محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران در این خصوص گفت: با تولید 95 درصد زعفران دنیا دارای مزیت عمده ای در این حوزه هستیم اما حمایت لازم از بخش کشاورزی و تولیدکنندگان اصلی این محصول وجود ندارد.
وی افزود: ما در شورای ملی زعفران ایران به دنبال آن هستیم که کشاورزان حاصل واقعی دسترنج خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود، 150 هزار کشاورز در دو استان خراسان رضوی و جنوبی در حال کشت زعفران هستند و این محصول سهم مهمی در اقتصاد کشاورزی دارد و میتوان گفت بیش از یک میلیون نفر در کاشت و داشت و برداشت آن دخیلاند.
احتشام گفت: ما در شورای ملی زعفران مشکلات عمده این بخش را احصاء کرده ایم و در حال حاضر و با وجود آنکه، بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا هستیم، مدیریتی بر فرآیند قیمتگذاری این محصول نداریم. از سویی بر این باوریم که صادرات زعفران باید ساماندهی شود؛ در واقع هرج و مرج موجود در این بخش، باعث بی نظمی در روند قیمت گذاری شده است.
وی تصریح کرد: اخذ نیم درصد از صادرات زعفران به منظور اجرای برنامه های مربوط به صادرات و بازاریابی و برندسازی این محصول که ارزش افزوده حداکثری را در پی خواهد داشت، تاکید دیگر ماست.
احتشام تصریح کرد: از سوی دیگر، برندسازی و جایگاه یابی برند ملی نیازمند هزینه است و باید بهای زیادی برای برند ملی صرف شود تا ظرفیت شایسته خود را کسب کند. از سوی دیگر، بحث تامین هزینه برای ثبت ملی برند زعفران ایران در اسپانیا را می توان از همان نیم درصد صادرات این محصول تامین کرد.
وی افزود: مسئله کاهش تعرفه صادرات به هند و چین هم مسئله مهم دیگر ماست. متاسفانه در حال حاضر با تعرفه 37 درصدی برای ورود زعفران به این کشورها روبه رو هستیم. در گفتگوهای تجاری و مذاکرات با مقامات چین و هند، میتوان ورود زعفران ایران به این دو کشور را آزاد کرده و جایگاه خود را در بازار آن ها تقویت کنیم. هم اکنون بخش عمده ای از زعفرانی که به هند صادر میشود، از امارات و قطر به این کشور وارد میشود. در مورد چین نیز، مسیر ورود زعفران از ویتنام و هنگ کنگ است.