کد خبر: ۶۲۵۵۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۱
۲۰ درصد از دختران کشور به دوره متوسطه دوم وارد نمی‌شوند

۴۴درصد دانش‌آموزان سیستان و بلوچستانی تا پایان راهنمایی درس می‌خوانند!

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ پوشش تحصیلی مقطع متوسطه دوم در استان سیستان و بلوچستان حدود ۵۶ درصد است؛ بدین معنی که ۴۴ درصد دانش‌آموزان این استان تنها تا پایان متوسطه اول درس می‌خوانند گفت: از عوامل اصلی این موضوع می‌توان به عدم دسترسی به مدارس و نبود معلم اشاره کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا واعظ مهدوی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پوشش تحصیلی ابتدایی در کل کشور ۹۸.۶ درصد است اظهار کرد: این میزان در استان‌های مختلف متفاوت است و در سیستان بلوچستان ۴ درصد پایینتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: در شهرهایی مثل سرباز، راسک، دشتیاری و مهرستانِ استان سیستان و بلوچستان نرخ عدم پوشش تحصیلی بسیار بالاست. نرخ پوشش ابتدایی در سرباز ۸۶ درصد است یعنی ۱۴ درصد کودکان به مدرسه وارد نمی‌شوند؛ می‌توان گفت از این ۱۴ درصد عدم پوشش دختر ها دو برابر پسرهاست.

۴۴درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستانی تا پایان راهنمایی درس می‌خوانند!

واعظ مهدوی در پاسخ به اینکه با توجه به تحقیقات ۲۰ درصد از دختران کشور به دوره متوسطه دوم وارد نمی‌شوند و در استان سیستان بلوچستان این عدد ۵۳ درصد است. آیا این آمار صحت دارد؟ گفت: بله، گزارش‌های ما هم مشابه این موضوع را نشان می‌دهد؛ البته همانطور که در خصوص نرخ عدم پوشش تحصیلی در کل کشور با میانگین نمی‌توانیم صحبت کنیم و این میزان در شهرهای مختلف گاهی بسیار متفاوت است، داخل یک استان هم نمی‌توانیم از شاخص میانگین استفاده کنیم و میزان‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر نرخ پوشش تحصیلی مقطع متوسطه دوم در استان حدود ۵۶ درصد است؛ بدین معنی که ۴۴ درصد دانش‌آموزان این استان تنها تا پایان متوسطه اول درس می‌خوانند. از عوامل اصلی این موضوع می‌توان به عدم دسترسی به مدارس و نبود معلم اشاره کرد. در شهرهایی مثل سرباز، راسک، دشتیاری و مهرستان این شاخص نیز بسیار بالاتر است؛ بنابراین حضور فعال موسسات خیریه در این استان‌ها بسیار مهم و کارآمد و استراتژیک است.

وی افزود: یکی از مناطقی که در استان سیستان بلوچستان مشکلات آموزشی زیادی دارد، منطقه دشتیاری است. طبق گزارش‌های موجود، دشتیاری قبل از انقلاب ۴۷ دانش‌آموز داشته است و امروز ۳۷ هزار دانش‌آموز دارد، یعنی طی ۴۰ سال ۴۷ دانش‌آموز را به ۳۷ هزار دانش‌آموز رساندیم؛ اما هنوز ۲۵ درصد این دانش‌آموزان فاقد پوشش تحصیلی هستند. نرخ رشد دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان بیشتر از میانگین کشوری است ولی با اینکه شاهد ظرفیت‌سازی و ساخت مدارس در استان هستیم، باز هم عدم پوشش تحصیلی در این مناطق بسیار زیاد است و احتیاج به فضای آموزشی، معلمین و فعالیت بیشتری است.

واعظ مهدوی درباره نقش فرهنگی خانواده‌ها در جلوگیری از تحصیل گفت: بر اساس مشاهدات؛ امروزه کمتر خانواده‌ای است که از تحصیل دختر خود جلوگیری کند؛ در بسیاری از مناطق حتی روحانیون منطقه از ما مدرسه دخترانه مطالبه می‌کنند. پس از لحاظ فرهنگی با درس خواندن مشکلی ندارند اما دسترسی به مدرسه ندارند یا مسافت طولانی تا مدرسه وجود دارد. مشکل جدی دیگری که در این استان وجود دارد حاشیه‌نشین‌هایی هستند که بعضاً فاقد شناسنامه‌اند و این افراد درگزارش‌های ما نیز وجود ندارند. پنج شهر حاشیه نشین در استان سیستان و بلوچستان داریم زاهدان، زابل، چابهار، ایرانشهر و کنارک که مسئله حاشیه نشینی در آنها جدی است و بسیاری از ساکنان آنها به علت فاقد شناسنامه بودن از پوشش آموزشی برخوردار نیستند. توجه به مسائل آموزشی حاشیه نشینان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شورای عالی تشکل‌های اجتماعی فعال در سیستان و بلوچستان (هاسب؛ همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان) که سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های فعال در این عرصه مانند موسسه مهرگیتی در آن عضو هستند،‌ مطالعات جامعی انجام داده‌ایم و فضاهای فیزیکی مورد نیاز استان را جهت ساخت مدارس مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده‌ایم اظهار کرد: در واقع،‌ یک سند توسعه آموزش پرورش تنظیم شده است که در این سند به تفکیک، مناطق مختلف بررسی شده و کمبود فضاها نقطه‌یابی شده است. در این نقاط تعداد مورد نیاز مدارس دخترانه و پسرانه به تفکیک تعیین شده و به خصوص دبیرستان‌های دخترانه یکی از نیازهای اصلی ما در این استان است که با کمک خیرین تلاش می‌کنیم تا این نیازها پوشش داده شود.

وی ادامه داد: در این باره اولویت‌بندی انجام شده و خیرین با ساخت ۲۰۰ اولویت اول موافقت کرده‌اند. همچنین اعتبارات دولتی امسال افزایش یافته و سازمان نوسازی مدارس که در سال ۹۴ کل اعتباراتش حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده است، امسال ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار دارد. ساخت تعداد ۲۰۰ مدرسه را نیز سازمان نوسازی در برنامه آتی خود دارد و امیدواریم استاندار هم ۲۰۰ مدرسه را بپذیرد و ما بتوانیم به رکورد ساخت ۶۰۰ مدرسه در سال ۹۸-۹۹ دست پیدا کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
7
واقعا برام سواله که چرا به استان های مرزی اینقدر ظلم میشه ؟
الان فرق حق یه بچه سیستانی با یه بچه که تو محله سرمایه نشین تهران زندگی میکنه چیه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
1
سلحشوری نماینده مجلس .بجزاقلیتی بخوردارتبعیض وامتیازبقیه مردم رارهاکردیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین