کد خبر: ۶۲۴۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

چه رژیم غذایی می تواند با آنفولانزا مقابله کند؟

نتایج یک مطالعه جدید در موش‌ها نشان می‌دهد اگر فرد رژیم صحیحی داشته باشد، ممکن است بدن وی قادر به مقابله با ویروس آنفولانزا باشد.
چه رژیم غذایی می تواند با آنفولانزا مقابله کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

 تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رژیم کتوژنیک ممکن است به مبارزه با ویروس آنفولانزا کمک کند.

به گزارش مدیکال نیوز، عفونت با ویروس آنفولانزا که به نام بیماری آنفولانزا شناخته می‌شود، بر اساس منابع معتبر از سال 2010 در ایالات متحده سالانه موجب مرگ 12هزار تا61 هزار نفر شده و سالانه87.1 میلیارد دلار بار اقتصادی داشته است.

معرفی واکسن آنفولانزا، میزان عفونت وشیوع آن را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. با این وجود، در حال حاضر هنوز هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. متخصصان بهداشت و دانشمندان به جستجو برای درمان‌های جدید برای مقابله با آنفولانزا ادامه می‌دهند، اما شاید راه درمان، سیستم ایمنی بدن باشد. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن ممکن است با رژیم کتو فعال شود.

داشتن یک رژیم کتو شامل خوردن غذاهایی با چربی بالا و کربوهیدرات پایین هستند. وعده‌های غذایی متشکل از انواع گوشت، ماهی، مرغ و سبزیجات بدون نشاسته است.

براساس یافته‌های تحقیقی جدید که در مجله ساینس ایمونولوژی منتشر شده، هنگامی که به موش‌هایی که با رژیم غذایی کتو تغذیه می‌شدند، ویروس آنفولانزا تزریق شد، شانس زنده ماندن آنها بسیار بیشتر از موش‌هایی بود که رژیم غذایی پر کربوهیدرات داشتند.

پژوهشگران معتقدند، علت اصلی این است که رژیم کتو، تشکیل اینفلامازوم را که ترکیبات پروتئینی چند وجهی است و سیستم ایمنی بدن را فعال می کند، مسدود می‌کند. اینفلامازوم همچنین می‌توانند باعث واکنشی درسیستم میزبان شده و سلول‌های تی دلتا گاما را آزاد کند.

سلول های تی دلتا گاما مسؤول تولید خلط در جدار ریه‌ها هستند و به بدن کمک می‌کنند تا از عوامل عفونی رها شود. سپس خلط از طریق راه‌های هوایی حرکت می‌کند و با سرفه بیرون رانده می شود. محققان این تحقیق، پروفسور آکیکو ایوازاکی و پروفسور ویشوا دیپ دیگزیت از بخش ایمونوبیولوژی دانشکده پزشکی ییل ، در نیو هاون ، سی تی هستند .

هدف از این شناسایی میزان تاثیر رژیم کتو بر مقابله میزبان در برابر عفونت کشنده ویروس آنفولانزاست.

پژوهشگران موش‌ها را به طور تصادفی در گروه‌های رژیم غذایی، قبل از تزریق ویروس آنفولانزا قرار دادند سپس آنها علائم عفونت جوندگان را کنترل کردند و واکنش‌های ایمنی بدن آنها را ارزیابی کردند. این گروه دریافتند که تغذیه رژیم غذایی کتو در موش‌ها از طریق افزایش تعداد سلول‌های تی دلتا گاما در مجاری هوایی در برابر ویروس آنفولانزا مقاومت ایجاد می‌کند.

این واکنش پس از عفونت موش‌ها به ویروس نسبتا دیر رخ داد و علت آن وابستگی آنها به گیرنده‌های سلول تی در سلول‌های دیگر بود. اما در انسان چون سلول‌های تی دلتا گاما می‌توانند به طور مستقل گسترش یابند، این پاسخ بسیار سریع‌تر است. علاوه بر این، براساس منابع معتبر، تحقیقات قبلی در موش‌ها نشان داده است که یک زیر مجموعه خاص از سلول‌های تی دلتا گاما می‌تواند به طور مؤثرموجب مرگ سلولی سلول‌های هوایی آلوده به آنفولانزا شود.

 

درمطالعه حاضر، گسترش سلول‌های تی دلتا گاما منجر به اندازه‌های کمتر چگالی محلولی ویروس درموش‌هایی که رژیم کتوژنیک دریافت کرده بودند، شد. این گروه همچنین ظرفیت تغییر سطوح فعالیت ژنتیکی را با استفاده ازترتیب قرار گیری ار. ان .آ بررسی کردند، روشی که می‌تواند سطوح رونویسی در ژنوم را اندازه گیری کند. نتایج نشان داد که اگرچه یک رژیم کتو می‌تواند بر گسترش سلول‌های تی دلتا گاما مؤثر باشد، اما با هیچ تغییری در فعالیت ژن‌های مشارکت کننده مرتبط نیست.

جالب اینکه، هنگامی که موش‌ها بدون ژنی که سلول‌های تی گاما دلتا را رمزگذاری می‌کند، تکثیرمی‌شوند ، رژیم کتو هیچگونه محافظتی در برابر ویروس آنفولانزا ایجاد نمی‌کند. پروفسور ایوازاکی با اظهار نظر در مورد این نتیجه می‌گوید: "این یک یافته کاملا غیر منتظره بود." پروفسور ویشوا دیپ دیزیت می گوید: "این مطالعه نشان می‌دهد که نحوه سوختن چربی بدن برای تولید اجسام کتون از غذایی که می‌خوریم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت آنفولانزا تقویت کند".

چگونه سلول‌های تی گاما دلتا در پاسخ به رژیم کتو از میزبان محافظت می کنند؟ بر اساس گزارش پژوهشگران، نظریه فعلی این است که گسترش این سلول‌ها ( در پاسخ به تغذیه کتوژنیک ) منجر به از بین رفتن مؤثرتر ویروس آنفولانزا می‌شود.

این رژیم موجب چگالی محلولی ویروسی بسیار کمتر و حفظ بهتر سلول‌های جدار راه هوایی می‌شود. کارشناسان معتقدند که سلول‌های تی دلتا گاما تحریک شده با رژیم کتو ممکن است سد دفاعی و سیستم دفاعی ذاتی سلول‌های جدار راه هوایی را در ابتدا تقویت کند و از این طریق امکان پاسخ بهتری به ویروس آنفولانزا فراهم کند.

این نتایج نشان می‌دهند که پاسخ به مبارزه با ویروس آنفولانزا لزوما در تولید داروهای تسکین‌دهنده علائم آنفولانزا نیست و اینکه تغییر رژیم غذایی می‌تواند تاثیر چشمگیری در نحوه پاسخ بدن به عفونت داشته باشد.

نتایج همچنین نشان می‌دهند که اگر با آنفولانزا از این طریق مقابله شود، می‌توان در رژیم غذایی تغییراتی ایجاد کرد و به بدن کمک کرد تا به‌طور مؤثرتری با دیگر عفونت‌های ویروسی مبارزه کند. این نوع تحقیق در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و برای اینکه دقیقا روشن شود چگونه رژیم کتو ممکن است به مبارزه با آنفولانزا کمک کند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین