کد خبر: ۶۱۶۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

پرواز با آنتونوف مانند مسافرکشی با کامیون صندلی‌دار!

یک کارشناس حمل‌ونقل هوایی گفت: حتی اگر آنتونوف ۷۴ مجوز پرواز خود را از سازمان هواپیمایی گرفته باشد، نباید از آن در پرواز‌های مسافری استفاده شود؛ چرا که از نظر ایمنی، تجاری و مارکتینگ مسائلی دارد که مناسب این پرواز‌ها نیست. در واقع استفاده از این هواپیما برای جابه جایی مسافر مانند مسافرکشی با کامیونی است که روی آن صندلی نصب کرده باشند!
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آنکه پرواز آنتونوف ۷۴ در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۳ از سوی رئیس‌جمهور ممنوع شد، خبری از پرواز این پرنده روسی نبود تا آنکه اخیرا یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی توئیتر مدعی شد، در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف شده است.

حالا آرمان بیات به عنوان یک کارشناس صنعت هوانوردی، درباره اینکه چرا نباید از آنتونوف ۷۴ برای انجام پرواز‌های مسافری استفاده کرد، به ایسنا اینگونه توضیح داد: هواپیمای آنتونوف ۷۴ جزو هواپیمای تاکتیکال هستند که مناسیب باند‌های کوتاه با شرایط اقلیمی خاص است و حتی اگر باند آسفالت هم نباشد، برای فرود در خاکی هم مناسب بوده و به همین دلیل از این نوع هواپیما برای ترابری نظامی استفاده می‌کردند.

پرواز با آنتونوف مانند مسافرکشی با کامیون صندلی‌دار!



بر همین اساس صلاحیت نوع هواپیما برای مسافری مقبول نشد و شرکت سازنده مامور به ساخت این هواپیما برای استفاده ترابری به صورت تخصصی شد و آنتونوف ۱۴۸ و در ادامه آنتونوف ۱۵۸ را به عنوان نمونه‌های ارتقاء یافته‌اش ساخته شد.

وی با بیان اینکه حتی اگر استفاده این هواپیما برای کاربری مسافری هم مجوز داشته باشد که از سوی شرکت سازنده و سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده است، نباید از آن برای پرواز‌های مسافری استفاده کرد، تصریح کرد: این به این معنا نیست که آنتونوف ۷۴ برای کاربری مسافری مناسب است، بلکه مانند این است که بر روی بار کامیونی صندلی نصب کرده و با آن مسافرکشی کنید؛ بنابراین از منظر تجاری، ایرلاین‌داری و مسافر این هواپیما به هیچ وجه برای جابه‌جایی مسافر مجاز نیست.

بیات ادامه داد: از نظر ایمنی هر هواپیمایی که مسافری است باید کنار صندلی مسافر یک پنجره و ویندو شید (روکش پنجره) هم داشته باشد تا مسافر در هر شرایطی دید و اطلاع کافی از شرایط حاکم بر هواپیما و منطقه پیرامون داشته باشد و به همین دلیل است که مهمانداران هنگام پرواز این نکته را متذکر می‌شوند که روکش پنجره خود را بالا نگه دارید. این نکته کوچکترین مسئله است و آنتونوف ۷۴ در کل بدنه‌اش چند پنجره دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی پویا از آنتونوف‌های خود برای پشتیبان دو هواپیما امبرائر ۱۴۵ استفاده می‌کند تا مدیریت تاخیر را بهبود دهند، گفت: گرچه این شرکت هواپیمایی تنها یک ایرلاین معمولی نیست و خدمات چند وجهی ایرسرویس را انجام می‌دهد، اما اگر من مدیر یک ایرلاین بودم به سراغ این هواپیما برای پرواز‌های مسافری نمی‌رفتم. این هواپیمای برای اقلیم ما سازگار نیست و از سوی دیگر نیز ساخت این هواپیما به گونه‌ای است که برای پرواز‌های مسافری مناسب نیست.

این کارشناس حمل‌ونقل هوایی اعلام کرد: یکی دیگر از نکاتی که استفاده از هواپیمای آنتونوف را برای پرواز‌های مسافری نامناسب جلوه می‌دهد، هزینه‌های عملیاتی پرواز بالاست؛ چرا که هزینه تمام شده آن بالاتر از هواپیمای غربی است و کشور‌های سازنده آن نتن‌ها دانش فنی آن را به ما ندادند بلکه به هیچ وجه پشتیبانی قطعات مناسبی را هم ارائه نمی‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین