کد خبر: ۶۱۶۷۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
ایران به اروپا هشدار داده که گام‌های بعدی کاهش تعهدات هسته‌ای در راه است

هشدار ایران و نگرانی اروپا درباره پایان برجام؛ تشدید تنش و تحریم؟| آمریکا: احتمال جنگ وجود دارد

وزیر دفاع فرانسه در واکنش به اظهارات روحانی گفته است:‌ «هیچ چیز بدتر از خروج ایران از برجام نیست و اروپا خواستار بقای توافق هسته‌ای ایران است».
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه درباره تعلل سه کشورهای اروپایی در عمل کردن به تعهدات برجامی‌شان با اشاره به پنج کشور باقی مانده در توافق برجام گفت: سه کشور اروپایی به قول‌های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم. بعد آب سنگین را اعلام کردیم. در این دو ماه ضمن مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیدیم، مرحله دوم را با افزایش غنی‌سازی آغاز کردیم و اعلام کردیم زمان‌بندی برجامی را انجام نمی‌دهیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روحانی گفته بود: آی ار دو و شش و هشت ما هم امروز کار می‌کند. آی آر هفت و نه ما هم کار می‌کند به زودی. به نظر من گام سوم اقدام خوبی است که ایران آغاز کرده است. اگر در این میان برگردند ما هم بر می‌گردیم به توافقات، اگر نه ما این روند را ادامه می‌دهیم.(جزئیات بیشتر)

نگرانی اروپا از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران و هشدار نسبت به پایان برجام و تشدید تحریم‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه: ایران از اقدامات تنش‌زا خودداری کند!

اگنس واندر مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران و در واکنش به این اظهارات روحانی گفت: ایران باید از گذر به مرحله بسیار نگران‌کننده‌ای از اقدامات جدید که می‌تواند به گسترش تنش‌ کمک کند، خودداری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ما به همراه انگلیس و آلمان به طور مداوم نسبت به اعلامیه‌ها و اقدامات اخیر ایران در تضاد با برنامه جامع اقدام مشترک ابراز نگرانی کرده‌ایم. ما همچنان به برجام پایبند می‌مانیم و از ایران می‌خواهیم که در تصمیماتی که در تضاد با برجام قرار دارند، تجدید نظر کند و به پایبندی کامل به تعهداتش بازگردد. ایران باید از رساندن مشکلات به سطحی جدید با اتخاذ گام‌های بیشتر در تضاد با برجام دست بکشد چراکه تنها به افزایش تنش‌ها منجر می‌شوند.

وی در ادامه از ایران خواست به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ذیل توافق جامع هسته‌ای و تعهدات برجامی خود ادامه دهد.

گزینه تحریم مجدد ایران روی میز است

وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به اقدام ایران در توقف بخشی از تعهداتش ذیل برجام  ادعا کرد که در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، از سرگیری تحریم‌ها مجدداً مطرح خواهد شد.

وزیر دفاع فرانسه نیز در واکنش به اظهارات روحانی گفته است:‌ «هیچ چیز بدتر از خروج ایران از برجام نیست و اروپا خواستار بقای توافق هسته‌ای ایران است».

ظریف: صبر راهبردی ایران در قبال اروپا به پایان رسید

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به مذاکرات پیچیده و حساس هسته ای کشورمان و گروه 1+5، خروج آمریکا از این توافق را نقض صریح قعطنامه 2231 شورای امنیت و برخلاف خواست و اراده تمامی اعضای ملل متحد دانست که نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است.

ظریف با تشریح پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و فرصت دادن ایران به اروپا برای عمل به تعهدات خود برای جبران این خروج تاکید کرد: متاسفانه شاهد اقدام موثری نبودیم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این رو صبر راهبردی ایران به پایان رسید و دقیقا بر اساس مفاد برجام و با استناد به بند 26 و 36 آن اجرای بخشی از تعهدات خود را در سه گام به صورت کاملا قانونی متوقف کرد و در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف ها، سایر اقدامات لازم در گام های بعدی نیزمحقق خواهد شد.

عراقچی: ایران به برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات مصمم است

 معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز تداوم اجرای یکجانبه برجام را توجیه‌پذیر ندانست و اظهار داشت ایران مصمم به برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات است و این تصمیم تا تامین شرایط مورد نظر و برآورده شدن منافع اقتصادی ایران از برجام تغییر نخواهد کرد.

سید عباس عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران به رغم خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم و فشار حداکثری سعی کرده است همچنان پنجره های تعامل و دیپلماسی را باز نگاه دارد اما متاسفانه اروپا فقط به حمایت های سیاسی اکتفا کرده و از دادن هزینه برای ادامه حیات این توافق خودداری می کند. تصمیم ایران مبنی بر انتخاب رویکرد مقاومت حداکثری و فعال برابر فشار حداکثری در واکنش به سیاست های غیرقابل قبول آمریکا است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تداوم اجرای یکجانبه برجام را توجیه پذیر ندانست و اظهار داشت ایران مصمم به برداشتن گام های بعدی کاهش تعهدات است و این تصمیم تا تامین شرایط مورد نظر و برآورده شدن منافع اقتصادی ایران از برجام تغییر نخواهد کرد.: از اروپا انتظار داریم مواضع سازنده اتخاذ کرده و به منظور بازسازی اعتماد واقعا هزینه کند.

هوک: احتمال جنگ منطقه‌ای وجود دارد

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز در کمیته روابط خارجی سنا با بیان این ادعا که "سابقه نشان می‌دهد که ایران تحت تاثیر تهدیدهای نظامی یا به انزوا رفتن تن به مذاکره می‌دهد"، گفته است: مبنای ما در حال حاضر انزوای دیپلماتیک ایران و همچنین فشار حداکثری بر این کشور است». ‎

برایان هوک در نشستی که روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه برای بررسی «سیاست آمریکا در قبال ایران» برگزار شد، اظهار داشت: «وزیر خارجه آمریکا چند بار در شورای امنیت صحبت کرده است و مسئله پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که تا یک‌سال دیگر به پایان می‌‌رسد، دنبال می‌کند. ما می‌خواهیم این تحریم‌ها دوباره تمدید شوند».

وی در ادامه پیرامون تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: «صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران را منفی ۹ و نیم درصد پیش‌بینی کرده ولی ما معتقد هستیم که رشد اقتصادی ایران منفی ۱۲ درصد خواهد بود». ‎

وی تصریح کرد: «اگر در برابر برنامه موشکی ایران اقدامی صورت نگیرد، احتمال دارد با یک جنگ منطقه‌ای مواجه بشویم».

باب منندز: رفتار ترامپ در مقابل ایران «گیج‌کننده است»

سناتور دمکرات باب منندز نیز در این نشست گفت که رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال ایران «گیج‌کننده است».

منندز افزود: «من نگرانم که فقدان راهبرد در زمان خروج آمریکا از برجام باعث شده که رفتار ایران در منطقه خاورمیانه بدتر شود. سیاست‌های دولت ترامپ نتوانسته است که تغییر معقولی در سیاست‌های ایران ایجاد کند».

وی گفت:‌ «آقای ترامپ یک بار می‌گوید می‌خواهم توافق کنم و یک بار می‌گوید می‌خواهم اقتصاد ایران را ویران کنم. این رفتارها گیج‌کننده است».

به گفته این سناتور آمریکایی، «برای اینکه بخواهیم توافق کنیم باید چیزی بدهیم تا بتوانیم چیزی بدست آوریم. دولت ترامپ باید از ابزارهایی که در دست دارد برای مذاکره استفاده کند ولی مشخص نیست بتواند چنین کاری کند».

سناتور مارک روبیو نیز در این جلسه گفت ایران سیاست ضدفشار را علیه سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا اتخاذ کرده است و رفتارهایی مثل کاهش حضور و نفوذ آمریکا در سوریه به سیاست ایران کمک کرده است.

او همچنین با اشاره به اعمال تحریم ثانویه علیه برخی شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشته‌اند، مانند شرکت‌های چینی گفت آیا شرکت‌های دیگری وجود دارند که مشمول تحریم شوند؟ برایان هوک در پاسخ به این پرسش گفت هر فعالیتی که قابل تحریم باشند، تحریم می‌شوند. او گفت با چینی‌ها در این زمینه صحبت کرده است. چینی‌ها بزرگ‌ترین واردکننده نفت هستند و ما تلاش می‌کنیم که نتوانند از ایران نفت وارد کنند و امیدواریم که در این زمینه تصمیم بگیرند. ‎

***

ایران بعد از آنکه آمریکا در اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران خارج شده و همه تحریم‌ها را بازگرداند، هشدار داد که اگر دیگر کشورهای عضو توافق بویژه اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند، تعهدات هسته ای اش را طبق برجام کاهش می دهد.

در این چارچوب و بعد از بی عملی اروپا، ایران در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده و تاکید کرده که در صورت عدم اقدام عملی اروپا برای فراهم کردن امکان فروش نفت، مرحله چهارم را عملی خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
4
6
هیچ چیز بدتر از خروج از برجام نیست .
هیچ چیز بدتر از جنگ نیست .
تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
1
3
کاش هیچ گامی نبود .
قبل از گام اول , درجا میزدیم , خیلی خیلی بهتر از گام های بعدی است .
روشن زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
2
1
جنگ های قدیم اغلب سه چهار ساعت به غروب برگزار می شد .
و نیم ساعت میانگین زمان اغاز و پایان جنگ بود.
برخی کشورها با تفکر ان زمان اغاز میکنند اما باتفکر ان زمان نمی توانند پایان بدهند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
3
14
كاش هراتفاقي مي افتد زودتر بيفتد تا از اين كابوس ... راحت شويم مرگ هزاربار بهتر است از زندگي با ... دنيا دارد روز بروز پيشرفت مي كند با همديگر تعامل دارند شما سنگاپور مالزي وكره جنوبي را نگاه كنيد انوقت بياييد سراغ ايران !اخر اين كشور داري است...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین