کد خبر: ۶۲۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷

شورش طلاب در اسلام‌آباد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت پاکستان به طلبه‌هایی که در مسجد لال اسلام آباد، پایتخت، سنگر گرفته‌اند دستور داده است سلاح‌های خود را زمین بگذارند. درگیری پلیس با این گروه تا این لحظه 10 کشته به جا گذاشته است. دولت در اطراف مسجد لال مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده و برق مجتمع قطع شده است. 

بر اساس گزارش‌های رسیده تعدادی از طلاب مرد مستقر در «لال مسجد» روز چهارشنبه پس از پایان یافتن مهلت تعیین شده از سوی دولت، خود را تسلیم نیروهای ارتش پاكستان كردند.  مهلت تعیین شده از سوی دولت به طلبه‌های لال مسجد ساعت ‪ ۱۱‬به وقت محلی امروز چهارشنبه به پایان رسید.

همچنین یكصد نفر از طلبه‌های دختر مدرسه «حفصه» در اسلام آباد خود را تسلیم نیروهای انتظامی و امنیتی كردند. دختران طلاب با ثبت نام و امضا یك برگه، از سوی ماموران به والدین خود تحویل داده می‌شوند.

تلویزیون خصوصی «جیو» پاكستان نیز به نقل از شاهدان گزارش داد كه یك روحانی ارشد لال مسجد با آمبولانس از منطقه آبپاره خارج شده است.

براساس اعلام دولت پاكستان، طلاب لال مسجد در صورت تسلیم شدن از عفو عمومی برخوردار می‌گردند.

گزارش‌های تایید شده حاكیست، تا كنون درگیری‌های لال مسجد ‪ ۱۲‬كشته و دستكم ‪ ۱۵۰‬زخمی برجای گذاشته است. وزارت کشور پاکستان رهبران این مسجد را به خیانت و خدشه دار کردن چهره اسلام متهم کرده است.

روحانیون و طلاب تندرو مسجد لال و دو مدرسه دینی مردانه و زنانه وابسته به آن که خواستار جاری شدن قوانین اسلامی در پایتخت هستند، در خلال یک ماه گذشته در داخل مدرسه سنگر گرفته و از دستور مقامات سرپیچی کرده‌اند.

ظفر اقبال واراک، وزیر کشور پاکستان، بعد از ظهر سه شنبه گفت که مقررات منع آمد و شد برای مدتی نامعلوم در اطراف مسجد وضع می‌شود. وی گفت پلیس، ارتش و واحدهای دیگر نظامی در اطراف این مجتمع موضع گرفته اند و دستور دارند هر فرد مسلح در حال خروج از آن را هدف بگیرند.

درگیری میان پلیس و طلاب این مجتمع در سراسر روز سه شنبه ادامه داشت که دست کم 10 کشته به جا گذاشت. دو طلبه، یک سرباز و یک روزنامه نگار از جمله کشته شدگانند و به گفته مقام‌ها بیش از 140 نفر نیز در آن مجروح شده‌اند.

درگیری بامداد روز سه شنبه، 3 ژوئیه، و هنگامی آغاز شد که گروهی از طلبه‌های مدرسه وابسته به مسجد لال که به چماق و اسلحه گرم مسلح بودند، به یک پست نگهبانی پلیس در نزدیکی این مسجد حمله بردند.

ماموران برای متفرق کردن مهاجمان به شلیک گلوله گاز اشک آور مبادرت کردند و ظاهرا طلاب هنگام عقب نشینی به سوی مدرسه، به سوی ماموران آتش گشودند و ماموران نیز به تیراندازی مهاجمین پاسخ گفتند.

در این مدت، طلاب و روحانیون مسجد لال به اقداماتی دست زده‌اند که باعث ناخرسندی مقامات و بسیاری از مردم در مورد ناتوانی دولت از حفظ امنیت در پایتخت شده است.

از جمله در اواخر ماه گذشته، گروهی از این طلاب به یک درمانگاه طب سوزنی حمله کردند و چند نفر را به اتهام فساد اخلاقی ربودند و با خود بردند.

در حالیکه ماموران امنیتی مایل نبوده‌اند به زور وارد این محل شوند، دولت زیر فشار افکار عمومی قرار داشته تا نظم را در پایتخت برقرار کند. همچنین، دولت بیم آن داشته است که حمله مسلحانه به این محل باعث اقدامات تلافی جویانه اسلامگرایان تندرو از جمله عملیات انتحاری شود. 

به نظر می‌رسد که عامل درگیری روز سه شنبه تلاش طلاب زن برای وادار کردن ماموران به تخلیه پست بازرسی نزدیک مدرسه بوده است.

در پی تیراندازی طلاب به سوی ماموران، مقامات پایتخت به اعزام نیروی کمکی مبادرت کرده و گفته‌اند که تصمیم‌هایی را برای جلوگیری از اقدامات خودسرانه طلاب اتخاذ شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین