کد خبر: ۶۱۶۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹

چه کسی از دیدار ایران - بحرین عکاسی کرد؟ + تصاویر زشت!

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و بحرین، گذشته از نتیجه نامناسب از بُعد رسانه‌ای هم یک اتفاق تلخ و کم‌سابقه را رقم زد که موجب تاسف اهالی رسانه خصوصا در حوزه عکاسی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مطابق روال همیشگی، تقریبا از زمانی که دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای آمده، تیم ملی فوتبال ایران همواره عکاس یا عکاسان حرفه‌ای و توانمندی را در کنار خود داشته که لحظه‌های تاریخی فوتبال کشور را به ثبت رسانده‌اند. مرور تصاویر به جا مانده از جام ملت‌ها، جام جهانی و سایر مسابقات بین المللی و بازی‌های خاطره انگیز تیم ملی گواه این ادعا است. با این وجود متاسفانه مدتی است تیم ملی از چشم رسانه‌ها پنهان شده و عملا تصاویر زیادی از تیم مارک ویلموتس در دست نیست.

در تهران که تمرینات محدود شده به طوری که اولین تمرینات اردوی تیم ملی هم فقط 20 دقیقه از یک زاویه خاص و بسته به روی عکاسان و خبرنگاران باز است. زمان کافی و فرصت لازم برای عکاسی و تصویربرداری از تمرینات وجود ندارد و هر عکاس باید در همین فرصت کوتاه تلاش کند سوژه‌های مورد نظر خودش را ثبت کند. در بازی‌های خارج از خانه اما شرایط به مراتب بدتر و تلخ‌تر است. عکس‌های ضعیف و بی‌کیفیت ارسالی از تمرینات تیم ملی در هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و حالا بحرین تقریبا برای رسانه‌ها غیر قابل استفاده است در حالی که بعید به نظر می‌رسد حتی تیم‌های ملی کوچک و گمنام فوتبال جهان هم در سفرهای خارجی یک عکاس حرفه‌ای در اختیار نداشته باشند.

از مسابقات برون مرزی تیم ملی هم چند فریم عکس محدود از طریق سایت فدراسیون فوتبال مخابره می‌شود و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد اما در بازی با بحرین این اتفاق به مراتب تلخ‌تر، بدتر و تاسف‌برانگیزتر بود. تصاویر ثبت و منتشر شده در سایت رسمی فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که یک نفر با دوربین نسبتا حرفه‌ای اقدام به عکاسی از بازی کرده اما زاویه عکس‌ها و تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد این فرد قطعا عکاس نبوده، حتی توان تشخیص میزان شفافیت عکس‌ها را هم نداشته، زاویه‌ها و سوژه‌ها را به صورت کاملا ناشیانه انتخاب کرده و در نهایت تصاویری از این بازی ثبت شده که در خصوص آن تنها می‌توان گفت تاسف برانگیز است!

هنوز روشن نیست عکاس تصاویر عجیب تیم ملی در بحرین چه کسی بوده و چرا نام عکاس در گزارش تصویری منتشر شده در فدراسیون برخلاف دفعات گذشته، درج نشده است. سؤال این است که چرا تیم ملی فوتبال ایران یک عکاس اختصاصی در اختیار ندارد و در سفرهای برون مرزی این تیم تصاویر حرفه‌ای از بازی‌ها و تمرینات به ثبت نمی‌رسد؟ حالا که عکاس همراه تیم ملی نیست چه اصراری به انتشار عکس‌های بی‌کیفیت در سایت رسمی فدراسیون فوتبال که مرجع رسانه‌ها و افراد مختلف است، وجود دارد؟

در واقع این نکته از نگاه مسئولان فدراسیون فوتبال دور مانده که تیم ملی متعلق به همه مردم ایران است و چیزی که سال‌های سال در اذهان می‌ماند تصاویر است. بدیهی است که بسیاری از رسانه‌ها انتظاری برای حضور نمایندگان خودشان در این سفرها ندارند و نباید هم متوقع باشند که فدراسیون فوتبال هزینه سفر عکاسان و خبرنگاران را در این سفرها بپردازد اما در صورت غیبت نمایندگان رسانه‌ها، فدراسیون باید این خلا را با انتخاب افراد شایسته و توانمند در بخش‌های مختلف پُر کند. حالا که عکاسان رسانه‌ها در کنار تیم ملی حضور ندارند چه جایگزینی برای آنها انتخاب شده و چه کسی این وظیفه را بر عهده دارد؟ شاید گفته شود فدراسیون فوتبال به دلیل مشکل مالی عکاس اختصاصی نمی‌برد اما این در حالی است که پیش‌تر این کار صورت می‌گرفت، ضمن اینکه در همین سفر به بحرین نیز فردی که پیش‌تر راننده بوده تحت عنوان تدارکات حضور داشته است! حال اگر اتفاق خاصی در بازی با بحرین رخ می‌داد یا تیم ملی گل می‌زد، چه کسی باید این تصاویر را ثبت می‌کرد؟

آیا شایسته است که سایت رسمی فدراسیون تصاویری را روی خروجی خود قرار دهد که به هیچ وجه امکان استفاده از آنها وجود ندارد؛ تصاویری که نمونه‌ای از آنها را در زیر مشاهده می‌کنید؛ به همین بی‌کیفیتی، به همین بدی و به همین زشتی!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین