کد خبر: ۶۲۴۶۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶

نصرت کریمی درگذشت

نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما و تئاتر امروز 12 آذر ماه در منزل درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :

مهرداد اسکویی داماد این هنرمند این خبر را تایید کرد گفت: نصرت کریمی در سن 95 سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

وی ادامه داد: روز شنبه 16 آذر ماه مراسم تشییع این هنرمند برگزار خواهد شد که هنوز جزییات آن مشخص نشده است.

نصرت کریمی درگذشت

نصرت‌الله کریمی در اول دی‌ ماه 1303 در تهران متولد شد. وقتی تحصیلات ابتدایی را می‌گذراند، با اجرای تئاتر “روحوضی” آشنا و به تئاتر علاقمند می‌شود.

وی با دیدن فیلم‌های چارلی چاپلین به شدت تحت تاثیر او بود، همچنین در سال 1323 تحت تاثیر عبدالحسین نوشین و زیر نظر او به یادگیری تئاتر پرداخت.

کریمی در سال 1320 در تئاترهای تهران، هنر، فرهنگ، فردوسی و سعدی به عنوان گریمور، بازیگر و کارگردان فعالیت‌هایی را ‌آغاز کرده بود و تا سال 1331 به کارش ادامه داد.

وی به طور همزمان در تمام این دوران به تدریس گریم نیز پرداخت. کریمی لیسانس کارگردانی سینمای خود را در سال 1938 و فوق لیسانس خود را در رشته‌ی فیلمسازی انیمیشن عروسکی از دانشکده‌ی پراگ می‌گیرد.

بعدها وی از سینمای نئورئالیسم ایتالیا، چهار فیلم می‌سازد. گفتنی است این هنرمند علاوه بر بازیگری، کارگردانی، طراحی عروسک، عروسک سازی، عروسک گردانی گریم و انیمیشن به مجسمه سازی نیز بسیار علاقه‌مند بود و حدود پانصد مجسمه ساخت.

از جمله کتاب‌هایی که نصرت کریمی در حوزه‌ی مختلف نگاشته است: کتاب “درون و برون“ و کتاب “16 نمایشنامه‌ی تلویزیونی“ است. او همچنین طی سال‌های 44 - 59 به تدریس کارگردانی فیلم‌های انیمیشن، بیان، بازیگری، گریم و تئاتر عروسکی در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک و در سال‌های 48 - 52 به تدریس مبانی گریم در دانشکده هنرهای زیبا، در سال 52 تدریس درام نویسی در دانشکده روزنامه‌نگاران کیهان می‌پردازد، همچنین در کلاس‌های خصوصی به آموزش شناخت و روتوش چهره، مجسمه سازی و فن بیان می‌پردازد. همچنین از جمله فعالیت‌های کریمی طی سال 44 تا 80 ، طراحی و ساخت آگهی‌های تلویزیونی با شیوه عروسکی از جمله آلودگی هوا، فلج اطفال ، صرفه جویی آب ، بوده است.

آن‌طور که در بیوگرافی مشروح‌تری از نصرت کریمی آمده است؛ وی فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی سینمایی پراگ در رشته‌ی کارگردانی سینما و تلویزیون است. فعالیت هنری را از سال 1321 در تئاترهای فردوسی، سعدی و جامعه باربد، به عنوان گریمور، بازیگر و گاهی کارگردان شروع کرد. تعدادی از آن نمایش‌ها عبارتند از: تارتوف، دختر شکلات‌فروش، خسیس و گناهکاران بی‌گناه. در پانزدهم بهمن 1331 برای تکمیل تحصیلات عازم اروپا شد. یکسال در ایتالیا به مطالعه تئاتر و سینما پرداخت و فعالیت سینمایی را نیز در ایتالیا و با کارآموزی در فیلم ”ایستگاه مرکزی” ساخته ویتوریودسیکا شروع کرد.

سپس عازم چکسلواکی شد و دوره پنج ساله‌ی دانشکده‌ی سینمای پراگ را در رشته‌ی کارگردانی سینما و تلویزیون به پایان برد. سپس یک دوره‌ی تخصصی فیلم‌های عروسکی را گذراند در سال 1343 به ایران بازگشت و در وزارت فرهنگ و هنر استخدام و متصدی کارگاه نقاشی متحرک شد و در مان دوران حدود ده فیلم کارتونی / عروسکی کوتاه مدت ساخت فعالیت در سینمای حرفه‌ای ایران را از سال 1344 با فیلم ”‌افق روشن” به عنوان مشاور کارگردان و نویسنده آغاز کرد.

برخی فیلم‌هایی که نصرت‌الله کریمی در آن‌ها عموما به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر حضور داشته است عبارتند از: درشکه چی 1350، خانه خراب 1354 ، میهمان ناخوانده ( کارگردان 1364/69 ).

کریمی در ساخت چند مجموعه تلویزیونی نیز نقش فعالیت داشته است: آقای شاکی 1347، تولد سگ شهر ما 1347، هوشی و موشی 1348، پیوند 1349و خسرو میرزای دوم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
1
خدا رحمتش کنه
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
2
روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
1
محلل بهترین فیلمش رو یادتون رفت بگید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین