کد خبر: ۶۲۰۴۲۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
اسکان اضطراری ۴۵۵ خانوار زلزله‌زده در روستا‌های میانه| وارد شدن خسارت عمده به ۴ روستا

زلزله در شهرستان میانه؛ ۵ نفر فوت و بیش از ۵۰۰ نفر مصدوم شده‌اند+تصاویر

در پی وقوع زلزله در شهرستان میانه، بر طبق اعلام اورژانس، تاکنون 5 نفر فوت و بیش از 500 نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

بر طبق آخرین اخبار دریافتی از 80 روستای زلزله زده در آذربایجان شرقی، وضعیت همگی روستاها ارزیابی شده که در آن پی آن خسارت دیدن 1700 واحد مسکونی گزارش شده است. در میان روستاهای خسارت دیده، روستای ورنکش بیشترین خسارت را دیده است. بر طبق اعلام سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات بیش از 1100 نفر به اسکان اضطراری نیاز دارند.

34 تیم عملیاتی در منطقه برای کمک به خسارت دیدگان فعال هستند.

ریزش کوه در جاده میانه - بستان آبان گزارش شده و مرکز زلزله نگاری وقوع 57 پس لرزه را تاکنون ثبت کرده است. زمین لرزه‌ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین در ساعت 2 بامداد، شهر ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

زلزله در شهرستان میانه؛ ۵ نفر فوت و بیش از ۵۰۰ نفر مصدوم شده‌اند+تصاویر

شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و تاکنون 7 روستای مناطق زلزله زده بیشترین خسارت را دیده اند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب 30 خانه گزارش شده است. همچنین استانهای زنجان، گیلان، اردبیل و آذربایجان غربی نیز زمین لرزه صبح امروز را احساس کرده‌اند.

بیشترین مردم آذربایجان شرقی از ترس وقوع دوباره زلزله، شب گذشته را در خیابان‌ها گذراندند.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از همراهی مردم و دستگاه‌های مختلف در حادثه زلزله شهرستان میانه، اظهار کرد: شدت این زمین لرزه بالا بود و علاوه بر استان خودمان، استان‌های همجوار مانند استان‌های زنجان، گیلان و اردبیل را هم تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: این حادثه شش شهر و ۱۴۰ روستا در استان ما را تحت تاثیر قرار داد و علاوه بر پنج فوتی بیش از ۵۰۰ نفر نیز مصدوم بر جای گذاشت که این تعداد بیشتر در شرایط اضطرار و اضطراب، دچار صدمه شده بودند و اکنون نیز حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

وی خاطرنشان کرد: این زمین‌لرزه جزو معدود زلزله‌هایی بود که در دو ساعت اول بیش از ۴۰ پس لرزه خیلی شدید داشت و عصر امروز هم که زلزله‌ای به قدرت ۴.۸ ریشتر روی داد که قدری نگرانی در مناطق ایجاد کرد.

زلزله در شهرستان میانه؛ ۵ نفر فوت و بیش از ۵۰۰ نفر مصدوم شده‌اند+تصاویر

پورمحمدی متذکر شد: جای نگرانی نیست و تخلیه شدن انرژی زمین ما را از زلزله‌های بعدی مصون نگه می‌دارد.

وی با ابراز تاسف از جان باختن تعدادی از هموطنانمان در این زمین لرزه بیان کرد: حتی اگر یک نفر هم در حوادث این چنینی آسیب ببیند، برای ما غیرقابل قبول است.

وی افزود: تعدادی از خانواده‌ها که امکاناتی داشتند و خانه‌هایشان را بازسازی کردند، آسیب جدی ندیدند، اما اغلب خانه‌های تخریب شده کاهگلی و ساکنان آن افراد کم بضاعت هستند.

وی در ادامه با مقایسه تعداد تلفات زمین لرزه میانه با دیگر زمین لرزه‌های رخ داده در کشور، گفت: بزرگ بودن وسعت میانه، کم بودن جمعیت روستایی و پراکنده بودن روستاهای این شهرستان از عمده علل کم بودن تلفاتی زمین لرزه در این منطقه است.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۱۵۰۰ واحد مسکونی و برخی واحدهای عمومی در این زمین لرزه تخریب و تعداد زیادی از احشام نیز تلف شدند که پس از ارزیابی‌ها شروع به بازسازی واحدهای آسیب دیده می‌شود.

وی با اشاره به برطرف شدن مشکلات در حوزه زیرساختی و برقرار بودن ارتباط در مناطق زلزله زده گفت: مشکلات موجود در زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز و مشکلات در محورهای مواصلاتی برطرف شده و اکنون ارتباط برقرار است.

آخرین وضعیت راه‌های استان‌های زلزله‌زده

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: تاکنون گزارشی از بسته شدن محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده نداشته‌ایم و تمامی محورها باز هستند و امکان تردد وجود دارد.

سرهنگ نادر رحمانی با اشاره به وقوع زلزله به بزرگی ۵.۹ ریشتر در حوالی «ترک» از توابع استان آذربایجان شرقی که ساعت ۲:۱۷دقیقه بامداد امروز (۱۷ آبان)، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی از بسته شدن محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده نداشته‌ایم و تمامی محورها باز هستند و امکان تردد وجود دارد و پلیس راهور اقدامات مقتضی برای تسهیل رفت‌ و آمد به این مناطق را انجام می‌دهد تا گره‌ ترافیکی به وجود نیاید.

مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت پس از وقوع زلزله

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و انسداد مسیر آبادی‌های موجود در منطقه، آماده باش به پایگاه‌های اورژانس هوایی تبریز، کرج، تهران و ارومیه جهت اعزام به منطقه در شرایط اضطراری اعلام شده است.

پیرحسین کولیوند از وقوع زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتری در ۱۹ کیلومتری شهر ترک واقع در شهرستان میانه، استان آذربایجان شرقی در ساعت ۰۲:۱۷ بامداد امروز (۱۷ آبان ) در عمق ۸ کیلومتری خبر داد و گفت: این زمین‌لرزه منجر به تخریب واحدهای مسکونی بافت فرسوده، ریزش کوه در محور میانه - بستان آباد و اردبیل - سرچم - میانه، آتش سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه و ثابت شد.

زلزله در شهرستان میانه؛ ۵ نفر فوت و بیش از ۵۰۰ نفر مصدوم شده‌اند+تصاویر

وی در ادامه آماده باش ۱۰۰ درصدی به مراکز درمانی و بهداشتی موجود در منطقه برای پذیرش مصدومین احتمالی، آماده باش جهت اعزام تجهیزات لجستیکی و تیم‌های واکنش سریع حوزه سلامت به دانشگاه‌های زنجان، قزوین، گیلان، کردستان، ارومیه و اردبیل، آماده‌باش جهت اعزام بیمارستان صحرایی به قزوین، چهارمحال و بختیاری و کردستان را از دیگر اقدامات مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت ذکر کرد.

وی برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس با بیمارستان امام خمینی (ره) سراب و بیمارستان خاتم الانبیاء میانه و دریافت آخرین آمار مصدومان و مراجعه کنندگان، ارتباط مستمر با صدا و سیما جهت ارائه آخرین آمار مصدومان، ارسال توصیه‌های ایمنی در فضای مجازی و از طریق صدا و سیما در خصوص پس‌لرزه‌های احتمالی را از دیگر اقدامات این مرکز بر شمرد.

بنابر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت کولیوند در بخش دیگری از گزارش خود به اعزام تیم‌های بهداشت و بیماری‌های واگیر به مناطق آسیب دیده، اعزام اورژانس هوایی تبریز در ساعت ۶:۳۰ جهت ارزیابی هوایی، استقرار ۶ دستگاه آمبولانس و ۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس در ورنکش، ورزقان، میانه و سراب اشاره کرد.

455 خانوار زلزله‌زده در روستاهای میانه اسکان اضطراری یافتند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان ‌شرقی با اشاره به اینکه در اثر زلزله بامداد امروز ۱۵۰۰ واحد مسکونی در روستاهای میانه بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسات دیده اند، گفت: تا کنون ۴۵۵ خانوار زلزله زده اسکان اضطراری یافته اند و توزیع چادر برای اسکان موقت ادامه دارد.

محمدباقر هنربر در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۳۵۰ دستگاه گرمایشی والور بین زلزله زدگان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۸۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته نیز بین زلزله زدگان توزیع شده است.

وی افزود: آواربرداری روستاهای ورنکش، هریس و هلمسی و یک روستای دیگر آغاز شده که تجهیزات لازم در منطقه مستقر است.

هنربر ادامه داد: ارزیابی ۸۰ روستای زلزله زده در منطقه نیز به پایان رسید.

وی پتو، پوشاک و آب معدنی را از نیازهای منطقه زلزله زده عنوان کرد و از هموطنان خواست کمک‌های نقدی خود را به شماره ۹۹۹۹۹ هلال احمر نزد تمامی بانک ها واریز کنند و کمک های غیرنقدی را به معاونت داوطلبان هلال احمر تحویل دهند.

تاکید رئیس بهزیستی بر تعهد نسبت به معلولان ناشی از زلزله

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیام خود به بازماندگان زلزله در استان‌های آذربایجان شرقی آورده است: بدون شک وقوع چنین حوادث ناگوار، مسوولیت و تعهد سازمان بهزیستی را نسبت به معلولیت ناشی از زلزله، بی سرپرستی کودکان و سالمندان و پیامدهای روحی و روانی ناشی از آن دوچندان خواهد کرد.

زلزله آسیبی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نکرده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس ارزیابی‌­های صورت گرفته تاکنون و طبق گزارش­های رسیده، زلزله بامداد امروز خسارتی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نکرده است.

مرتضی آبدار گفت: با توجه به شدت قابل توجه زلزله بامداد امروز و اهمیت آثار و بناهای تاریخی شهرستان های واقع در مرکز و همسایگی کانون زلزله، از اوایل صبح کارشناسان میراث فرهنگی و عوامل یگان این اداره کل اقدام به پایش و بررسی ابنیه تاریخی کردند.

چرا زلزله شدید میانه تلفات زیادی به بار نیاورد؟

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله گفت: وقوع زمین‌لرزه در محدوده ای روستایی و ژرفای نسبتا زیاد آن موجب شده تا خسارت‌ها و تلفات این زمین لرزه که بزرگای آن در حد یک زمین لرزه شدید بوده است، نسبتا محدود باشد

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله اظهار کرد: زمین لرزه با بزرگای 5.9 ساعت 2:17 بامداد جمعه 17 آبان در محدوده روستای ترک در 25 کیلومتری شمال میانه را به لرزه درآورد. زلزله شمال میانه تا ساعت 11:20 صبح جمعه 7 پس لرزه با بزرگای بیش از 3.5 داشته است که بزرگترین آنها با بزرگای 4.3 در ساعت 3:02 بامداد روی داده است.

وی با اشاره به مشخصات زمین شناسی محل رخ داد زلزله بیان کرد: گسل شاخص در این منطقه گسلی فعال با راستای شمال شرق - جنوب غرب است که به عنوان گسل بزقوش - گرمرود شناخته می‌شود. سازوکار این زلزله، امتداد لغز و گسل مسبب با شیبی به سوی شمال‌غرب و ژرفای آن حدود 18 کیلومتر برآورد شده است.

او همچنین از احتمال آزاد شدن تدریجی انرژی موجود در بافت زمین محل رخداد زلزله میانه و وقوع لرزه های بزرگتر خبر داده است.

آخرین وضعیت امنیت در مناطق زلزله زده/ حضور فعال پلیس

رئیس مرکز اطلاع رسانی ناجا ضمن تشریح آخرین وضعیت امنیتی و انتظامی در مناطق زلزله زده اعلام کرد که تاکنون گزارشی از وارد شدن خسارت به ساختمانها و ابنیه انتظامی در پی زلزله گزارش نشده است.

سرهنگ احمد خسروی در این باره گفت: دقایقی بعد از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری، عوامل انتظامی جزو اولین گروه‌هایی بودند که در محل حاضر شده و اقدام به تامین امنیت در محل و نیز امدادرسانی به زلزله زدگان کردند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی ناجا با بیان اینکه آماده باش پلیس در مناطق زلزله زده به طور کامل ادامه دارد، درباره وضعیت امنیتی این مناطق نیز گفت: امنیت کامل در این مناطق برقرار است و تاکنون گزارشی از وقوع ناامنی به دست ما نرسیده است ضمن اینکه تیم های سواره و پیاده پلیس نیز مشغول گشت زنی در مناطق زلزله زده هستند.

دستور وزیر رفاه برای رسیدگی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور دستور فوری به روسای سازمان های تامین اجتماعی و بهزیستی کشور بر امداد رسانی به هموطنان زلزله زده استان آذربایجان شرقی تاکید و نماینده ویژه خود را برای پیگیری و ارائه گزارش مستمر وضعیت آسیب دیدگان انتخاب کرد.

علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر، در خصوص اسکان زلزله زدگان گفت: در ساعات اولیه وقوع زلزله 60 درصد افراد را درچادر اسکان دادیم و بسته معیشتی خدمات اولیه در اختیارشان قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود تا فردا شب نیز افراد همچنان در چادر باشند.

گزارش میدانی از وضعیت روستای زلزله‌زده ورنکش میانه

علی سلطانی، یکی از اهالی روستای ورکنش میانه گفت: منزل خود را با هزینه کم مقاوم سازی کرده‌ بودیم و هرچند نیمه‌کاره است اما این مقاوم سازی باعث شد تا از زمین‌لرزه جان سالم به در ببریم، این درحالی است که نصف روستا خانه‌هایی با دیوارهای گلی و سقف‌های چوبی دارند که همگی تخریب شده اند.

وی در ادامه افزود: همه باید مقاوم سازی کنند، چراکه زلزله قابل پیش بینی نبوده و چاره آن نیز در مقاوم سازی خانه‌های گلی و چوبی روستایی است، اما باید مسیر گرفتن وام برای مقاوم سازی منازل روستایی نیز تسهیل شود، چراکه اکنون روستاییان با مضیقه و تلاش فراوان این وام را دریافت می‌کنند.

یکی از زلزله زدگان گفت: بیماران ما هنوز اینجا مانده اند، دختر 12 ساله به خاطر نبود بیمارستان در این نزدیکی در راه بیمارستان جان باخت، بیمارستان ما را جمع کردند و فقط هفته‌ای یک دکتر به روستای ما می آید، اگر بیمارستان داشتیم کسی نمی مرد، خانه ام نا مقاوم است، خودم و برادرم تحت پوشش کمیته امداد هستیم به کمیته امداد گفتم خانه ما را مقاوم کن ولی به موقع کمک نکردند الان زن برادرم زیر آوار مرد.

مریم آذر یکی دیگر از اهالی روستای ورنکش میانه است، او گفت: منزلمان تازه ساخت است و به تازگی مقاوم سازی کرده‌ایم به همین جهت خانه آسیبی ندیده اما محل نگهداری دام‌هایمان و همچنین محصولاتی که در حیاط خانه داشتیم همگی تخریب شده و زیرآوار مانده‌اند.

وی افزود: موتور و تراکتورمان اسباب گذران زندگی‌مان بود و با آن تامین معاش می‌کردیم که اکنون زیر آوار خراب شده‌اند.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز گفت: بسیاری از خانه‌های روستای ورنکش مقاوم سازی نشده و بسیار خسارت دیده اند. چند نفر نیز فوت شده و بسیاری افراد نیز مصدوم شده اند، درخواست ما این است که وام مقاوم سازی منازل روستایی با سهولت بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد تا راحت‌تر بتوانند در این رابطه افدام کنند.

وی افزود: بسیاری از خانه‌های روستا تخریب شده و احشام و محصولات مردم زیر آوار مانده است، از دولت و ارگان‌ها می‌خواهیم به داد این مردم برسند. وام‌های مقاوم سازی نیز با مشکلات فراران به دست اهالی روستا می‌رسد و دنبال هرکاری می‌رویم چندین ضامن طلب می‌کنند که این موضوع بسیار طاقت فرسا است.

انرژی زمین در مناطق زلزله‌زده تخلیه شده است؟

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی"سراب"، "ترک" و "ترکمنچای" را نزدیکترین شهرهای نزدیک به رومرکز بامداد امروز آذربایجان شرقی دانست و با تاکید بر اینکه در این منطقه ۱۲۰ آبادی قرار دارد، گفت: بر اساس بررسی‌ها احتمالا گسل "بناروان" که میان دو گسل فعال "تبریز" و "برقوش" قرار دارد، مسبب زلزله امروز میانه باشد.

علی بیت اللهی با اشاره به زلزله ۵.۹ بامداد امروز جمعه ۱۷ آبان ماه استان آذربایجان شرقی، افزود: این زلزله در برخی از مراکز لرزه‌نگاری جهانی به ثبت رسید.

وی کانون این زلزله را در جنوب شهر سراب و شمال شهر میانه استان آذربایجان شرقی دانست و یادآور شد: "سراب"، "ترک" و "ترکمنچای" نزدیکترین شهرها به رومرکز این زلزله به شمار می رود به گونه‌ای که در ۱۸ تا ۲۵ کیلومتری کانون این زلزله قرار دارند ضمن آنکه ۱۲۰ روستا نیز در اطراف این زلزله مستقر هستند.

وی تعداد جمعیت ساکن در اطراف زلزله ۵.۹ امروز استان آذربایجان شرقی را ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به شدت این زمین‌لرزه، شهرهای بزرگی چون "اردبیل"، "میانه" و "تبریز" جز این محدود قرار دارند و بر اثر این رخداد لرزه‌ای هراسان شده‌اند. علاوه بر آن به دلیل ماهیت کوهستانی منطقه ریزش کوه و مسدود شدن جاده را می‌توان انتظار داشت.

گسل "بناروان"مسبب زلزله امروز میانه

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی زلزله امروز استان آذربایجان شرقی را جزو زمین لرزه‌های بزرگ توصیف کرد و یادآور شد: با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، در زمان زلزله دمای هوا پنج درجه سانتی‌گراد و نزدیک به دمای یخبندان بوده است و از این رو مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است.

بیت اللهی در خصوص گسل مسبب این زمین لرزه خاطر نشان کرد: بررسی‌های انجام شده این منطقه در نزدیکی گسل "بناروان" که میان دو گسل "تبریز" و "بزقوش" قرار دارد، باشد و احتمالا گسل بناروان مسبب زلزله ۵.۹ بامداد امروز استان آذربایجان شرقی باشد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه این زمین لرزه با پس‌لرزه‌های متعدد بالای ۴ همراه بوده است، اظهار کرد: این پس‌لرزه‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و توصیه می‌شود مردم منطقه از تردد در اطراف ساختمان‌های آسیب دیده به ویژه در اطراف ساختمان‌های خشت و گلی تا رسیدن منطقه به آرامش خودداری کنند.

وی با اشاره به رخداد زمین‌لرزه‌های متعدد در مناطقی چون جزیره ابوموسی استان و رویدر استان هرمزگان و دیگر زلزله‌ها در غرب و جنوب غرب کشور در هفته‌های اخیر، افزود: این زمین‌لرزه‌ها نشان می‌دهد که کل گسترده سرزمینی ایران در تنش موثری قرار گرفته است و این رخدادهای طبیعی ناشی از تنش‌های عمومی کشور می‌شود.

دبیر کارگروه مخاطرات ملی پاسخ به این سوال که بر اثر زلزله بامداد امروز میانه آذربایجان شرقی انرژی زمین تخلیه شده آیا یک اظهار نظر علمی است یا خیر با تاکید بر اینکه بر اساس داده‌های موجود چنین اظهار نظری در خصوص زلزله‌های منطقه زودهنگام است، توضیح داد: احتمال می‌رود که در روزهای آینده زلزله‌های دیگری در این منطقه رخ دهد و چنین وضعیتی را می‌توان در زلزله‌های "رویدر" استان هرمزگان مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: پس از یک زلزله ۵.۲ و چندین پس‌لرزه در ۲۷ مهرماه در رویدر استان هرمزگان زلزله دیگری با بزرگای ۵.۹ در این منطقه رخ داد از این رو اظهار نظر کردن درباره اینکه انرژی زمین تخلیه شده است زودهنگام به نظر می‌رسد.

وی اظهار چنین گفته‌هایی را موجب غفلت از زلزله‌های مهم در منطقه دانست و گفت: در مدیریت بحران چندین سناریو در نظر گرفته می‌شود و به دلیل آنکه از زلزله های بزرگ غفلت نشود معمولا فرضیه‌های منفی در نظر گرفته خواهد شد ضمن آنکه حفظ آمادگی در چنین شرایطی بسیار مهم است.

آسیب دیدگی۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله آذربایجان شرقی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که برابر آخرین گزارش‌ها از ارزیابی در مناطق زلزله زده حدود ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شدند.

اسماعیل نجار در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری که در ساعت ۲:۱۷ بامداد امروز محدوده ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند متاسفانه پنج تن جان خود را از دست داده و بیش از ۳۰۰ نفر نیز مصدوم شدند که اکثر این افراد خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده و نیمی از آنان نیز به دلیل ترس ناشی از زلزله دچار مصدومیت سطحی شدند.

نجار با تاکید بر این که آماده باش در این استان و استان‌های مجاور همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته به مناطق زلزله زده اعزام شده و اقلام زیستی نظیر چادر، پتو، چراغ، والور و غیره نیز در حال توزیع در میانه زلزله زدگان است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: عملیات اسکان اضطراری زلزله زدگان نیز آغاز شده و به زودی تمامی زلزله‌زدگان اسکان اضطراری داده خواهند شد.

بارگیری اقلام امدادی و زیستی از تهران برای مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی

سازمان هلال احمر اعلام کرد که در پی زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد امروز در میانه و سراب در استان آذربایجان شرقی، از ساعاتی پیش اقلام غذایی، امدادی و زیستی و مورد نیاز برای مناطق زلزله‌زده از انبار سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بارگیری شد.

آخرین وضعیت مددجویان بهزیستی در زلزله آذربایجان شرقی

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور به دنبال وقوع زلزله ۵۰۹ ریشتری در استان آذربایجان شرقی آخرین وضعیت مددجویان بهزیستی را تشریح کرد.

مسعود آسیما از تشکیل ستاد بحران در استان‌های آسیب دیده به دنبال زلزله بامداد امروز و تعیین استانهای معین آنها خبر داد و گفت: احتمال خسارت مالی و تخریب منازل مسکونی مددجویان و معلولین شهرستان‌های درگیر زلزله زیاد است. ستاد مدیریت بحران بهزیستی استان در آماده باش کامل است و همکاران مشغول پیگیری و جمع آوری اطلاعات خسارت های مالی و منازل مسکونی مددجویان و معلولین بوده و بررسی‌ها به محض جمع‌آوری، اطلاع رسانی خواهد شد.

فوت یکی از مددجویان کمیته امداد در زلزله آذربایجان شرقی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان آذربایجان‌شرقی از فوت یکی از مددجویان کمیته امداد به دنبال زلزله بامداد امروز (۱۷ آبان) این استان خبر داد.

محمد کلامی ضمن تشریح آخرین وضعیت مددجویان ساکن در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی گفت: به دنبال زلزله ۵.٩ ریشتری این استان حدود ۷۰ تا ۸۰ روستا دچار آسیب شدند که سه روستا ورنکش، دستجرد و بلوکان خسارت جدی دیده‌اند.

وی با بیان اینکه منازل مسکونی روستاییانی که پیش از این با اصول مهندسی بازسازی شده بود دچار خسارت نشده است، اظهار کرد: این در حالیست که حدود ۶٠ واحد از منازل مسکونی قدیمی مددجویان این سه روستا بین ۵٠ تا ٧٠ درصد آسیب دیده است.

همه امکانات وزارت صمت برای کمک به حادثه‌دیدگان بسیج شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان شهرستان میانه، دستور داد همه امکانات این وزارتخانه برای کمک به حادثه‌دیدگان بسیج شود.

رضا رحمانی در جلسه ستاد مدیریت بحران وزارتخانه با اعلام این خبر گفت: همه واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری با تمام توان خود برای رفع نیازهای مناطق زلزله‌زده همکاری می‌کنند و ما نیز از هیچ کمکی مضایقه نخواهیم کرد.

وی افزود: آمار دقیقی از خسارات در مناطق زلزله‌زده نداریم و در حال حاضر امدادرسانی و نجات هموطنان عزیزمان در اولویت است و کار پاکسازی مناطق زلزله‌زده باید انجام بشود.

رحمانی با بیان این‌که برنامه‌های سفر امروز خود را برای پیگیری امور در مناطق زلزله‌زده لغو کرده‌ام، گفت: امروز قرار بود در میز سوم نهضت ساخت داخل در حوزه خودرو و مس، کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و اختتامیه رینوتکس ۲۰۱۹ شرکت کنم که متاسفانه این حادثه اتفاق افتاد.

رئیس اداره بهداشت و در مان نیروی زمینی ارتش گفت: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در مناطقی از استان آذربایجان شرقی بیمارستان‌های ارتش در منطقه به ویژه بیمارستان مراغه و تبریز در آماده باش قرار دارند.

امیر سرتیپ دوم شهنام بابلی اظهار کرد: بلافاصله پس از اینکه زلزله در مناطقی از استان آذربایجان شرقی روی داد، گردان‌های بهداشت و درمان بیمارستان‌های منطقه در آماده باش قرار گرفته تا در خدمت مردم آسیب دیده قرار گیرند.

وی ادامه داد: امروز بیمارستان‌های نیروی زمینی ارتش به نیروهای واکنش سریع تغییر ساختار داده و در کمترین زمان ممکن با یک گردان کاملا مجهز به خدمات پزشکی در منطقه حادثه حضور خواهند یافت.

رئیس اداره بهداشت و درمان نزاجا تاکید کرد: در حال حاضر تیم پزشکی بیمارستان مراغه به همراه پزشکان متخصص در منطقه حادثه حضور دارند و در حال ارائه خدمات به مصدومین احتمالی هستند.

دستور روحانی برای بسیج تمامی امکانات جهت امدادرسانی به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

رئیس جمهور پس از اخذ گزارش استاندار آذربایجان شرقی دستوراتی درباره امدادرسانی به مناطق زلزله زده صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در پی وقوع زلزله در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان در جریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت.

تاکید جهانگیری بر امدادرسانی فوری و بسیج امکانات برای کمک به زلزله زدگان

معاون اول رییس جمهور بر لزوم امدادرسانی فوری و بسیج همه امکانات برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری صبح امروز (جمعه ) در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی که در ستاد بحران در روستای ورنکش بخش ترکمنچای میانه حضور دارد، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان دریافت کرد.

معاون اول رییس جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروه‌های امدادرسان و ارزیاب به مناطق زلزله زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان را دستورکار خود قرار دهد.

اعلام آمادگی ارمنستان برای مشارکت در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی

به دنبال وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی، فلیکس تسولاکیان وزیر موقعیت‌های اضطراری جمهوری ارمنستان، امروز -جمعه -، در تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، با ملت و دولت ایران ابراز همدردی و برای مجروحین بهبودی سریع آرزو کرد.

تسولاکیان با یادآوری همکاری دو کشور در شرایط بحرانی و وقوع بلایای طبیعی، بر آمادگی کشورش جهت ارائه هرگونه کمک لازم در مناطق آسیب‌دیده تاکید کرد.

نماینده میانه: وضعیت تحت کنترل است

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بالا بودن شدت زلزله و آغاز خدمات امدادی در لحظاتی پس از وقوع آن، گفت: خوشبختانه با حضور نیروهای امدادی و کادر پزشکی از همان ساعات اولیه خدمت رسانی به مردم آغاز شده و اکنون وضعیت تحت کنترل است.

یعقوب شیویاری با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده میانه، بیان کرد: الحمدالله وضعیت اکنون تحت کنترل است. بلافاصله پس از زلزله بامداد امروز نیروهای امدادی در منطقه حاضر شدند. متاسفانه پنج تن از هموطنان خود را در زلزله از دست دادیم. بالای 120 نفر بر اثر زلزله مجروح شدند و 14 تن نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: خوش بختانه با حضور نیروهای امدادی و کادر پزشکی از همان ساعات اولیه خدمت رسانی به مردم آغاز شده است. خسارت وارد شده به دام ها بالا است.

داوودی: در شهرستان سراب تلفات انسانی نداشتیم/ شدت زلزله بالا بود

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خدمت رسانی تمام دستگاه‌های استانی به مردم زلزله زده، بیان کرد: اکنون وضعیت تحت کنترل بوده و تمام بخش‌ها برای کمک به مردم آماده خدمت رسانی هستند.

یوسف داوودی با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده سراب، بیان کرد: پس از زلزله بامداد امروز، اولین مشکلی که با آن مواجه شدیم ازدحام مردم در بیمارستان بود. به طور معمول جمعیت بالایی در بیمارستان بستری هستند پس از زلزله دیوارهای بیمارستان نیز ترک هایی برداشت و از سوی دیگر تعداد بالایی مصدوم برای درمان به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: خیلی از مردم نیز وحشت زده شده و استرس بالایی داشتند اما خوش بختانه تمام تیم پزشکی در بیمارستان حاضر شدند حتی پزشکانی که در منزل بودند خود را به بیمارستان رساندند. شدت زلزله شدید و به طوری بود که سرپا ایستادن مشکل بود.

آخرین گزارش هلال احمر از زلزله آذربایجان شرقی

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ساعت ۲:۱۷ صبح امروز زمین لرزه ۵٫۹ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین تا شعاع ۳۰ کیلومتری کانون زلزله یعنی استان آذربایجان شرقی، ترک و سراب را لرزاند. پس لرزه‌ها تاکنون ۵۷ مورد گزارش شده است که بزرگترین آنها ۴٫۸ ریشتر و در ساعت ۳:۰۲ بامداد در منطقه ترکمانچای سراب بوده است.

وی افزود: این زمین لرزه را ۶ شهر و ۱۴۵ روستا با جمعیت ۱۲۱ هزار و ۳۰۷ نفر حس کردند. صبح امروز هموطنان شهرهای میانه، سراب، ترک، ترکمنچای، بستان آباد، هشترود از استان آذربایجان شرقی، روستاهای ورنکش، بالسین، گاوینه رود، شورابیل سراب، تینعلی و از استان اردبیل شهرهای نیر، کوثر و سرعین زمین لرزه را حس کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ۳۴ تیم عملیاتی و ارزیاب شامل ۱۱۰ نفر به مناطق مختلف استان‌های زلزله‌زده شمال غرب ایران اعزام شدند و تاکنون تخریب ۴۰ خانه و ترک دیوار برخی خانه‌ها در برخی از روستاها، ریزش کوه در محورهای مواصلاتی، آتش سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه گزارش شده است. ضمن اینکه دو بالگرد هم برای ارزیابی دقیق‌تر و در صورت لزوم برای امدادرسانی به منطقه اعزام شده اند.

وی افزود: ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند.

تخریب ۵۰ درصدی ۲۵ منزل مسکونی در شهرستان سراب

فرماندار شهرستان سراب از تخریب ۵۰ درصدی ۲۰ تا ۲۵ منزل مسکونی به دنبال وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این زلزله موجب تلف شدن ۲۰۵ راس احشام در شهرستان سراب شد.

ایرج سقفی اظهار کرد: به دنبال وقوع این زمین لرزه ۱۲۷ مراجعه کننده به اورژانس داشتیم که ۹۳ نفر از آن‌ها به دلیل شوک روانی و ترس مصدوم شده بودند. تا کنون تلفات جانی از زمین لرزه ۵.۹ ریشتری میانه در شهرستان سراب گزارش نشده است.

ارزیابی ۶۵ روستای زلزله‌زده در میانه

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد: از بامداد امروز ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مشغول امداد رسانی به هم‌وطنان هستند.

مرتضی سلیمی در این باره گفت: در پی زلزله ۵.۹ ریشتری در بامداد امروز در آذربایجان شرقی، ۳۰ تیم عملیاتی در منطقه مشغول امدادرسانی هستند. دو بالگرد در منطقه آماده به کار هستند تا ارزیابی بیشتری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است، ادامه داد: ۷ روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده و با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.

تمام محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده باز است

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از بسته شدن محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده نداشته‌ایم و تمامی محورها باز هستند و امکان تردد وجود دارد.

سرهنگ نادر رحمانی اظهار کرد: طبق گزارشات واصله ترافیک در محور شمال به جنوب کرج_چالوس و همچنین در محدوده مرزن‌آباد سنگین تا نیمه سنگین است. همچنین ترافیک در محور هراز در محدوده نارنجستان و تونل شماره یک نیز سنگین است.

رحمانی افزود: به جهت کنترل بار ترافیکی ناشی از بازگشت مردم به شهرهایشان پس از تعطیلات، تردد هرگونه وسیله نقلیه در محور کرج به چالوس از ساعت 13 بعدازظهر روز جاری و همچنین محور رودهن به آمل از ساعت 12 ظهر ممنوع می‌باشد.

هشدار نسبت به گاز گرفتگی در مناطق زلزله‌زده

سخنگوی اورژانس کشور نسبت به احتمال وقوع گاز گرفتگی در مناطق متاثر از زلزله بامداد امروز هشدار داد.

مجتبی خالدی در این باره گفت: با توجه به زمین لرزه ۵.۹ ریشتری که بامداد امروز ‌بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان و آذربایجان غربی را تحت تاثیر خود قرار داد احتمال اینکه لوله‌های دودکش بخاری و دیگر وسایل گازسوز از دستگاه جدا شده یا فاصله گرفته باشند وجود دارد.

وی افزود: در همین راستا نیز توصیه می کنیم که افراد ساکن در مناطق متاثر از زلزله حتماً پس از بازگشت به خانه و پیش از خواب اتصال دودکش به بدنه لوازم گازسوز شامل بخاری و آبگرمکن و نیز اتصال اجزای دودکش به یکدیگر و به خروجی دودکش را چک کنند تا از احتمال وقوع گاز گرفتگی جلوگیری شود.

دستور وزیر کشور درباره زلزله در برخی مناطق شمال غرب کشور

وزیر کشور به دنبال وقوع زلزله در برخی مناطق شمال غرب کشور در دستوری به رییس سازمان مدیریت بحران خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله زدگان و مناطق زلزله زده شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه دیدگان باید در اولویت قرار گیرد گفت: تمامی واحدها و سازمان ها و ارگان های امداد رسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله زدگان می باشند و در صورت نیاز با هماهنگی استانداران مناطق زلزله زده ، امکانات و توانمندی های لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

ترک خوردگی دیوار برخی بناها در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

حامد سجادی، سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره اظهار کرد: به دنبال وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری که شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی را تحت تاثیر قرار داد، بلافاصله تیم‌های ارزیاب به این مناطق اعزام شدند.

وی با بیان این که نیروهای امدادی نیز در این مناطق به حالت آماده باش درآمده‌اند، گفت: گزارش‌های اولیه از تیم‌های ارزیاب حاکی از آن است که چندین مورد ترک خوردگی روی دیوار ساختمان‌ها و بناها رخ داده است. البته جستجو از سوی این تیم‌ها همچنان ادامه دارد و نتایج تکمیلی اعلام خواهد شد.

مدارس مناطق زلزله زده فردا تعطیل است

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: با توجه به تداوم عملیات امدادرسانی و پس لرزه‌ها و نگرانی مردم منطقه و در نظر گرفتن فضای مدرسه‌های این مناطق به منظور اسکان اضطراری، مدارس مناطق زلزله زده فردا تعطیل است.

حسین صبور در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح این خبر اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، مدارس مناطق میانه، سراب، بخش‌های ترکمنچای، کندوان، مهربان و کاغذکنان فردا شنبه، هجدهم آبان ماه در شیفت‌های صبح و بعد از ظهر در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه دو تن از فوت شدگان زمین لرزه اخیر دانش آموز بودند.

تخریب ۱۰۰ درصدی ۳۰ واحد مسکونی در روستای ورنکش

محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از تخریب ۱۰۰ درصدی ۳۰ واحد مسکونی در روستای ورنکش خبر داد و گفت: ۳۷۰ واحد مسکونی در سایر روستاهای بخش مرکزی، کندوان و کاغذ کنان میانه، پنج تا ۷۰ درصد تخریب شده‌اند.

وی اضافه کرد: تمامی کارگروه‌ها به ویژه نیروهای انتظامی، نیروهای عملیاتی، بسیج و ارتش برای امداد رسانی در محل حضور دارند.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان سراب گفت: این زلزله در سراب نیز تخریب ۲۰ الی ۷۰ درصدی ۲۵ واحد مسکونی را در پی داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی متذکر شد: هم اکنون به همراه استاندار آذربایجان شرقی در ورنکش حضور داریم و اقدامات لازم برای اسکان اضطراری زلزله زدگان در روستای ورنکش و توزیع بسته‌های ۷۲ ساعته تغذیه انجام شده است.

۷۰ مصدوم زلزله در سراب سرپایی درمان شدند

ایرج ثقفی، فرماندار سراب گفت: در پی وقوع زمین لرزه، ۷۰ نفر در شهرستان سراب مصدوم شده و به صورت سرپایی درمان شدند. در اثر ازدحام، ۷۰ نفر از شهروندان در حین فرار مصدوم شده و به صورت سرپایی درمان شدند.

وی گفت: در برخی از روستاهای این شهرستان، تعدادی از احشام و حیوانات در زیر آوار مانده‌اند که با هماهنگی دهیاران و گروه‌های امدادی اقدامات لازم در حال انجام است.

ثبت ۱۵۳ زمین لرزه در آذربایجان شرقی در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته

مسئول مرکز لرزه نگاری تبریز وابسته به ژئو فیزیک دانشگاه تهران از ثبت ۱۵۳ زمین لرزه در آذربایجان شرقی در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

مجردی در گفت‌وگویی در شبکه سهند اظهار کرد: تا ساعت هفت امشب ۱۴ زمین لرزه کمتر از دو ریشتر، ۱۰۱ مورد زمین لرزه با بزرگی دو الی سه و ۳۴ مورد زلزله با بزرگی سه و چهار ثبت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۳۴ مورد زمین لرزه با بزرگی چهار الی پنج ریشتر به ثبت رسیده است که با احتساب زمین لرزه اصلی آمار زمین لرزه‌ها به ۱۵۳ مورد می رسد.

مجردی با ارایه توضیحاتی در خصوص پس لرزه ۴.۸ ریشتری گفت: تضمینی برای نوسان زمین لرزه نداریم، ممکن است شاهد پس لرزه‌های بزرگ‌تری باشیم یا پس لرزه‌ها کاهش پیدا کند.

وی در واکنش به صحت انتشار برخی مطالب در خصوص تخلیه انرژی گسل‌ها در فضای مجازی بیان کرد: مطالب منتشر شده در فضای مجازی پایه علمی نداشته و قابل استناد نیست.

وی یادآور شد: در مورد زلزله یا پس لرزه هیچ ادله‌ای نداریم و هیچ دلیل علمی برای تکرار یا قطع آن نیز وجود ندارد، اما قطعا با فعال شدن یک منطقه، تا مدتی پس لرزه‌هایی را داریم که با شیب ملایم کاهش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات مرکز لرزه نگاری تبریز پس از وقوع زلزله ۵.۸ ریشتری میانه بیان کرد: تیم ما از همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه، در این مرکز حضور پیدا کرده و رصد و پردازش پس لرزه‌های زلزله انجام شد.

وی، مدیریت بحران در این حادثه را نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب ارزیابی کرد و متذکر شد: مردم ما درایت و فهم بالایی از زلزله دارند، اما این کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: مردم بیشتر دقت داشته باشند و خونسردی، آرامش و اضطراب خود را در لحظه وقوع زلزله حفظ کنند. انتظار می‌رود مردم همکاری بیشتری داشته باشند.

کارشناسان می‌گویند فلات آذربایجان شرقی چهار گسل مهم و بزرگ دارد و این منطقه کانون مخرب‌ترین زلزله‌های تاریخی ایران بوده است.

استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از نظر موقعیت تکتونیکی، در شرق دریاچه ارومیه با ارتفاع متوسط بیش از دو هزار متر از سطح این دریاچه، یک فلات را تشکیل می‌­دهند که به آن "فلات آذربایجان­ شرقی" می­‌گویند.

بنا بر گفته کارشناسان، این فلات چهار گسل مهم و بزرگ دارد.در بخش شمال این فلات، گسل "ارس"، در شرق گسل "آستارا- اردبیل"، در جنوب و غرب گسل "تبریز "و در جنوب و جنوب­ شرق گسل "فیروزآباد" یا "گسل میانه- اردبیل" وجود دارد.

زلزله‌شناسان می‌گویند این گسل‌های فعال، جوان و زلزله‌زا هستند و شاخه‌های فرعی دارند؛ مثلا گسل تسوج از جمله شاخه‌های مهم گسل تبریز است. این گسل در پایانه شمال غربی آن شکل گرفته و در سمت جنوب شرقی گسل تبریز نیز گسل بزقوش تشکیل شده است، در نتیجه تمامی زلزله‌های اخیر که در تسوج، خوی، صوفیان، شربیان و بستان آباد روی داده‌اند و زلزله ۲۵ مرداد ماه سال جاری که بزرگی آن ۴.۳ ریشتر بوده نیز مرتبط با فعالیت سیستم گسلی تبریز هستند.

کارشناسان زلزله می‌گویند گسل تبریز به حکایت تاریخ، لرزه‌خیزترین گسل در استان است. این گسل از جنوب شهر زنجان تا نزدیکی خوی و به عقیده برخی تا کشور ترکیه امتداد دارد و شواهد حاکی از تقسیم گسل تبریز به سه پاره یا "segment" در استان آذربایجان‌شرقی و استان‌های مجاور آن به خصوص آذربایجان‌غربی است.

امتداد پاره‌ جنوبی گسل تبریز از محدوده‌ شرق شهر بستان آباد تا سه راهی اهر است و ادامه آن پاره‌ی میانی گسل تبریز بوده و از سه راهی اهر تا صوفیان ادامه داشته که "گسل شمال تبریز" نام دارد. سپس پاره‌ی شمالی گسل تبریز یا پاره مرند که از شهر صوفیان تا خوی و حتی قسمت‌های شمالی‌تر آن امتداد یافته است.

این گسل، از مجموعه‌ای از گسل‌ها تشکیل شده‌اند که در هر زمان بخش‌هایی از آن فعال شده و گسترش پیدا می‌کند. با گذشت زمان، بخش‌های بکر سنگ شکسته و بر مجموعه گسلی افزوده شده و در نتیجه به طول و پهنای گسلی افزوده می‌شود.

گسل شمال تبریز در قسمت شرقی شهر تبریز به طور تقریبی از نواحی شهرک مرزداران تا شهرک باغمیشه امتداد دارد و سپس در امتداد کوه‌های عینالی ادامه یافته و رود آجی چای را قطع می‌کند.

در طول تاریخ زلزله‌های زیادی مرتبط با گسل شمال تبریز و شاخه‌های فرعی آن اتفاق افتاده و زمین‌شناسان حدود ۱۰ زمین لرزه شدید را که در سال‌های ۸۵۸، ۱۰۴۲، ۱۲۷۳، ۱۳۰۴، ۱۴۴۰، ۱۶۴۱، ۱۷۱۷، ۱۷۲۱، ۱۷۸۰ و ۱۷۸۶ میلادی در شهر تبریز رخ داده‌ است، به فعالیت گسل شمال تبریز نسبت داده‌اند که بزرگای آن ‌ها بیش از شش و نیم تا هفت ریشتر تخمین زده شده است.

تحقیقاتی که در سال ۱۳۹۴ توسط برخی از زلزله‌شناسان انجام شده دوره بازگشت زمین لرزه‌های سه پاره‌ی عنوان شده در گسل تبریز و همچنین آهنگ رویداد سالیانه زلزله بررسی شده است. محققان می‌گویند احتمال وقوع زمین لرزه‌هایی با بزرگای شش ریشتر هر ۳۰۰ سال یک بار و زلزله‌های بالای هفت ریشتر بیش از ۷۰۰ سال برآورد شده است.

مدیرپیشین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدی شمال غرب کشور در سال ۹۱ گفته بود گسل تبریز، خطرناک ترین گسل ایران است و محققان درباره زلزله بزرگی که در شهر تبریز امکان وقوع دارد هشدار داده‌اند.

یکی از شاخه‌های گسل تبریز، گسل باسمنج است که به گفته یکی از زلزله‌شناسان دارای حرکات مورب لغز نرمال بوده و احتمالاً در محل خم‌های کششی تشکیل شده است. در شهریور ماه سال جاری، یکی از زلزله‌شناسان درباره گسل باسمنج گفته بود: در حال حاضر تمرکز تنش در این بخش از گسل تبریز بیشتر بوده و از این رو مستعد شکست و ایجاد زلزله است. فعالیت گسل‌های اطراف تبریز بر فعال شدن گسل تبریز تاثیر دارد.

گسل میانه- اردبیل یکی دیگر از گسل‌های مهم آذربایجان شرقی است که زمین‌لرزه سال ۱۳۷۵ که با عمق ۱۰ کیلومتر و بزرگی ۶.۱ ریشتر رخ داد و بیش از ۱۰۰۰ کشته داشت به این گسل منسوب شده است. اردبیل در سال ۲۷۲ خورشیدی نیز کانون زلزله‌ای مهیب بوده که هفتمین زلزله مرگبار تاریخ شناخته شده است.

محققان می‌گویند گسل ارس یا گسل شاخه شرقی ارس بخشی از گسل بزرگ آپشرون-پالمیرا است که از جزیره آپشرون در جمهوری آذربایجان شروع می‌شود و آثار خطوارگی آن را تا منطقه پالمیرا در خاک سوریه می‌توان تعقیب کرد. این گسل حدود ۲۴۰ کیلومتر طول دارد.

علاوه بر چهار گسل مهم ذکر شده که بر روی مرزهای فلات آذربایجان شرقی قرار دارند این فلات دارای گسل‌هایی در بخش داخلی نیز است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به گسل جنوب بزقوش، گسل راندگی جنوب اهر، گسل شبستر، گسل‌های شمال کلیبر و گسل محمدآباد با بیش از ۴۵ کیلومتر طول اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
5
در سرما صفر. خدا کمک کند نگذاریم. تکرار شود .مرفه ترین مشارکت هم دردی است بدرد سرپناه زمستان نمی خورد .کنترل مصالح ساختمانی نامرغوب کاش از برنامه های جهاد سازندگی بود .
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
4
یک قابلمه و یا ....میخری. یک برگ شناسنامه دارد که جنس مواد و ونوع رنگ و تحمل حرارت و......را به مصرف کننده نشان میدهد .
حداقل هزار برابر برای خانه پرداخت میکنی یک برگ شناسنامه که نشان دهد. میله گرد با. اندازه قطر بکار ر فته. کارخانه ساخت تیر اهن و درجه انعطاف و
محل عبور برق اب و..نشان دهد .
در گیلان چند سمینار و درخراسان چندمرتبه پایین تر کنفرا نس با موضوع قبل از پایان کار شناسنامه برای مشتری و ساکنان اینده. مهیا شده باشد . برگزار شد .
هنوز مجلس مصوبه شناسنامه ساختمان از لزومات پایان کار را مصوب نکرده . یا اطلاع رسانی نشده .
شناسنامه کارمشکلی نیست یک کپی از ازمایشات بتن و کپی از اسناد مشخصات اسکلت فلزی و.......و محل عبور برق و اب و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
مگر اینجا .... است که از نظر اخلاقی و قانونی موظف به دادن شناسنامه ساختمان باشند .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
4
اینها که ما می بینیم خانه نیست بیغوله است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
3
باز سست سازی. در مقابل زمین لرزه طاقت نیاورد
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
4
تسلی بازماندگان.
رحم الله من قرأ فاتحه مع اخلاص و صلوات برای رفتگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
0
4
این تلفات و خسارت ناشی از بی توجهی به مناطق محروم است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
منطق محروم یعنی نیجریه و............
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین