کد خبر: ۶۲۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۸

سلاح نفت برای مقابله با تحریم‌ها

آفتاب‌‌نیوز : بنا به این گزارش، سیدکاظم وزیری هامانه، وزیر نفت ایران در کنفرانس دو روزه گاز و نفت در کوالالامپور، گفت: کشورش برای ساخت پالایشگاه در کشورهای چین، سنگاپور، اندونزی، مالزی و سوریه با آن‌ها به توافق رسیده است. این پالایشگاه‌ها روزانه 1/1 میلیارد بشکه نفت تولید خواهند کرد. وی همچنین اعلام کرد با هند نیز برای ساخت یک پالایشگاه جدید در ایران به توافق رسیده‌اند. بنا به گفته منابع هندی هزینه ساخت این پالایشگاه 2 میلیارد دلار خواهد بود که می‌تواند روزانه 300000 بشکه بنزین تولید کند. ایران هم اکنون سالانه 5 میلیارد دلار برای وادرات بنزین هزینه می‌کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به افزایش قابل توجه حجم صادرات انرژی میان ایران و چین آمده است در چنین شرایطی قطعا چین به راحتی با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل موافقت نخواهد کرد. به علاوه با توجه به توافقات صورت گرفته میان ایران و هند، بعید است دهلی‌نو علیرغم روابط خود با واشنگتن از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران حمایت کند. بنا به این گزارش به طور خلاصه باید گفت همان طور که روسیه از صادرات نفت و گاز خود به عنوان یک ابزار سیاسی و استراتژیک در روابط خود با اروپا استفاده می‌کند، ایران نیز می‌تواند با مهارت بازی مشابهی را شروع کند. 

این گزارش می‌افزاید: چین به انرژی نیاز دارد و آماده است تا با فشارها و انتقادات بین‌المللی برای تامین منابع مورد نیاز خود مقابله کند. بنا به نظرسنجی شورای جهانی انرژی در پنج سال آینده تقاضای چین، هند و کشورهای در حال توسعه تعیین‌کننده قیمت نفت خواهد بود. در گزارش شورای جهانی انرژی همچنین آمده است که بی‌ثباتی‌های خاورمیانه، روسیه و ایران خطرات بزرگی برای عرضه انرژی و تعیین قیمت جهانی نفت ایجاد خواهد کرد. بر این اساس ممکن است اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران و قصد این کشور برای استفاده از سلاح نفت در مقابله با این تحریم‌ها،‌ امنیت نفت در دنیا را به خطر بیندازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین