کد خبر: ۶۱۸۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱

داعشی‌های نفوذی در تظاهرات بصره بازداشت شدند

فرمانده پلیس استان بصره در جنوب عراق از بازداشت چندتن از عناصر گروهک تروریستی تکفیری داعش که با نفوذ در میان تظاهرکنندگان به آشوب و اقدامات تخریبی دست می‌زدند خبر داد.
داعشی‌های نفوذی در تظاهرات بصره بازداشت شدند
آفتاب‌‌نیوز :

سرتیپ "رشید فلیح" روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت که تعدادی از عناصر داعش که با نفوذ در جمع تظاهرکنندگان دست به اقدامات تخریبی در سطح استان می زدند شناسایی و دستگیر شده اند.

وی گفت: این افراد به جرم خود اعتراف کرده اند.

این مقام ارشد پلیس بصره بدون ذکر جزییات بیشتر از تعداد و هویت این افراد، تاکید کرد که سازمان های جاسوسی برخی کشورها تلاش کردند تظاهرات را از مسیر مسالمت آمیز خود خارج کنند.

فلیح تصریح کرد: موساد اسراییل پس از شکست پروژه داعش اکنون برای متزلزل کردن امنیت و ثبات عراق از طریق سوء استفاده از اعتراضات مردمی تلاش می کند.

استان بصره از روز شنبه بدلیل اقدامات تخریبی برخی در حاشیه اعتراضات مردمی، شاهد اجرای قانون منع آمد و شد و ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع یا تظاهرات است.

بسیاری از شواهد، قرائن و اظهارات رهبران و کارشناسان سیاسی عراق حاکیست که ایجاد تعمدی انحراف در تظاهرات اخیر این کشور که دور اول آن از اول اکتبر (نهم مهرماه) آغاز شد و در ۲۵ اکتبر (سوم آبان ماه) دور دوم آن متعاقب پایان زیارت اربعین حسینی از سرگرفته شد، توطئه بزرگی برای بی‌ثباتی و در نهایت تجزیه عراق بوده است.

روند تعامل دولت با تظاهرات از شامگاه دیروز شنبه به یکباره تغییر کرد و دولت «عادل عبدالمهدی» تدابیر کم سابقه ای در استان ها و مناطق برگزاری تظاهرات ها از جمله بغداد آغاز کرد که همزمان با تایید و حمایت سریع گروه های برجسته سیاسی شیعه و به طور مشخص دولت قانون (نوری المالکی)، جریان حکمت (سید عمار حکیم) و الفتح (هادی العامری) مواجه شد.

حوادث خونین عصر جمعه در استان های جنوب و مرکز عراق همانند تظاهرات تابستان سال گذشته مقرهای اغلب احزاب اسلامی شیعه و گروه های مقاومت به علاوه برخی از ساختمان های اداری و شوراها و استانداری ها را در برگرفت.

قتل فجیع دو نیروی مقاومت در شهر السماوه، زنده سوزاندن ۱۰ پرسنل سازمان بدر در شهر دیوانیه، ترور عضو گروه مقاومت عصائب اهل حق در شهر العماره، کشتن بی رحمانه چند نیروی مجروح مقاومت در بیمارستان العماره و بالاخره ضرب و جرح «ابوعزرائیل» چهره معروف مقاومت در مبارزه با داعش در تظاهرات بغداد دل بسیاری را آزرده کرد.

مقرهای عصائب اهل الحق (قیس الخزعلی) در میسان، سرایا الخراسانی (علی الیاسری) و مجلس اعلای اسلامی (همام حمودی) و جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) در المثنی، سازمان زندانیان سیاسی و استانداری در ذیقار، مقر دولت قانون (نوری المالکی) در واسط به علاوه دفاتر جنبش الاصلاح (ابراهیم جعفری)، جنبش عطا (فالح الفیاض)، النجباء (اکرم الکعبی) و البشائر در استان های بصره، میسان ، ذیقار ، المثنی ، بابل ، واسط و دیوانیه همگی به آتش کشیده شدند.

به گفته «هشام الهاشمی» تحلیلگر امنیتی و سیاسی عراق، این دور از تظاهرات ۳۲ کشته و سه هزار زخمی داشته و باعث آتش سوزی ۸۸ مقر حزب و گروه مقاومت و نهاد دولتی شده است و ۲۷ نفر نیز از این افراد براثر درگیری مسلحانه به قتل رسیده اند. این آمارها هنوز از سوی مقامات رسمی تایید یا رد نشده است.

دور نخست تظاهرات در بغداد و هفت استان جنوبی و مرکزی این کشور (از اول تا چهارم اکتبر جاری) ۱۴۹ کشته و بیش از شش هزار مصدوم بجا گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین