کد خبر: ۶۱۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

طرح دو سناتور آمریکایی برای ممانعت از تمدید معافیت‌های برنامه هسته‌ای ایران

دو سناتور کنگره آمریکا که از مخالفان توافق هسته‌ای ایران هستند، پیش‌نویس لایحه‌ای را علیه تمدید معافیت‌های برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران به کنگره ارائه کرده‌اند.
طرح دو سناتور آمریکایی برای ممانعت از تمدید معافیت‌های برنامه هسته‌ای ایران
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از بلومبرگ، دوتن از سناتورهای کنگره آمریکا که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران هستند، لایحه‌ای را به کنگره ارائه کرده‌اند که از تمدید معافیت‌ها توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که امکان ادامه دادن به یک برنامه محدود و غیرنظامی هسته‌ای را به ایران می‌دهند، ممانعت خواهد کرد.

این لایجه که از سوی تد کروز و لیندزی گراهام، سناتورهای جمهوری‌خواه ارائه شده است، بخشی از اقدامی گسترده‌تر توسط مخالفان سرسخت برنامه جامعه اقدام عمل مشترک[برجام] است که دونالد ترامپ، سال گذشته از آن خارج شد. طبق گفته یک مقام آمریکایی که از این موضوع اطلاع داشت، آن‌ها پیش‌نویس لایحه مورد نظرشان را به مقامات وزارتخانه‌های خزانه‌داری، کشور و انرژی در هفته جاری بخش‌نامه کرده‌اند.

این لایحه گراهام و کروز در صورت تصویب به سه معافیتی که فعالیت در رآکتور اراک، تاسیسات غنی‌سازی فردو و رآکتور تحقیقاتی تهران را مجاز می‌کنند، پایان خواهد داد. دولت آمریکا این معافیت‌ها را در تاریخ سی‌ویکم ماه جولای به مدت نود روز تمدید کرد و بر سر تمدید دوباره آن در حال رایزنی بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست برای ارائه توضیحاتی در این باره، پاسخی نداده است.

مخالفان این لایحه این استدلال را دارند که پایان دادن به معافیت‌ها ممکن است کار احیای توافق را در صورت انتخاب نشدن دونالد ترامپ در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برای یک رئیس‌جمهور دموکرات سخت کند.

لایحه یاد شده با اتکا بر این ادعای دولت آمریکا ارائه شده است که ایران از طریق پیش‌برد برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌باشد؛ دولت فعلی آمریکا بر اساس این موضعش در ابتدای روی کار آمدن از توافق هسته‌ای خارج شده و علاوه بر بازگرداند تحریم‌های ایران، تحریم‌های جدیدی نیز بر آن اعمال کرد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بر غیرنظامی بودن هدف برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده و گفت: ایران از نظر اخلاقی، شرعی و راهبردی با سلاح هسته‌ای مخالف است.

وی افزود: رهبر ایران، دیر زمانی است کاملا روشن ساخته‌اند که تسلیحات اتمی، غیراخلاقی و نقض اصول اسلامی است. و بنابراین ساخت، دستیابی، انبار کردن و استفاده از آن ممنوع است. ما از نقطه نظر وظیفه اخلاقی- مذهبی و بنا به ضرورت‌های راهبردی، به شکل اصولی با سلاح هسته‌ای مخالفیم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین