کد خبر: ۶۲۵۱۶۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
مکانیسم ماشه علیه ایران به جریان نیفتاد

نشست کمیسیون برجام؛ هشدار درباره بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل

جلسه کمیسیون مشترک برجام به ریاست عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی امروز در وین برگزار شد که ایران به‌خاطر برنامه تجمع گروهی از مخالفان ایران مقابل هتل کوبورگ خواستار تغییر محل نشست شد که در نهایت این نشست در محل نمایندگی اتحادیه اروپا برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :

قدرت‌های اروپایی روز جمعه در نشست کمیسیون برجام در وین از ایران خواستند به آنچه نقض مفاد توافق هسته‌ای دانسته‌اند، پایان دهد، در عین حال این کشورها فعلا مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل را به جریان نمی‌اندازند.

«مکانیسم ماشه» بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی است که اگر ایران در مهلتی مشخص به تعهداتش ذیل برجام برنگردد، طرف‌های دیگر این توافق‌نامه می‌توانند پرونده این کشور را به شورای امنیت سازمان ملل برای فعال شدن دوباره تحریم‌ها ارجاع دهند.

نشست کمیسیون برجام؛ هشدار درباره بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل

این نشست در حالی برگزار شد که تنش بین ایران و غرب در اوج خود قرار دارد. تهران در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، تعهدات خود در این توافق هسته‌ای را به‌طور گام به گام کاهش می‌دهد.

مقام‌های ایران از «بی عملی» اروپا نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناراضی هستند.

دو روز پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، سه کشور فرانسه، آلمان و وبریتانیا که در توافق هسته‌ای نیز حضور دارند، در ادعایی ایران را متهم کردند که در تلاش برای توسعه «موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای» است. سفیران این سه کشور اروپایی در سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستند تا در گزارش بعدی خود به شورای امنیت اطلاع دهد که فعالیت موشک‌های بالستیک ایران در تضاد با قطعنامه شورای امنیت است. این گزارش قرار است در همین ماه منتشر شود.

ایران طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود است و در عین حال سطح خلوص اورانیوم خود را تا ۴.۵ درصد بالا بردهم است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در نظر داشتند تا مکانیسمی را که می‌تواند منجر به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل شود و به مکانیسم ماشه معروف است به جریان بیندازند.

فو کونگ، مدیرکل کنترل سلاح در وزارت خارجه چین پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: «همه کشورها باید از اقدام‌هایی که وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، خودداری کنند.»

وی افزود: «به‌نظر ما، این موضوع بخشی از مکانیسم ماشه است و نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این کشورها پس از به جریان انداختن مکانیسم بتوانند آن را تحت کنترل نگه دارند و این موضوع می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند.»

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت که سه کشور اروپایی بر لزوم رعایت تعهدات هسته‌ای از سوی ایران تاکید کرده‌اند.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در توئیتی درباره جلسه امروز نوشت که با وجود همه مشکلات و اختلاف‌ها همچنان شرکت‌ کنندگان در این نشست از برجام حمایت می‌کنند و به آن متعهد هستند.

رویترز با استناد به صحبت‌های دیپلمات‌ها این ارزیابی را دارد که تا ژانویه آینده تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته نمی‌شود و تصمیم طرف‌های باقی مانده در برجام به اقدام‌های آینده ایران نیز بستگی دارد.

یک مقام رسمی ایرانی که رویترز به نام او اشاره نکرده است، در این‌باره گفت: «طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای باید بدانند که زمان برای آن‌ها در حال گذر است. آن‌ها سعی می‌کنند ایران را در این توافق نگه دارند اما هیچ اقدامی علیه قلدری و فشار آمریکا انجام نمی‌دهند.»

جلسه کمیسیون مشترک برجام به ریاست عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی امروز در وین برگزار شد که ایران به‌خاطر برنامه تجمع گروهی از مخالفان ایران مقابل هتل کوبورگ خواستار تغییر محل نشست شد که در نهایت این نشست در محل نمایندگی اتحادیه اروپا برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
8
12
دیگه فرقی ندارد برای ملت !؟تقریبا الان با قبل برجام یکی شده!.
دلواپسها نگران باشند که هم از برجام میخورند وهم غر میزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
9
8
یک عده این‌جوری استدلال می‌کنند که اگر از برجام خارج شویم، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.چون همه تحریم‌ها(و حتی بیشتر) که قبل از برجام وجود داشت، در حال حاضر اعمال شده است و با خروج ایران از برجام طرف مقابل گزینه خاصی ندارد و بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت تأثیر بزرگی در شرایط ایران نخواهد گذاشت؛ چرا که بالاتر از سیاهی رنگی نیست!
این استدلال بسیار اشتباه هست و دقیقاً شبیه همان حرف نابخردانه و جاهلانه قطعنامه‌ها کاغذپاره هست، می‌باشد و با از بین رفتن برجام خواهیم دید که بالاتر از سیاهی هم رنگی هست!
.......
پاسخ ها
بیوک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
ورود به برجام اشتباه به مراتب بزرگتر بود , تا تفکراتی همچون تفکرات شما بر اذهان عوام جاری هست ملت و کشور هم از غرب کتک خواهند خورد هم از یک عده داخلی ها که این برجام نحس را به ایران تحمیل کردند.
ال یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
0
گام به عقب یک نوع پیشرفت مثبت شده است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین