کد خبر: ۶۲۵۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲

اعتصاب و تظاهرات گسترده مخالفان اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه

اعتصاب علیه اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه روز پنجشنبه در حالی آغاز شد که دولت این کشور بر عزم خود برای اجرای یکی از اصلی‌ترین وعده های انتخاباتی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید می کند.
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت راه آهن ملی فرانسه اعلام کرده است که در روز پنجشنبه ۹۰ درصد قطارها در این کشور به دلیل اعتصاب کارکنان این شرکت حرکت نخواهند کرد. بنا به گفته شرکت حمل و نقل عمومی پاریس و حومه روز پنجشنبه ۱۱ خط مترو در پایتخت فرانسه تعطیل خواهد بود. کارکنان این شرکت اعتصاب را تا روز دوشنبه آینده تمدید کردند.

پیش بینی می شود که حمل و نقل عمومی بسیاری از شهرهای دیگر فرانسه از جمله استراسبورگ، بوردو، مارسی، نانت و لیل نیز به دلیل اعتصاب رانندگان اتوبوس، مترو و قطارهای درون شهری مختل شود.

اعتصاب و تظاهرات گسترده مخالفان اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه

شرکت های هواپیمایی فرانسه نیز اعلام کرده اند که ۲۰ درصد پروازها روز پنجشنبه به دلیل اعتصاب کارکنان این شرکت ها انجام نخواهد شد. بنا به اعلام این شرکت ها روز جمعه نیز ۲۰ درصد پروازها لغو خواهد شد.

از سوی دیگر بسیاری از مدارس نیز به دلیل اعتصاب معلمان در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی تعطیل خواهد بود. سندیکای «اف اس یو»، بزرگترین اتحادیه معلمان فرانسه از اعتصاب ۷۰ درصد معلمان در دبستان ها خبر داده است.

ماموران پلیس، وکلا، رانندگان بخش حمل و نقل بین شهری و رفتگران از دیگر گروه هایی هستند که قرار است روز پنجشنبه در فرانسه اعتصاب کنند.

همزمان با اعتصاب گسترده در فرانسه قرار است نزدیک به ۲۵۰ تظاهرات ضددولتی و تجمع نیز در سراسر فرانسه برگزار شود. در همین راستا دهها هزار نفر در سراسر فرانسه تظاهرات کردند. بنا به گزارش ها در حالی که شمار تظاهرکنندگان در شهر مونپلیه ۲۰ هزار نفر بود در شهر لیون گروهی از «جلیقه زردها» با پلیس درگیر شدند.

کاخ الیزه در اولین واکنش به اعتصاب و تظاهرات گسترده روز پنجشنبه اعلام کرد که ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه اواسط هفته آینده جزئیات لایحه اصلاح نظام بازنشستگی را اعلام خواهد کرد. در بیانیه کاخ الیزه آمده است که امانوئل ماکرون با «آرامش مصمم به اجرای این لایحه اصلاحی» است.

پیش بینی می شود که این اعتصاب گسترده روز جمعه هم ادامه پیدا کند. این در حالی است که «جلیقه زردها» نیز قرار است روز شنبه تظاهرات کنند. آنها بیش از یک سال پیش اعتراض خود به سیاست های دولت امانوئل ماکرون را آغاز کردند.

احزاب مخالف دولت فرانسه از جمله حزب سوسیالیست، حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، حزب کمونیست و «فرانسه سرکش» نیز از اعتصاب و تظاهرات ضددولتی روز پنجشنبه حمایت کرده اند.

حزب «اجتماع ملی» روز پنجشنبه از معترضان درخواست کرد که طوماری را امضاء کنند که در آن درخواست همه پرسی در مورد اصلاح نظام بازنشستگی مطرح شده است.

نتیجه یک نظرسنجی نشان می دهد که ۶۹ درصد فرانسوی ها از اعتصاب و تظاهرات روز پنجشنبه حمایت می کنند.

رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در آستانه اعتصاب گسترده در کشورش تاکید کرد که از طرح اصلاح نظام بازنشستگی عقب نشینی نخواهد کرد. امانوئل ماکرون وعده داد که در فرصت مقتضی با مردم کشورش سخن خواهد گفت.

دولت فرانسه در نظر دارد جزئیات لایحه اصلاح نظام بازنشستگی را در اواسط ماه دسامبر اعلام کند تا این لایحه در اوایل سال ۲۰۲۰ در پارلمان به تصویب برسد.

مخالفان اصلاح نظام بازنشستگی تاکید می کنند که همه شاغلان با اجرای این طرح متضرر خواهند شد. در مقابل دولت فرانسه اصلاح نظام بازنشستگی را «منصفانه تر» از قوانین فعلی می داند.

طرح اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز با اعتراض گسترده در این کشور روبرو شد. شمار افرادی که در آن زمان علیه اصلاح نظام بازنشستگی تظاهرات کردند دو میلیون نفر تخمین زده شده است. با این حال دولت نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه از طرح خود عقب نشینی نکرد و اصلاح قانون بازنشستگی به تصویب رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین