کد خبر: ۶۲۴۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
در کنفرانس اقلیمی مادرید

هشدار دبیرکل سازمان ملل: جهان باید بین «امید» و «تسلیم» یکی را انتخاب کند

مادرید، پایتخت اسپانیا در حالی از روز دوشنبه دوم دسامبر ۲۰۱۹ میزبان کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به «کوپ ۲۵» است که تلاش برای کاهش انتشار آلاینده‌ها از سوی کشورهای صنعتی و امتناع برخی قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا در تن دادن به قواعد و دستورالعمل‌‌های تدوین شده در این خصوص از جمله مهمترین دغدغه‌های جهان در عصر حاضر به شمار می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :

افزایش نگرانی‌های زیست محیطی که با تغییرات بی‌سابقه آب و هوایی در جهان همراه شده، به قدری جدی است که دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست افتتاحیه کنفرانس مادرید از آن به عنوان «تسلیم» یاد کرده و آنرا در مقابل «امید» به آینده‌ای بهتر قرار داده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه طی سخنانی در کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی تاکید کرد که بشریت باید در تقابل با تغییرات آب و هوایی میان تلاش برای دستیابی به «امید» به دنیایی بهتر و یا «تسلیم» یکی را انتخاب کند. دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص تصریح کرد که جهان در یک نقطه عطف قرار گرفته که باید تا پایان دهه آینده یکی از دو گزینه تسلیم و رسیدن به نقطه‌ای بی بازگشت و یا امید به جهانی بهتر با مبارزه و تلاش را انتخاب کند.

هشدار دبیرکل سازمان ملل: جهان باید بین «امید» و «تسلیم» یکی را انتخاب کند

به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد راه نخست یعنی تسلیم و تن دادن به وضع کنونی، جهان را به نقطه‌ای رهنمون می‌کند که ضمن «مسدود کردن راه بازگشت سلامت و امنیت» کلیه ساکنان کره زمین را با «خطر جدی» مواجه خواهد کرد.

آقای گوترش که در حضور نمایندگان دویست کشور امضاء کننده توافق آب و هوایی پاریس از جمله حدود رئیس کشور و دولت سخن می‌گفت هشدار در باره تغییرات اقلیمی و تبعات سنگین آن را با این سوال برجسته‌تر کرد: «آیا واقعا می‌خواهیم که در تاریخ از ما به عنوان نسلی یاد شود که همچون شترمرغ برای نادیده گرفتن حقایق سر در سوراخ کرده و نسبت به سوختن و از بین رفتن جهان بی تفاوت بوده است؟»

آنتونیو گوترش در ادامه «امید» را دیگر گزینه پیش رو برای مقابله با بحران موجود معرفی کرد و یادآور شد: «برای آنکه به این گزینه متوسل شویم باید از سوخت‌های فسیلی دست بکشیم و به انرژی‌های تجدیدپذیر رو آوریم.»

وی همچنین با یاد کردن از توافق پاریس به عنوان «قول و وعده‌ای رسمی» به ساکنان جهان برای تلاش در جهت کاهش گرمایش زمین یادآور شد که راه «امید» به ما کمک خواهد کرد که تا سال ۲۰۲۵ به خنثی سازی کامل کربن دست پیدا کنیم.

هشدار دبیرکل سازمان ملل: جهان باید بین «امید» و «تسلیم» یکی را انتخاب کند

دبیر کل سازمان ملل متحد در پایان خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس اقلیمی مادرید تاکید کرد: «به صدای مردمی که خواهان تغییر هستند گوش کنیم. چشمان خود را به روی تهدیدهای قریب الوقوعی که در کمین ما هستند،‌ بگشاییم. دستاوردهای علمی را با تواضع و ذهن باز بپذیریم. عزم سیاسی خود را برای عمل کردن به انتظاراتی که مردم از ما دارند نشان دهیم. اگر در این زمینه کاهلی کنیم به خاندان بشر در کل و نسلی که بعد از ما می آیند خیانت کرده‌ایم.»

پلوسی: مردم آمریکا حامی توافق پاریس هستند

نانسی پلوسی،‌ رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که به‌رغم سیاست‌های متفاوت کاخ سفید نسبت به تغییرات آب و هوایی در نشست مادرید حضور پیدا کرده است، در سخنانی با اشاره به توافق اقلیمی پاریس تاکید کرد که مردم کشورش همچنان «حامی» این توافق هستند.

تحلیلگران از حضور خانم پلوسی، رئیس پرنفوذ مجلس نمایندگان و حدود پانزده نماینده کنگره آمریکا در کنفرانس آب و هوایی مادرید به عنوان یک حرکت قوی سیاسی از سوی دموکرات‌ها یاد می‌کنند که یک ماه پس از اعلام رسمی دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر نهایی شدن خروج کشورش از توافقنامه پاریس در سال آینده صورت گرفته است.

نانسی پلوسی که سخنانش با تشویق حاضران در نشست افتتاحیه مادرید همراه بود در بخشی از نطق خود یادآور شد: «ما به نمایندگی از مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا به شما،‌ به همه شما می‌گوییم که ما همچنان آنجا هستیم (حامی توافق پاریس هستیم).»

خانم پلوسی با تاکید بر تعهد و دغدغه نمایندگانی که وی را در این نشست همراهی می‌کنند یادآور شد: «این افراد مسائل اقلیمی را از جمله اولویت‌های اصلی خود قرار داده و نسبت به نقش ایالات متحده در نجات کره زمین و سپردن آن به دست نسل‌های آینده بسیار آگاه و متعهدند.»

هشدار دبیرکل سازمان ملل: جهان باید بین «امید» و «تسلیم» یکی را انتخاب کند

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه از دغدغه یادشده به عنوان «ماموریت، اشتیاق و رویکردی مبتنی بر دانش و دستاوردهای علمی» یاد کرد.

امضاء کنندگان توافق پاریس که تا روز سیزدهم دسامبر در مادرید گردهم آمده‌اند در تلاشند تا با تکمیل راهکارهای قانونی ضمن فراهم کردن زمنیه کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای به محدود کردن افزایش دمای کره زمین به ۲ و حتی ۱.۵ درجه امیدوار شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین