کد خبر: ۶۲۵۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱

کاهش میزان زباله‌‌های خانگی در پی کم‌شدن قدرت خرید مردم

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از کاهش میزان زباله‌‌های خانگی در پی کم‌شدن قدرت خرید مردم خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

«زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص کاهش میزان زباله در شهر تهران گفت: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه مدیریت پسماند انجام گرفته‌، راه‌اندازی چهار سامانه برخط و مکانیزه است که می‌تواند اطلاعات را دقیقا به صورت آنلاین بدهد و همچنین دقت کافی در زمینه میزان زباله ایجاد می‌کند.

وی افزود: این چهار سامانه به صورت توزین هستند، به این معنا که زباله‌ها وقتی از محل‌های تولید دریافت می‌شوند به ایستگاه‌های میانی وارد و در این ایستگاه وزن می‌شود و به دلیل آنکه وزن شدن به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد، هیچ دخل و تصرفی در آن انجام نمی‌شود و میزان زباله کاملا دقیق است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه میزان کاهش زباله در بخش خانگی و عادی بوده است، تصریح کرد: بعد از آنکه زباله به آرادکوه می‌رود، میزان زباله عادی و یا خانگی کاملا مشخص است و این حجم از زباله که برآورد آن دقیق‌تر شده است به استثنای زباله بیمارستانی و زباله‌های ویژه و همچنین زباله‌های عمرانی است، اما درخصوص ‌زباله های خانگی از آنجایی که از طریق این سامانه وزن می‌شود، رقم دقیقی است که نشان می‌دهد حداکثر در حدود 6 هزار تن زباله در روز ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به نکته دیگری در خصوص کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: اکنون در شرایط اقتصادی خاصی به سر می‌بریم که به دلیل محدودتر شدن وضعیت معیشت مردم، میزان مصرف شهروندان کاهش یافته و متعاقب آن دورریز و پسماند نیز کمتر شده است که یک بخش از کاهش میزان زباله تهرانی‌ها را باید به این دلیل نسبت داد.

صدراعظم نوری تاکید کرد: در دوره‌ای که از آن باید به عنوان دوره ریاضت اقتصادی نام برد،‌ این شرایط باید به ما کمک کند تا تغییر رفتار داده و الگوهای مصرف را تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید شرایط سخت اقتصادی به ما کمک کند تا از امکاناتی که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم. نمی‌گویم کم مصرف کنیم،‌ اما ‌درست و به جا مصرف کردن به ما کمک می‌کند منابع درست مدیریت شود و تولید پسماند نیز به میزان قابل قبولی باشد.

صدراعظم نوری افزود: بررسی‌های دقیقی درخصوص کاهش میزان زباله در شهر تهران انجام شد و آمارها نشان داد،‌ مصرف منابع و تولید پسماند نرمال‌تر شده که این جای امیدواری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگسازی از سوی مدیریت شهری در کاهش تولید زباله تاثیر داشته است یا خیر؟ گفت: فرهنگسازی بی‌تاثیر نبوده، ‌اما نمی‌توان میزان دقیقی برای سهم فرهنگ در کاهش میزان زباله در نظر گرفت.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به نگاه محیط زیستی مدیران در کاهش تولید زباله اشاره و تاکید کرد: نگاه و رویکرد محیط زیستی به مسایل، نحوه مدیریت را در شهرها متفاوت می‌کند و وقتی مدیران شهری تهران دغدغه محیط زیستی دارند رویکردشان متفاوت شده و به راحتی می‌توانند سیاست‌های اتخاذ شده را با نوآوری‌های خودشان اجرا کنند.

صدراعظم نوری در ادامه تصریح کرد: در تهران روزانه چند هزار هزار تن زباله تولید می‌شود، اگر به این نکته توجه کنیم که این حجم زباله در کجا باید دفن شود، بر ضرورت کاهش تولید زباله پی خواهیم برد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که از عدد ۱۸ هزار میلیاردی بودجه شهرداری بخش قابل توجهی به موضوع پسماند اختصاص پیدا می‌کند، گفت: اگر بتوانیم فرایند چرخه پسماند را متحول کنیم، می‌توانیم بودجه صرفه جویی شده را در جای دیگری مثل مترو و توسعه فضای سبز هزینه کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین