کد خبر: ۶۱۷۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶

چرا وزیر دفاع آمریکا ناگهان به افغانستان رفت؟

رئیس جمهور آمریکا در ماه سپتامبر مذاکرات با طالبان را به طور غیرمنتظره نیمه‌کاره گذاشت. حال مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، به افغانستان سفر کرده است. گفته می‌شود که هدف این سفر ادامه مذاکرات صلح است.
آفتاب‌‌نیوز :

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، به طور غیرمترقبه به افغانستان سفر کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سپتامبر گذشته مذاکرات با طالبان را بی‌مقدمه ناتمام گذاشت. اما اینک دولت آمریکا می‌کوشد تا گفت‌وگو با این گروه افراطی را از سر گیرد.

به گزارش رویترز، اسپر خطاب به خبرنگاران گفت که هدف آمریکا همچنان دستیابی به آرامش و صلح است. وزیر دفاع آمریکا قرار است با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ملاقات و نیز از نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور دیدن کند.

چرا وزیر دفاع آمریکا ناگهان به افغانستان رفت؟

ترامپ در آغاز سپتامبر مذاکرات صلح با طالبان را ناگهان متوقف ساخت. رئیس جمهور آمریکا دلیل تصمیم خود را حمله‌ تروریستی‌ای عنوان کرد که در کابل انجام گرفته و باعث مرگ ۱۲ نفر، از جمله یک سرباز آمریکایی شده بود.

دولت افغانستان در واکنش به قطع مذاکرات صلح اعلام کرد که عامل اصلی متوقف شدن مذاکرات ادامه خشونت از سوی طالبان است.

در آن زمان گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای به توقف مذاکرات صلح از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، واکنش نشان داد. در بیانیه طالبان در این‌باره آمده بود: «طالبان در ۱۸سال گذشته ثابت کردند که به کمتر از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان راضی نمی‌شوند و برای رسیدن به این هدف، به نبردشان ادامه خواهند داد.»

دیدار اسپر از افغانستان در شرایطی دشوار صورت می‌گیرد. آمریکا نیروهای نظامی‌ خود را از شمال سوریه خارج کرده و به دنبال آن معضلات تازه‌ای در خاورمیانه پدید آمده است.

ترکیه عملیاتی نظامی‌ را علیه شبه‌نظامیان کرد در منطقه شمال سوریه آغاز کرد. این شبه‌نظامیان تا پیش از این متحدان آمریکا در جنگ با داعش بودند.

حال از جمله این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیان وابسته به داعش که در این منطقه در زندان به سر می‌بردند آزاد شوند و از بند فرار کنند. این امر امنیت اروپا را نیز تهدید خواهد کرد.

اسپر پیش از سفر به افغانستان تصریح کرد که تقریبا همه سربازان آمریکایی که از سوریه خارج می‌شوند به عراق انتقال خواهند یافت. سپس قرار است این سربازان که شمارشان به یک‌هزار نفر می‌رسد به نبرد با داعش ادامه دهند. اسپر گفت که انتقال سربازان چند هفته طول خواهد کشید.

قبلا گمان می‌رفت که برخی از این سربازان که بیشترشان نیروهای ویژه هستند به اردن انتقال یابند یا به وطن‌شان برگردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین