کد خبر: ۶۲۷۰۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸

بحران در خوزستان/ فاضلاب وارد منازل مردم شد

در پی بارش باران در اهواز و اغلب نقاط خوزستان، این استان به حالت بحرانی درآمده به طوری که به علت نبود شبکه دفع آب‌های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب، ترکیبی از آب و فاضلاب وارد واحدهای مسکونی شد.
آفتاب‌‌نیوز :

در پی بارش باران از عصر امروز در اهواز، آبادان و سراسر بخش‌های مرکزی و جنوبی استان، وضعیت مردم به حالت بحرانی درآمد.

در بخش‌های زیادی از مناطق کوت عبدالله و شهر اهواز همچون علوی، ملاشیه، عین دو و حصیرآباد، آب همراه با فاضلاب وارد منازل، مراکز تجاری و بیمارستان‌ها شده و مردم را با مشکلات شدیدی مواجه کرد.

بحران در خوزستان/ فاضلاب وارد منازل مردم شد

طبق مشاهدات، به علت ارتفاع بالای آب در معابر، خاموشی خودروها و تصادفات متعددی رخ داد که هنوز میزان آن اعلام نشده است.

بارندگی‌های امروز در اهواز بیش از ۶۰ میلیمتر و در آبادان بیش از ۱۰۰ میلی متر ثبت شده است.

هلال احمر خوزستان نیز اعلام کرد که امشب ۲۵۰ عملیات امدادی انجام داده، بیش از ۲۰۰ خودرو را رهاسازی کرده و دو اردوگاه اسکان اضطراری نیز برپا شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی فرمانداری کلانشهر اهواز، ادارات و بانک‌های اهواز نیز به‌دلیل آبگرفتگی شدید معابر، فردا سه‌شنبه ۲۶ آذرماه تعطیل خواهند بود.

مشکل کجاست؟

اهواز به علت فقدان شبکه آب‌های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب همواره با بارش نخستین قطرات باران، با مشکلات جدی مواجه می‌شود.
‌‌
به گفته مسوولان استانی، کمتر از ۵ درصد بودجه ۶۳۰ میلیارد تومانی مصوب دولت در فروردین ۹۶ برای شبکه فاضلاب اهواز وصول شده است.

بنا بر این گزارش، از مجموع 2400 کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط اصلی انتقال فاضلاب، حدود 900 کیلومتر آن از جنس بتنی و فرسوده بوده و کارکرد مناسب ندارد.

‏سیلاب فروردین ماه سال جاری موجب برگشت آب رودخانه از مبادی ورود فاضلاب به کارون و همچنین پس زدگی و بالازدگی فاضلاب شد که اثرات مخرب به همراه داشت. این وضعیت بحرانی سبب ریزش ۶۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب و انسداد حدود 900 کیلومتر از خطوط مذکور و معیوب شدن تجهیزات برقی و مکانیکی در 25 باب از ایستگاههای پمپاژ شد.

‏بدین ترتیب علاوه بر معایب و مشکلات شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب که قبل از سیلاب اخیر نیز بعنوان یک معضل اصلی برای اهواز مطرح بوده است، با وقوع سیلاب نیز خسارتهای قابل توجهی ناشی از انسداد، گرفتگی و ریزش خطوط و خرابی ایستگاهای پمپاژ فاضلاب به شبکه فاضلاب اهواز وارد شد که برآورد ریالی این خسارات معادل 467 میلیارد تومان بوده است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه همچنان 185000 متر مکعب فاضلاب اهواز از 24 نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود.

در خصوص شبکه دفع آب‌های سطحی نیز، شهرداری اهواز خود را فاقد اعتبارات کافی برای ایجاد آن می‌کند و بنا بر اعلام شهردار، این موضوع نیازمند عزم ملی است چرا که در مجموع ۸ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

دستور ویژه رهبر انقلاب

با توجه به معضلات و مشکلات مردم خوزستان در زمینه شبکه فاضلاب اهواز، رهبر انقلاب در تاریخ 22 مردادماه 98 به رئیس جمهور دستور داد تا فوراً برای رفع این مشکل اقدام و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد.

به این ترتیب دولت موظف شده تا آخرین اقدامات خود در این خصوص را به صورت ماهانه به دفتر رهبری گزارش کند.

رئیسی امروز با اشاره ضرورت حل مشکل فاضلاب خوزستان، گفت: علاوه بر «پیگیری»، مسوولانی که به هر دلیل موجه و غیر موجه در تحقق طرح جامع فاضلاب اهواز قصور داشته و دارند، باید مورد «پیگرد قضایی» قرار گیرند. ‌

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
تمام مسولان در اهواز باید ...
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
1
واقعا مردم این استان گناه دارن. ... اونجا به کوچکترین اعتراض هم عکس العمل نشون میده و ازشون میخواد ساکت بمونن و در عین حال هیچ کاری هم نمیکنه واسشون.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین