کد خبر: ۶۲۷۴۰۷
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
کمبود داروهای خاص نسبت به سال گذشته بیشتر است

ماجرای کمبود انسولین در کشور؛ از تکذیب وزیر بهداشت تا سهمیه‌بندی/ چرا همه چیز تکذیب می‌شود؟

بیماران دیابتی از کمبود انسولین "نوُورپید" گلایه دارند و با وجود مراجعه مکرر به داروخانه‌ها نمی‌توانند داروی مورد نیاز را تأمین کنند. دیابت یکی از بیماری‌های قرن جاری است که به دلیل نحوه زندگی، وراثت، کمبود تحرک و نوع تغذیه شیوع زیادی در جامعه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

اخیرا مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص کمبود انسولین در سطح شهر مشهد، گفت: مقداری کمبود در حوزه انسولین به وجود آمده است که مجبور به سهمیه‌بندی آن شده‌ایم. همچنین 100 داروخانه منتخب در مشهد به طور ویژه انسولین توزیع می‌کنند. این در حالی است که پیشتر وزیر بهداشت گفته بود "هیچ کمبودی در زمینه انسولین در کشور نداریم."  

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ علی روحبخش، مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «بعضی از بیماران انتظار دارند با نسخه خود انسولین دو تا سه ماه آینده را هم دریافت کنند»، اظهار کرد: انسولین وجود دارد ولی داروخانه‌ها آن را مدیریت می‌کنند و کمتر از آن چیزی که در نسخه پزشک است، در اختیار مردم قرار می دهند تا بتوانند این دارو را در اختیار تمام بیماران قرار دهند. همچنین انتظار داریم مردم شرایط را درک کنند تا این شرایط مرتفع شود و شرایط به روال قبل بازگردد. خوشبختانه محموله‌های خوبی رسیده و در سطح مشهد توزیع شده است که فکر می‌کنم اوضاع کم‌کم بهتر خواهد شد و مردم بتوانند داروهایشان را به‌طور کامل تامین کنند.

ماجرای کمبود انسولین در کشور؛ از تکذیب وزیر بهداشت تا سهمیه‌بندی/ چرا همه چیز تکذیب می‌شود؟

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مهم‌ترین کانال اطلاع‌رسانی از داروخانه‌های منتخب را تمامی داروخانه‌های سطح شهر بیان و تشریح کرد: این بدین معنا نیست که داروخانه‌های دیگر را محروم کرده‌ایم و تمام داروخانه‌ها مقدار کمی انسولین دریافت می‌کنند، ولی 100 داروخانه در سطح شهر سهمیه ویژه‌ای دارند.

وی تبادلات مالی و تحریم‌ها را باعث اختلال در این حوزه عنوان کرد و افزود: با توجه به مصرف بالای انسولین به محض یک وقفه کوتاه در بازار، موجودی به صفر خواهد رسید، ولی بدین معنا نیست که اصلاً این دارو وجود نداشته باشد و این مشکل به‌زودی رفع خواهد شد.

کمبود قلم انسولین در داروخانه‌های اصفهان

همچنین بیماران دیابتی در اردستان طی روزهای اخیر از کمبود انسولین "نوُورپید" در شهرستان گلایه دارند و با وجود مراجعه مکرر به داروخانه‌ها نمی‌توانند داروی مورد نیاز را تأمین کنند. دیابت یکی از بیماری‌های قرن جاری است که به دلیل نحوه زندگی، وراثت، کمبود تحرک و نوع تغذیه شیوع زیادی در جامعه دارد.

یکی از بیماران دیابت که با کمبود آمپول انسولین "نوو رپید" مواجه است، گفت: من باید هر روز این دارو را تزریق کنم، اما هر بار که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنم می‌گویند انسولین "نوورپید" را ندارند. چند سال است این دارو را تزریق می‌کنم و هر زمان که به هر دلیل دارو تزریق نشود دچار سرگیجه، فشارخون، تاری دید می‌شوم و سیستم عمومی بدنم مختل می‌شود، از مسئولان می‌خواهیم هر چه زودتر این مشکل را برطرف کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمبود این دارو محدود به شهرستان اردستان نیست و این محدودیت در کل کشور وجود دارد و مسئولان در حال تلاش برای تأمین فوری دارو هستند.

حسن ذبیحی با بیان اینکه در سطح شهرستان حدود ۱۲۰۰ بیمار دیابتی داریم که نیاز به این دارو دارند، گفت: کمبود انسولین به اطلاع مسئولان مربوطه رسیده است. در جلسه‌ای که با داروخانه‌های شهرستان برگزار شد نظرات آن‌ها را دریافت کردیم و به معاونت دارو دانشگاه علوم پزشکی استان منتقل کردیم.

وی با بیان اینکه کمبود این نوع خاص انسولین به دلیل وارداتی بودن آن، با کمبود مواجه است، گفت: اقدامی که شبکه بهداشت و درمان انجام داد با پزشکان غدد در استان تعامل شده و قرار است برای این بیماران، گونه جایگزین دارو تجویز شود؛ این‌گونه انسولین که استان اصفهان با کمبود آن مواجه است گونه‌ای خاص بوده و قابل جایگزین است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با بیان اینکه مشکلات مربوط به واردات انسولین‌های نوورپید و نوومیکس به کشور سبب کمبود آنها در کشور و استان شده است، گفت: به طور کلی این نوع دارو در استان محدود است، اما در شهرهای کوچک مانند اردستان واقعاً این نوع دارو وجود ندارد.

پیشتر نیز مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان اصفهان با اشاره به اینکه حدود یک ماه و نیم است که قلم انسولین سهمیه‌بندی شده و سهمیه بسیار ناچیز است، گفت: قلم‌های انسولین وارداتی است و به‌راحتی پیدا نمی‌شود.

مریم تنهایی در خصوص وضعیت تأمین دارو در داروخانه‌های اصفهان، اظهار کرد: هم‌اکنون داروهایی که به‌طورمعمول در بازار مورد مصرف قرار می‌گیرد مثل آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای مربوط به فصل زمستان در داروخانه‌ها موجود است و در این زمینه کمبودی نداریم، اما متأسفانه برای یکسری داروهای خاص مثل داروی بیماران قلبی، فشارخون و ... با کمبود مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه میزان کمبود داروهای خاص نسبت به سال گذشته بیشتر است، افزود: علت این مسئله روشن نیست، اما شاید به دلیل نقص در تولید و یا محدودیت در واردات مواد اولیه است.

تنهایی بابیان اینکه در مورد تأمین داروهای وارداتی مشکلی نداریم، گفت: این داروها به‌اندازه کافی در دسترس است و حتی وضعیت بهتری نسبت به داروهای تولید داخل دارند. به‌عنوان‌مثال داروهای بیماران خاص هم در برخی داروخانه‌های تعیین شده و یا دولتی در دسترس بیماران است. هم‌اکنون برخی داروهای فشارخون، داروی بیماران قلبی، داروهای مغز و اعصاب و برخی موارد پیش ‌پا افتاده مثل ضدالتهاب‌های استروئیدی یا غیر استروئیدی در بازار کم است. همچنین برخی داروها مثل آنتی بیوتیک تزریقی به میزان کافی وجود ندارد.

به گفته تنهایی، در زمان کمبودها، اولویت‌بندی و سهمیه بندی شدن داروها، امکان دسترسی بیماران را به دارو افزایش می‌دهد.

به گفته وی، مثلاً در مورد قلم‌های انسولین، بیماران دیابتی ترجیح می‌دهند به‌جای ۵ قلم در ماه، ۲۰ قلم انسولین بگیرند و در منزل داشته باشند تا خیالشان از این بابت راحت باشد. در حال حاضر بیش از یک‌قلم انسولین نمی‌توانیم در اختیار این بیماران قرار دهیم.

مشکلی برای تأمین داروی آنفلوانزا وجود ندارد؟

همچنین در حالی که مردم برای تهیه داروی آنفلوانزا در برخی شهرها با مشکل مواجه هستند، مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان اصفهان درباره تأمین داروی آنفلوانزا هم گفت: داروی تامی‌فلو به مقدار قابل ‌توجهی وارد استان شده و سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌های تعیین شده قرار داده‌شده است. بنابراین به نظر می‌رسد مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تنهایی همچنین در خصوص کمبود اقلام جانبی در زمان شیوع بیماری آنفلوانزا، گفت: داروخانه‌ها به‌طورمعمول پیش‌بینی مصرف خود را می‌کند، اما وقتی بیماری شایع می‌شود، یک‌مرتبه نیاز به داروها یا اقلامی مثل ماسک افزایش می‌باید، که این موضوع باعث می‌شود موجودی داروخانه صفر شود و برخی ممکن است فکر کنند این اقلام کلاً نایاب شده است.

مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان اصفهان در ادامه با بیان اینکه داروی بدون نسخه تعریف دارد، گفت: بیماران سرپایی با تشخیص دکتر داروساز می‌توانند از داروی بدون نسخه از داروخانه دریافت کنند. مثل داروی سرماخوردگی یا ضد تب و سرفه که داروساز طبق ضابطه‌ای اجازه دارد این داروها را به بیمار ارائه کند. همچنین بیماران که داروهایشان تکرار می‌شود و داروساز با وضعیت بیماری آن‌ها آشنایی دارد، تا ویزیت بعدی می‌توانند دارو را بدون نسخه از داروخانه دریافت کنند.

مقامات وزارت بهداشت: همه چیز خوب است!

در همین حال، غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر کمبود دو نوع انسولین قلمی در برخی از استان‌های کشور، گفت: طی هفته جاری این دو انسولین در کنار سایر انسولین‌های موجود در بازار با تعداد بیشتری نسبت به هفته‌ها و ماه‌های گذشته در سراسر کشور توزیع می‌شود. به‌ منظور توزیع مناسب و سهولت دسترسی بیماران به انسولین موردنیاز خود، این دارو با توجه به شرایط استان‌ها، بار بیماری‌ها، جمعیت و تعداد بیماران دیابتی با هماهنگی مناسب سازمان‌های بیمه‌گر که اطلاعات و جامعه آماری کاملی از بیماران دارند، توزیع می‌شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به تهیه جدول توزیعی مناسب با کمک کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه، عنوان کرد: بر اساس گزارش کمبود انسولین در چند استان نیز، با بررسی تمامی جوانب امر، سازوکاری دیده شد تا دسترسی بیماران به انسولین‌های قلمی تسهیل شود.  ان‌شاءلله طی یکی دو روز آینده انسولین‌های قلمی با تعداد بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته در سراسر کشور و توسط دانشگاه علوم پزشکی به داروخانه‌های منتخب بخش دولتی و خصوصی توزیع می‌شود تا بیماران عزیزمان بتوانند به‌راحتی داروی خود را تهیه کنند.

به گفته مهرعلیان، انسولین‌های قلمی از همه انواع آن به‌اندازه کافی در کشور موجود است و تأمین‌کننده‌ها نیز حجم مناسبی از این دارو را برای ماه‌های آینده در انبارها و گمرک موجود دارند و هیچ نگرانی برای تأمین آن وجود ندارد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های اخیر سازمان غذا و دارو انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های منتخب سراسر کشور توزیع و نظارت بیشتری بر نحوه توزیع و عرضه این داروها توسط اداره کل دارو و سازمان‌های بیمه گر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیمارانی که انسولین خود را با نسخ آزاد تهیه می‌کنند به کمتر از پنج درصد می‌رسد، گفت: بیمارانی که با نسخ آزاد این دارو را تهیه می‌کنند باید نسخ خود را به تائید معاونت غذا و دارو استان محل زندگی خود برسانند تا اطلاعات آن‌ها در بانک اطلاعاتی ثبت شود.

وزیر بهداشت: کمبود انسولین در کشور نداریم

اخیرا سعید نمکی، وزیر بهداشت با ادعای اینکه هیچ کمبودی در زمینه انسولین در کشور نداریم، گفت: برخی از فرم‌های خاص انسولین دچار کمبود شده بود که این فرم‌ها نیز تامین و توزیع شدند.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فشارهای سنگین آمریکایی ها و دشمنان برای بستن همه راه ها جهت تامین دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشته است اظهار کرد: ما امروز وضعیت مطلوبی در خصوص تامین دارو و تجهیزات داریم.

وزیر بهداشت درباره داروی انسولین نیز گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه دشمن همه داروها را تهیه کرده‌ایم و بیش از سال قبل کمبودها جبران شده است و البته ممکن است در مقاطعی برخی از فرم‌های دارویی مثل انسولین با کمبود روبرو شده ایم که باید بگوییم هیچ کمبودی در خصوص انسولین نداریم اما برخی بیماران به فرم خاصی از این دارو نیاز دارند که آن فرم خاص در برخی مناطق دچار کمبود شده بود که تامین و توزیع شد.

نمکی در ادامه در رابطه با بحث آنفلوآنزا نیز بیان کرد: خوشبختانه هم موج آنفلوآنزای جدید در حال مهار شدن است و هم داروی آن به اندازه کافی در همه مراکز بهداشتی و درمانی موجود است.

وی در خصوص این که داروی آنفلوآنزا در برخی مراکز به عنوان داروخانه خصوصی توزیع نشده است نیز یادآور شد: به دلیل جلوگیری از سوء مصرف دارویی و همچنین جلوگیری از مقاومت در درمان‌های بی مورد و بی رویه این مورد صورت گرفته است.

وزیر بهداشت همچنین در اظهاراتی دیگر گفته بود: خوشبختانه انواع انسولین در کشور داریم، اما یک نوع آن که انسولین پن بود با کمبودهایی مواجه شد اما در این هفته در کل کشور توزیع می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
1
19
... همش تکذیب همش دروغ بس کنید ...اگه نمیتونین مملکتو اداره کنین
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
0
21
دارو فروشان ناصر خسرو بدون. حمایت دلالان نفوذی در وزرات بهداشت یک هفته دوام نمی اورند .
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
1
6
پس اگر کمبودی نیست چرا یه ماه بدون انسولین نوورپید هستم پیدا نمیشه آذربایجان غربی دور زدم نیست تا کی می خواهید ....بگید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
2
در استان زنجان وشهرستانهی زنجان هم انسولین نیست به کی باید بگویم
بهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
6
از یک سال پیش سهمیه انسولین نوارپید و لانتوس منو نصف کردند و میگویند بقیه را خودتان آزاد بخرید. من با وجود داشتن چندین مدرک تحصیلی بیکارم و توان ازاد خریدن را ندارم. این مسئله باعث شده که در ازمایش A1c من به ۱۲ برسد. حالا یکماه از نوبت انسولینم گذشته و هرجا میرم انسولین نوارپید نیست. آقایان مسئولین بفرمایند ما آیا مردنی هستیم. عوارض دیابت باعث شده من دچار تصلب شرائن، فشار خون بالا، کرختی انگشتان دست و پا، درد کلیه و نروپاتی و تاری دید شوم. حضرات میلیاردی اختلاس کنند و من با ده ها بیماری کشنده درگیر باشم و یک ریال هم در جیبم پول نباشد.
راشل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
5
سلام ما در قروه کردستان زندگی میکنیم و مادرم دیابت دارد و باید انسولین قلمی استفاده کند
ما همه داروخانه های قروه و سنندج و حتی بیمارستان هم رفتیم اما انسولین قلمی سرمه ای
Novorapid , flexpen
پیدا نکردیم
الان ما باید چیکار کنیم ؟
همون طور ک میدونید انسولین روباید سروقت زد واگرنه ممکن فرد بمیره ،
کی پاسخگو ؟؟؟
جان عزیزانمون برامون عزیزمن ما همه جارو گشتیم دریغ از یک انسولین پیدا نکردیم
اگه بلایی سر مادرم بیاد سر کمبود انسولین
همه کسایی ک باعثش شدن رو نفرین میکنم خدا کنه خودشون هم دیابت بگیرن
این چه وضع کشور ک دارویی ضروری مثل انسولین پیدا نمیشه
لطفا یکی رسیدگی کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
3
یک ماه دنبال انسولین واسه بابام میگردم گیرنمیاد دراستان سیستان وبلوچستان کجابریم چیکارکنیم خداخودش بااین مسئولین عاقبت مارورخیرکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
1
من ارومیه هستم الان یه ماه هست کارو زندگی رو ول کردم افتادم دنبال انسولین واسه همسرم
مجید پارسا
|
United States of America
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
2
از زمانی که پن انسولین وارد کشور شده از نوع نوورپید و لانتوس استفاده میکنم اخیرا تمام کرده ام و در یک روز 18 داروخانه را در تبریز گشته ام و همه شون گفته اند نداریم ولی آقای وزیر می گویند کمبود نداریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
0
2
چقدر باید هر روز تمام داروخانه های تهران رو بگردیم تا یه انسولین نوورپید بهمون بدن هرجا میریم میگن نداریم شایدم دارن نمیخان بدن باید یه آشنا پیدا کنیم تا یکی دوتا بهمون بدن وقتی برای هر وعده غذایی باید انسولین بزنیم با تمام مراعاتی که تو استفاده میکنیم هر قلم خیلی دوام بیاره یه هفته است واقعا باید چی کار کنیم یکدفعه بگن تمام بیماری های خاص بیان دسته جمعی جونشون رو بگیریم تموم شه بره اینقدر به ما استرس ندن دیگه ارزم از کشور خارج نمیشه کاملا صرفه جویی میشه .
انسولین ایرانی که اومده معلوم نیست قبلا تست انسانی کردن که مشکلی نداشته باشه یا نه یا اینکه فقط به فکر صرفه جویی بودن همینجوری روانه بازار کردن جون ما هم که کشکه دکترای غدد هم که تایید نکردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
3
مادرم در به در دنبال انسولینه......اعصابم به هم ریختس.......واقعا کمبود شدید انسولینه......واقعا فاجعه س........مادرم بدون انسولین چه کنه.......یه فکری کنید وکم دروغ بگید
علی
|
France
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
0
1
سلام
من شهر قم هستم در به در دنبال انسولین نوورپید هستم دو ماه دارم میگردم هیچ بیمارستانی هیچ داروخانه ای هر جا می شناختم سر زدم چرا هیچ کسی پیگیری نمی کنند
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
1
سلام دختر۱۱ساله ام دیابت نوع داره داروی انسولین نوراپید مصرف می کنه تمام داروخانه ها را زیرپاگذاشتیم درتهرانم مگه می شه نباشه من همین یک بچه رادارم مسولین جان بچه هاتون کمک کنید پس متخصصین کشورهای دیگه چطور می تواند بسازند یعنی نمی تونید سردربیارید ترکیب این داروها چطور درست میشه یاخودتون روبه به کوچه علی چپ زدید همت کنید ترو خدا کمکمان کنید جان خیلی هادر خطر خواهش می کنم
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
1
دختر۱۱ساله ام انسولین نوراپید مصرف می کنه چندوقتی است تمام داروخانه های تهران می گند متاسفانه برآمون نیامده من باید چکارکنم بزارم بچه ام تلف بشه مگه می شه این همه متخصص دیابت نتونند سرازترکیبات یکدارودربیارن ترو خدا همتی کنید شایدبچه خودتون دیابتی بشه تحریم شایدهرگزبرطرف نشه این بچه چه گناهی کرده خواهش می کنم کمکمان کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
2
محض رضای خدا کاری کنید دیگه ازاین همه دربه دری دنبال انسولین خسته شدم مابایدچه کارکنیم مشکلمون رو روبه کی بگیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
بسه اینهمه دروغ ، ما بیماران دیابتی چکار کنیم؟ انسولین برای ما ازنان شب هم واجب تر است، اگر بجه های خودتان درگیر باشند هم همین وضع را خواهند داشت ، بسه دیگه خسته شدیم هر روز استرس ،هرروز ناراحتی ، ما تو این مملکت هر روز یک مسئله جدید داریم بخدا دیگر خسته شدیم این چه زندگی است که ما داریم یکبارگی بفرمائید همه ما بمیریم !!!!!!!!!!!!!!!
امیدوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
آقای وزیری که داری میگی کمبود انسولین نداریم خب آدرس یه داروخانه رو بده بریم اونجا انسولین بگیریم از بس داروخانه های تهران رو گشتم به خدا خسته شدم...
Mahnaz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
تو رو خدا بسه دیگه ده روزه دارم میگردم انسولین نیست چکار کنم به کی باید دردمون رو بگیم
کوروش کبیر
|
United States of America
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
0
مسئولین قصد جان مردم را دارند و خلاص.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین