کد خبر: ۶۱۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷

رژیم غذایی نامناسب از اصلی ترین عوامل بروز بیماری هاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سوء تغذیه و بسیاری از بیماری ها تنها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی نیست بلکه افرادی با تمکن مالی نیز به سبب رژیم غذایی نامناسب دچار این عارضه می شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد کریمیان روز یکشنبه در همایش روز جهانی غذا اظهار داشت: با توجه به اهمیت سلامت و ارتقاء آن باید نظارت غذایی، درمانی و بهداشتی بطور مستمر انجام گیرد و با اطلاع رسانی به مردم و برگزاری دوره های آموزشی برای تولید کنندگان و نظارت بر عملکرد آنها از ایجاد چنین آسیب هایی جلوگیری شود.

وی افزود: در مواردی شرکت ها یا کارخانه های تولید مواد غذایی با تهیه و تولید نامناسب یا عدم رعایت مسائل فنی سبب ایجاد بیماری های لاعلاج می شوند.

کریمیان گفت: با وجود تحریم های اقتصادی در کشور، تولید سخت شده، مواد اولیه گران و مردم تحت فشار مالی قرار دارند که با ارائه راهکار باید این مشکلات حل شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه قاچاق کالا و دارو با اقتدار عمل کرده و با نظارت مستمر و بازرسی در سطح استان سلامت مواد غذایی و دارو را کنترل می کند.

وی تاکید کرد: صاحبان صنایع غذایی باید به دانش روز دنیا در رابطه با سبک زندگی سالم و تولید غذاهای مناسب، در تحقق سلامت افراد در جامعه کمک کنند.

دکتر کریمیان اضافه کرد: در استان ایلام تلاش های مناسبی در راستای سالم بودن مواد غذایی با کیفیت انجام شده که برخی از این صنایع استانی حتی در کشور نیز شناخته شده هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این همایش گفت: روز جهانی غذا امسال با شعار رفتار ما آینده ما را می سازد، رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی با عنوان ملی اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت اجرا می شود.

دکتر مهتاب شاهماری افزود: برنامه های روز جهانی غذا بر هفت محور اصلی، با عناوین کاهش قند، نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، نشانگر های رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا برگزار می شود.

وی یادآور شد: مسئولان فنی در کنار تولیدکنندگان با حضور خود موجب ارتقاء سلامت مواد غذایی می شوند و با تعهد و مسئولیت خود باید بر کیفیت مواد تولیدی نظارت کنند.

شاهماری با اشاره به تولیدکنندگانی که توانسته اند با روش‌های ابتکاری محصولات‌شان را به سمت سلامت بیشتر ارتقاء دهند، گفت: واحدهای تولید مواد غذایی که موفق به دریافت نشان سلامت شوند مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار فائو ۸۱۵ میلیون نفر در جهان از سوء تغذیه رنج می برند و ۶۷۰ میلیون نفر مبتلا به چاقی هستند.

شاهماری ادامه داد: ۱۲۰ میلیون نفر از کودکان پنج تا ۱۲ سال و ۴۰ میلیون کودک زیر پنج سال در دنیا نیز به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه یک چهارم مرگ و میر در دنیا به دلیل چاقی و اضافه وزن رخ می دهد، گفت: با توجه به افزایش تعداد افراد دارای اضافه وزن و چاق همچنین افزایش بیماری های غیر واگیر، جهت جلوگیری از ابتلا و کاهش این بیماری ها از جمله فشار خون بالا، نیازمند اصلاح سبک زندگی و اهمیت ویژه به الگوی مصرف و کیفیت غذا هستیم.

در پایان این همایش از تولیدکنندگان برتر استان ایلام تقدیر بعمل آمد.

۱۶ اکتبر برابر با ۲۴ مهر ماه روز جهانی غذا نامگذاری شده است و امسال هفته جهانی غذا ۲۰ تا ۲۶ مهر ماه با توجه به هفت محور اعلام شده، در سراسر کشور برنامه های ویژه ای برگزار می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین