشورشان نمیکنند؟!
بهبهانی در پاسخ بر سوال دیگری مبنی بر اینکه که اگر شما وزیر راه و شهرسازی بودید اجاره پرواز آنتونوف را میدادید گفت: در آن زمان مجوز پرواز برای این هواپیماها صادر نکردیم ولی الان مشخص نیست چه اتفاقی بیفتد.
ماجرا چیست؟
اخیرا یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی توییتر مدعی شده بود که در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف شده است که از سوی رییس جمهور ممنوعیت پرواز آن به دلیل ایمن نبودن اعلام شده بود. این کاربر در ادامه اظهارات خود گفت: این هواپیما بدون پنجره بود و در زمان تیکآف یک تکه فلزی از سمت خروج اضطراری روی یکی از مسافران افتاد که با کمک کادر پروازی و مسافران بسته شد.
به نظر میرسد این هواپیما چراغ خاموش به آسمان ایران برگشته و مجوز پرواز دریافت کرده است. چرا که مرتضی دهقان - معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری – در این باره گفته است: این نوع از آنتونوفهای شرکت هواپیمایی پویا مجوز پرواز داشتند و رفع ممنوعیت شده بودند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در شرایطی که هواپیمای مسافربری پنجره نداشته است میتواند مجوز و استانداردهای لازم را برای پرواز کسب کند، ادامه داد: این هواپیما به طور قطع مجوز پرواز داشته، اما از حیث استانداردهای پرواز باید از حوزه تخصصی آن در این سازمان پرسوجو کرد.
همچنین رضا جعفرزاده – سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری – در این باره اظهار کرد: این هواپیما ممنوعیت پروازی نداشته و آنطور که به نقل از رییسجمهور طرح شده صحت ندارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این هواپیما مجوز پرواز دارد یا خیر نیز گفت: اگر هواپیمایی صلاحیت پرواز نداشته باشد قطعا اجازه پرواز به او داده نمیشود.
پورسانت بیشتر
خرید بیشتر
مثل پرونده دارو و قطعات. جان مردم اهمیت .....