کد خبر: ۶۲۶۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶

مزایده‌ی باغ خونی مشهد+عکس

«باغ خونی» مشهد که ۶۸ سال قبل، مکانِ به توپ بستن مسجد گوهرشاد در حرم امام رضا (ع) بود، در حالی به مزایده گذاشته شده که در فراخوان مزایده‌اش هیچ اشاره‌ای به ثبت ملی بودن این باغ قاجاری نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :

هر چند مزایده یا خرید و فروش آثار تاریخی غیرمنقول یا منقول در صورتی که به تخریب منجر نشود، اقدامی قانونی و روندی معمولی است، اما در فراخوان مزایده‌ی فروش «مجموعه باغ خونی» که نمادی از باغ ایرانی در مشهد نیز محسوب می‌شود و ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۲۴۰ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده، هیچ نامی از ثبت این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور نیست.

مجموعه باغ خونی در خیابان عنصری مشهد در اوایل دوره قاجار، در بخش جنوبی خارج از حصارهای شهر مشهد در مساحتی حدود شش و نیم هکتاری ساخته شد که به باغ خونی یا به واسطه وجود چشمه‌ای در آن به باغ چشمه معروف شد. این باغ سه عمارت مستقل بوده که دو ساختمان آن تخریب شده است.

مزایده‌ی باغ خونی مشهد+عکس

بنا بر روایات تاریخی در سال ۱۳۳۰ شمسی ۱۹۱۲ میلادی از این باغ مسجد گوهرشاد را به توپ بستند، اکنون نیز این باغ محل قرارگیری توپ‌هایی است که روزی مسجد گوهرشاد در حرم امام رضا (ع) را منهدم کردند. این باغ و بنا به مرور زمان با گسترش شهر، در حال حاضر در قسمت میانی شهر قرار گرفت.

مزایده‌ی باغ خونی مشهد+عکس

برخی منابع می‌گویند کاربری این باغ به دوران حاج محمدتقی پسیان برمی‌گردد، که از این باغ به عنوان «ژاندارمری» استفاده می‌کرد. باغ خونی، مدتی نیز در اختیار روس ها بود و به عنوان کنسولگری روسیه در ایران شناخته می شد که با پایان یافتن حکومت کمونیسم روس ها این بنا را ترک کردند. پس از مدتی اختلاف‌هایی برای استقرار در زمین بین شهرداری و نیروی انتظامی به وجود آمد این باغ یکی از بانک‌های دولتی کشور است.

این باغ ۱۰۰ ساله مشهد در گذشته، چشمه و سه عمارت بزرگ داشت که اکنون چشمه‌ی آن خشک شده و دو عمارت نیز تخریب شده‌اند.

اکنون قیمت پایه‌ی فروش این باغ قاجاری، ۲۵۵میلیارد تومان است، هر چند بخش‌های مختلف این مجموعه‌ی تاریخی در فراخوان مزایده‌ی فروش کاملا مشخص شده‌اند، اما هیچ اشاره‌ای به ثبت ملی این بنای تاریخی نشده است.

مزایده‌ی باغ خونی مشهد+عکس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
1
خبر چند سال اینده .
..... تماشا گران زن فوتبال در استادیوم مشهد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین