کد خبر: ۶۱۸۰۶۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
واکنش کاربران فضای مجازی پس از دستگیری مدیر آمدنیوز؛

بازداشت روح‌الله زم و توئیت‌های جنجالی کریمی‌قدوسی؛ آیا «ترور آبرو» ادامه می‌یابد؟

 پس از دستگیری روح الله زم در هفته گذشته، واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی ایجاد شد. در این میان اما گویا فضای اتهام‌زنی به رقبای سیاسی همچنان گرم است.
آفتاب‌‌نیوز :

یک هفته از بازداشت «روح الله زم»، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، می‌گذرد و در این مدت موضوع دستگیری او یکی از مباحث مورد علاقه اهالی رسانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی بوده است. فارغ از بحث چگونگی دستگیری او و پیام‌های تبریکی که برای این عملیات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر شد، موضوعی که مورد توجه برخی از چهره‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، مسئله شناسایی و دستگیری سایر عاملین و رابطین کانال آمدنیوز است.

درخواست دستگیری رابطان و عاملان

وحید ایمانی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل و سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در توئیتی می‌نویسد: «ماجرا از حالا به بعد جذاب‌تر میشه! کشف رابطین اصلی آمدنیوز در داخل کشور…» و به استقبال دستگیری‌های جدید می‌رود. این رویکرد طرفداران بسیاری در توئیتر داشت، از جمله توئیت رئیس بسیج دانشجویی هرمزگان را می‌توان ذکر کرد: «دستگیری روح الله زم پایان کار نیست! آغازیست بر رسوایی برخی عناصر داخلی که همراه، همگام و گاهی پشتیبان آمدنیوز بوده‌اند…»

بازداشت روح‌الله زم و توئیت‌های جنجالی کریمی‌قدوسی؛  آیا «ترور آبرو» ادامه می‌یابد؟

البته این انتظار بی‌پاسخ هم نماند و صدا و سیما با انتشار بخش کوتاه دیگری از اعترافات روح الله زم، نام «محمد حسین رستمی» را به عنوان یکی از منابع خبری آمدنیوز مطرح می‌کند. رستمی که خود از چهره‌های مطرح رسانه‌های اصولگرایان محسوب می‌شد، بعد از حوادث سال ۸۸ با راه اندازی کانال خبری به نام «عماریون» که عمدتاً دست به افشاگری‌هایی علیه دیگران می‌زد. البته رستمی در سال ۹۶ یا ۹۵ دستگیر شده و هم اکنون در زندان به سر می‌برد، اما از مسئله درگیری و اتهام او اطلاعات موثق زیادی در سطح رسانه‌ها مطرح نبود و تنها پس از انتشار این بخش کوتاه از اعترافات روح الله زم بود که باعث شد خصوصاً در میان کاربران اصولگرا واکنش‌هایی با تعجب منتشر شود. به عنوان مثال کاربری به نام روح الله زارع نوشت: «حال عجیبی دارم … چند روزه دارم به صفحات آرشیوی عماریون نگاه می‌کنم ببینم کجای راه رو اشتباه رفتیم… محمد حسین رستمی، روح اله زم، محمود احمدی نژاد، سعید امامی، رضا گلپور چمرکوهی، عبدالله شهبازی و…‌.»

زمان تخریب رقیب سیاسی

اما در بین مطالبه شناسایی رابطین و عاملین آمدنیوز، برخی کاربران مشهورتر، با انتشار مطالبی رقابت‌های جناحی را هم در ماجرا دخیل دانستند. علی‌اکبر رائفی پور جزو اولین افرادی بود که نوشت: «ریاست محترم قوه قضائیه اجازه ندهید اعترافات روح الله زم در پس و پستوها مکتوم بماند و قربانی زد و بند های سیاسی شود او مهره حقیری بیش نیست برای ما مردم از خود آمدنیوز مهم‌تر شناسایی حامیان و طراحان آن است. جوری دست و دهانشان را خُرد کنید که دیگر کسی هوس خیانت به کشور به سرش نزند!»

در حالی که پخش اعتراف روح الله زم و نام بردن او از مدیر یکی از کانال‌های اصولگرا به عنوان همدست اطلاعاتی خود، اما جریانی در شبکه‌های اجتماعی پس از پخش این اعتراف آتش‌بار خود را به سمت دولت نشانه گرفتند. اولین واکنشی که به تعداد زیاد در میان این کاربران منتشر شد به محکومیت شش ماه حسن عباسی اشاره داشت. از جمله میلاد گودرزی از فعالین عدالتخواه نوشت: «آیا با بازداشت روح الله زم، حسن عباسی از اتهام نشراکاذیب تبرئه خواهد شد!؟» اشاره او به موضوع شکایت وزیر اطلاعات از حسن عباسی بر می‌گردد. حسن عباسی در سخنرانی گفته بود وزارت اطلاعات پشت آمدنیوز است و این مسئله باعث محکومیت او در دادگاه به شش ماه حبس شده بود.

این گروه از فعالین اصولگرا پس از طرح موضوع علت بازداشت حسن عباسی، حمله به دولت را صریح‌تر و گسترده‌تر کردند. یکی از مطرح‌ترین چهره‌های این جریان، جواد کریمی قدوسی، نماینده فعلی و عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی، به تنهایی طی ۴ روز اخیر روز ۷ توئیت با محتوای ارتباط دولت با آمدنیوز منتشر کرده است. او که همگام با دیگران به انتشار توئیت علیه دولت اقدام می کند، در ابتدا مسئله حسن عباسی را مطرح کرد، بعد از آن به حسام‌الدین آشنا حمله کرد و گفت: «نقش حسام الدین آشنا مسئول اتاق عملیات روانی دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه واقع شود.» سپس حوزه نهاد ریاست جمهوری را متهم کرد؛ «دستگیری‌های صورت گرفته مرتبط با حوزه نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنیوز باید برای مردم روشن شود.» در گام بعد شخص محمود واعظی هدف او شد: «در زمان صدارت آقای واعظی بر وزارت ارتباطات در دولت یازدهم، آمدنیوز بالا آمد؛ در همان زمان اخباری در باب حمایت ایشان از ادمین‌های آمدنیوز منتشر شد.» در توئیت پنجم دامنه را به دفتر مرتضی بانک و حتی قوه قضائیه گسترش داد: «سال ۹۶ درموج اول دستگیری ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز چهار رابط روح الله زم یکی در دفتر حسام‌الدین آشنا مشاور ویژه رئیس جمهور دومین رابط در مجموعه ارتباطات دفتر ریاست جمهور سومین رابط دردفتر آقای بانک و چهارمین رابط در قوه قضاییه که با این کانال در ارتباط بودند تحت تعقیب قرار گرفتند.» در توئیت بعدی با صراحتی کمتر رئیس جمهوری و برخی از وزرا را در مظان اتهام قرار داد: «پس از دستگیری ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز در سال ۹۵و۹۶ به جرم تهدیدات امنیتی و اخلاقی؛ شاهد اعتراض رئیس جمهوری، بعضی از وزرا و نمایندگان وابسته به جریان دولت در مجلس بودیم.» و در آخرین توئیت خود تا زمان نوشتن این گزارش اختصاصاً رئیس جمهور را زیر سوال برده است: «آقای روحانی در آخرین جلسه سال ۹۵ هیئت دولت و در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی دستگیری ادمین‌های تلگرامی را زیر سوال برد و این عمل نهادهای امنیتی را مورد اعتراض قرار داد.»

هر چند این احتمال می‌رود که طی روزهای آینده توئیت‌های کریمی قدوسی ادامه‌دار باشد، اما محتوای توئیت‌های او مشتی از نمونه خرواریست که این روزها در فضای شبکه‌های اجتماعی، توسط هواداران جریان خاص سیاسی علیه دولت منتشر می‌شود. همانگونه که توئیت روز سه شنبه حمید رسایی مدیرمسئول روزنامه ۹ دی نیز در همین راستا است: «سوال افکار عمومی این است که چرا پرویز اسماعیلی (معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی) بلافاصله بعد از دستگیری روح‌الله زم عزل شد؟ آیا ترکش این عزل به محدوده مشاوران آشنا و وزیر ان نقاش امنیتی هم می‌رسد؟ آیا حسن عباسی آزاد و از این عمار انقلاب عذرخواهی می‌شود؟»

مشخص نیست چرا این گروه گسترده از کاربران توئیتر، همان مختصر اعتراف پخش شده از روح الله زم را فراموش کرده، و اصرار دارند تا با فضاسازی رسانه ای توجهات را به سمت دولت معطوف کنند. حتی تکذیب‌هایی که از سوی دولت و قوه قضادئیه هم صورت گرفته است، اراده این افراد برای دمیدن بر چنین اتهاماتی را خدشه دار نکرده است و هر لحظه فرد یا بخش جدیدی از دولت را به ارتباط با آمدنیوز متهم می کنند.

دعوت به رعایت قانون

اما از سمت دیگر مواضع کاربران متمایل به جریان اصلاح طلب و اعتدال خواه، ضمن حمایت از دستگیری روح الله زم، دعوت به رعایت قانون در رسیدگی به اتهامات او است. علی مجتهدزاده می‌نویسد: بحمدالله نیروهای امنیتی که با اقتدار جعبه سیاه بابک زنجانی را در دومنیکن، ریگی را در آسمان و روح الله زم را در کشور دیگر دستگیر می کنند. انشاءالله با به کارگیری شیوه های نوین اطلاعاتی، خاوری فراری را هم جهت روشن شدن بسیاری ابهامات به کشور بازگردانند.» از سوی دیگر محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم درباره دستگیری زم می‌نویسد: «توانمندی نهادهای اطلاعاتی کشور بسیار فراتر از بازداشت مدیر یک کانال تلگرامی است؛ مسئولان ذی‌ربط به جای این همه ذوق زدگی چاره‌اندیشی کنند که چرا مردم اینقدر برای اطلاع از محرمانه‌ها کنجکاوند؟ آیا اگر شفافیت آنگونه که مورد تأکید رهبری است، وجود داشت فیک‌نیوزها اینقدر رشد می‌کردند؟»

پس از انتشار اعتراف روح الله زم درباره محمد حسین رستمی، اما مجموعه توئیت‌های جدیدی از سوی برخی چهره های اصلاح طلب منتشر شد، که حاوی نگرانی از شرایط اخذ این اعترافات است. عمادالدین باقی که سال‌های سابقه فعالیت در حمایت از حقوق زندانیان دارد در جساب کاربری خود می‌نویسد: «مدتی است همه ابراز نگرانی می‌کنند که بازداشت زم مقدمه اعتراف گیری علیه این و آن باشد ولی فارغ از جرائم مشهود این شخص، به این نکته کمتر می‌پردازند که اساساً بجز خلاف شرع بودن، طبق ماده ۱۲۷۸ قانون مدنی ایران و نیز اسناد حقوق بشر اقرار هرکس فقط علیه خود او نافذ است و علیه فرد دیگری معتبر و نافذ نیست بلکه اقدام براساس آن مجرمانه است چه برسد که اقرار در شرایط زندان باشد.»

محمود صادقی که سوال او از وزیر اطلاعات به دلیل پخش اعترافات دروغین متهمین به ترور دانشمندان هسته‌ای، چندی پیش در مجلس مطرح شد، در این مورد می‌نویسد: «ظاهراً با بازداشت مدیر آمدنیوز داستان ضبط و پخش اعترافات تلویزیونی متهمان در حال تکرار است؛ عجیب اینکه این بار موضوع اولین بخش داستان فردی است که قبلاً به‌اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده و حکمش درحال اجرا است. آیا از نظر حقوقی پس از محکومیت هم اقرار دیگران علیه محکوم حجیت دارد!؟»

در این میان برخی دولت مردان مانند حسام‌الدین آشنا و پرویز اسماعیلی هم به صورت مستقیم یا با کنایه به اتهاماتی که علیه آنها مطرح شده است، پاسخ داده‌اند. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره دستیگری روح الله زم گفته بود: «اعتقادی ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود بلکه ساحت پاک رسانه را باید از باج نیوزها و تروریست‌های آبرو جدا کرد. آنهایی که در رسانه کار می‌کنند و پای قلم خویش می‌ایستند و بر اساس اعتقاداتشان می‌نویسند حتی اگر مخالف ما هم باشند برای آنها احترام قائل هستیم. ولی کسی که در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند و با دروغ، آبروی افراد را می‌برد، رسانه نیست. کاری به آموزش‌های تروریستی و نحوه درست کردن کوکتل مولوتوف ندارم بلکه جایی که اساس و پایه را بر افشاگری دروغ و بازی با آبروی مردم گذاشته بود، اقدام وی بزرگ‌ترین خیانت به اصل رسانه و کلماتی چون دموکراسی، آزادی و مبارزه بود.»

احتمال شکایت از کریمی قدوسی به خاطر اتهام‌زنی به دولت

رئیس دفتر رییس جمهوری نیز در گفت و گویی خواستار برخورد جدی قوه قضائیه با عاملان این شایعه‌پراکنی شد و افزود: اگر این حرف‌ها را به جای این آقایان که مارک فکری مشخصی داشته و در امنیت و مصونیت کامل به سر می برند شخص دیگری زده بود چه بلایی سرش می‌آوردند؟

محمود واعظی تاکید کرد: قوه قضائیه باید به عنوان مدعی‌العموم افرادی را که افکار عمومی را به هم ریخته و به ارگان رسمی کشور حمله می‌کنند احضار کرده و با آنها برخورد کند. اگر با چهار نفر از این افراد برخورد شود نفر پنجم دیگر این کار را نمی‌کند.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره اینکه آیا دولت قصد شکایت در این زمینه را خواهد داشت یا خیر گفت: ما در گذشته هم شکایت کردیم اما شکایت‌هایی که می‌شود بستگی به فردی دارد که از او شکایت می‌شود، در برخی از شکایت‌هایی که می‌کنیم خیلی اتفاق خاصی نمی‌افتد البته در یک مورد نمی‌دانیم چه شده که اتفاقاتی افتاده اما در بقیه موارد شکایت ما همچنان بی‌نتیجه مانده است، البته برای موارد اخیر هم شکایت می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
2
15
ضمن احترام به برادران افغانی با شرف ، چرا این کریمی قدوسی که افغانی بودنش گاملا محرز شده چرا هر چیزی میگه کسی باهاش کاری نداره ؟
ناشناس
|
Turkey
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
9
جالب است خیلی از افرادی که برای دیگران و رقبا رجز می خوانند خودشان تغذیه کننده جناب زم بوده اند و به این طریق با فرار رو به جلو می خواهند پایشان را از این ماجرا کنار بکشند
فاراسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
12
از قدیم گفتن فحش رو بنداز رو زمین خودش صاحبشو پیدا میکنه
حالا حکایت این روزای.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
4
پشت کریمی قدوسی به کوه بند است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
حرف راست می زنه اگه دروغ بود مثل حسن عباسی ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
ناشناس عزیز اشتباه نکن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
7
باور بفرمایید این خیلی مشکوکه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
10
چرا باید از اعترافات زم اشفته شود .....
عربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
7
چرا اینقدر ترسیدید . صبر کنید انرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
0
7
آخه یکی نیست به این بگه که تو میدونی آبرو چیه و چرا به دیگران تهمت میزنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
1
1
آب توی لانه مورچه ها افتاده واقعا دیدن داره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین