کد خبر: ۶۱۷۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱

ریزش 2500 و احدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه با ریزش 2504 واحدی روبه‌رو شد.
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه با ریزش 2504 واحد به رقم 305 هزار و 810 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن 1369 واحد کاهش یافته و به رقم 80 هزار و 824 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 115 هزار میلیارد تومان رسید.

برخی از کارشناسان دلیل ریزش شاخص بورس در روزهای اخیر را ناشی از التهابات و رفتار هیجانی سهامداران حقیقی در بازار می‌دانند که عمده این هیجانات ناشی از پیروی از فضای مجازی و تشکیل صف‌های فروش است.

بر این اساس عمده کارشناسان بورس و مسئولان سازمان بورس توصیه می‌کنند سهامدارانی که تازه وارد هستند و یا به صورت حرفه‌ای وارد بازار نشده‌اند، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نیز مشاوره با شرکت‌های رسمی مشاور سرمایه‌گذاری و از طریق کارگزاری‌های معتبر وارد بازار شوند و در ابتدا از خرید و فروش مستقیم سهام خودداری کنند.

گرچه نوسان و ریسک دو امر ذاتی در بازار سرمایه به شمار می‌رود، اما عمده کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برای حضور در بازار سرمایه از پس‌اندازهای خود استفاده کرده و به هیچ وجه کارشناسان توصیه نمی‌کنند، برخی افراد اموال و دارایی‌های خود را بفروشند و در بورس سرمایه‌گذاری کنند، زیرا معتقدند از طریق سرمایه‌گذاری در بورس و سودآوری آن می‌توان مسکن و ماشین خریداری کرد و نه اینکه با فروش مسکن و یا ماشین و یا سایر دارایی‌های خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 6.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 289 هزار نوبت معامله و به ارزش 3728 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 671 واحد کاهش یافته و به رقم 81 هزار و 935 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 782 واحد افت کرده و به رقم 54 هزار و 66 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش 3324 واحد به رقم 346 هزار و 380 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش 2112 واحد به رقم 222 هزار و 874 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با کاهش 3776 واحد به رقم 619 هزار و 135 واحد رسید.

امروز نمادهای پتروشیمی پارس و پتروشیمی نوری بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته و نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت تهران، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی خارک و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل را بازی کرده‌اند.

امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم 481 ریال، بانک ملت 5787 ریال، بانک اقتصاد نوین 3105 ریال، سایپا 1874 ریال، بانک صادرات ایران 566 ریال، فولاد مبارکه 4573 ریال، پالایش نفت اصفهان 5636 ریال، بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل 21 واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم 3783 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 216 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 1.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 420 هزار معامله و به ارزش 656 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر در تقویت شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، ذوب‌آهن اصفهان، فرابورس ایران، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده برای فعالان فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، ریل‌پرداز سیر، تولید و صادرات ریشمک و توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.

همچنین با پیام ناظر بازار امروز برخی از نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی شده و برخی نیز دچار حراج شدند. می‌توان به نماد معاملاتی حق‌تقدم سرمایه‌گذاری نیرو و حق‌تقدم شرکت پارس سوئیچ و حق تقدم سیمان مازندران و نیز شرکت دارویی برکت، پارس سوئیچ و ماشین‌سازی نیرومحرکه و نیز پمپ‌سازی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، نیروکلر، اشاره کرد که با پیام ناظر نماد این شرکت‌ها بازگشایی شدند.

همچنین نماد معاملاتی ماشین‌سازی اراک، تأمین سرمایه نوین، شیشه و گاز نیز بازگشایی شدند و با پیام ناظر حراج مجدد نمادهای معاملاتی سازه‌پویش، حق تقدم‌های سیمان فارس، فارس نو و حق تقدم سیمان صوفیان اشاره کرد.

همچنین توقف نماد معاملاتی صنایع آذرآب به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه «ب» صورت گرفت و توقف نماد معاملاتی ماشین‌سازی اراک در ساعت 8 اتفاق افتاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین