کد خبر: ۶۲۴۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
موضوع برنامه هسته‌ای ایران در صدر اولویت‌های آژانس خواهد بود

مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کیست و چه مواضعی درباره ایران دارد؟

گروسی دیپلماتی باتجربه است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی مناصب بلندپایه‌ای در آژانس داشته و با مقام‌های ایرانی نیز در زمان مذاکرات هسته‌ای در ارتباط بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "رافائل گروسی" دیپلمات آرژانتینی به عنوان مدیر کل تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی که دیده‌بان نظارت اتمی سازمان ملل متحد قلمداد می‌شود از روز دوشنبه کار خود را آغاز کرد. او در حالی به عنوان ششمین مدیر کل آژانس کار خود را آغاز کرده که موضوع برنامه هسته‌ای ایران در صدر اولویت‌هایش خواهد بود؛ اما او کیست؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "فرانس ۲۴" درباره او می‌نویسد: "گروسی دیپلماتی باتجربه است که پیشتر به عنوان سفیر آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خدمت کرده بود. او اکنون نخستین مدیر کل آژانس از قاره آمریکای لاتین است. او در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی مناصب بلندپایه‌ای در آژانس داشته و با مقام‌های ایرانی نیز در زمان مذاکرات هسته‌ای در ارتباط بوده است.

مدیرکل تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کیست و چه مواضعی درباره ایران دارد؟

"فرانسوا نیکلا" سفیر سابق فرانسه در تهران می‌گوید که گروسی تجربیات گسترده‌ای در عرصه خلع سلاح هسته‌ای دارد. او می‌گوید گروسی تجربه مهمی در عرصه اتمی داشته است. انتظار می‌رود این دیپلمات آرژانتینی‌تبار ابتکار عمل‌های قابل توجهی را در آژانس عملی نماید؛ از جمله بر روی تلاش در راستای ایجاد برابری جنسیتی در برعهده‌گیری مناصب درون آژانس کار کرده و نقش آژانس انرژی اتمی در مقابله با تغییرات اقلیمی را تقویت کند.

گروسی پس از آنکه "یوکیا آمانو" مدیرکل پیشین آژانس در جولای گذشته در سن ۷۲ سالگی درگذشت، نامزد کسب این مقام شد. آمانو از سال ۲۰۰۹ میلادی در سمت مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشت. اگرچه به نظر می‌رسد که آمریکا علاقمند به ریاست گروسی و انتخاب او بوده با این حال، دیپلمات‌های آگاه می‌گویند که گروسی بر اهمیت لزوم بیطرفی آژانس تاکید دارد.

"فرانس ۲۴" در ادامه با اشاره به اینکه موضوع هسته‌ای ایران احتمالا مهمترین دستور کار مدیر کل تازه آژانس خواهد بود، می‌نویسد: "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون با بحران خطر فروپاشی برجام مواجه است؛برجامی که بازرسان آژانس بر نحوه اجرای آن نظارت داشتند.

از دید "کلسی داونپورت" از انجمن کنترل تسلیحات، تحریم‌ها به معنای پایان برجام خواهند بود. واعظ می‌گوید در آن صورت ما با بحرانی در حوزه خلع تسلیحات مواجه خواهیم بود و روسیه و چین نیز احتمالا بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را برسمیت نخواهند شناخت. برخی معتقدند که در آن صورت ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی (ان پی تی) خارج می‌شود.

فرانس ۲۴ در ادامه اشاره می‌کند در ماه‌های اخیر، موضوع سایت‌های اعلام نشده ایران مسئله‌ای مورد مناقشه میان آن کشور و آژانس بوده است. آژانس از ایران خواستار توضیح درباره آن چیزی شده که وجود اورانیوم در یکی از تاسیسات اعلام نشده تهران می‌داند. اگرچه آژانس نامی از این تاسیسات نبرده اما کارشناسان می‌گویند منظور تورقوزآباد است؛ جایی که پیشتر نتانیاهو ادعایی را درباره آن مطرح کرده بود‌. علاوه بر این، در ماه اکتبر نیز یکی از بازرسان آژانس از ورود به ایران منع شد و توسط نیروهای امنیتی به طور موقت بارداشت شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین