مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ یک ماه پیش در جمع خبرنگاران از طراحی «کارت ارزی» برای استفاده گردشگران خارجی خبر داد. او گفته بود: «گردشگران میتوانند این کارت را در مبادی ورود به کشور با تبدیل ارز به قیمت روز به واحد پول ایران، دریافت کنند و هنگام خروج از کشور مبلغ باقی مانده این پول در کارت را با قیمت روز به صورت ارز تحویل بگیرند. » خبر بازتاب گستردهای هم داشت. ایده مشابه کارتهای اعتباری بود که بارها حرف از طراحی آنها شده بود اما در مرحله اجرا چندان عملکرد موفقی نداشت. استفاده از این کارتها در ایران تا کنون حتی توجیه و یا منطقی از سوی اتباع خارجی پیدا نکرده است؛ چرا که در هر حال آنها باید حجم زیادی پول نقد را همراه خود تا ایران بیاورند.
با وجود اعلام چنین خبری، وقتی از «نیکزاد» درباره جزئیات این طرح و کاربرد آن برای گردشگران خارجی سوال شد، خبر قبلی را اصلاح کرد و به ایسنا پاسخ داد که «این کارت، ارزی نبوده، بلکه یک بلیت الکترونیکی است که امکان استفاده از خدمات شهری را برای گردشگران خارجی مهیا میکند. »
ایده «کارت بلیت» از سوی شرکتی که مجری طرحهای شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی است، اجرا شده. این شرکت که نیکزاد میگوید: «خصوصی است»، قبلاً طرح بلیت الکترونیکی موزهها را اجرا کرده است و درحال حاضر بیشتر پروژههای زیرساختی شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی را در دست اجرا دارد. شرکت مادر تخصصی نیز یکی از شرکتهای اقماری زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
محمد هادیان ـ مدیرعامل شرکت طراح و زیرساخت کارت بلیت الکترونیکی ـ درباره جزئیات این طرح در گفتوگو با ایسنا توضیح داد: این کارت بلیت مورد مصرف گردشگران خارجی بوده و برای بازدید از اماکن گردشگری تهیه شده است که پس از امضای تفاهمنامه بین شهرداری تهران و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا میشود. برای اجرای این طرح در شیراز نیز درحال مذاکره هستیم.
وی ادامه داد: مشابه این طرح در بسیاری از کشورها اجرا شده است. از طرفی با توجه به محدودیت انتقال و جابهجایی ارز و استفاده از کارتهای اعتباری در ایران، دغدغههایی وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی مسافر خارجی به ایران میآید، آژانسها با نرخ ارز بازی میکنند. دغدغه دیگر این بود که بخشی از هزینههای گردشگر در کشور چرخش داشته باشد. این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ نیز مطرح شده است.
او درباره اینکه آیا امکان پرداخت از طریق این کارت در هتل و یا سایر مراکز به جز خدمات شهری وجود دارد؟ اظهار کرد: فعلا برای توسعه این طرح که پرداخت هم از طریق آن انجام شود، برنامهای وجود ندارد و در این فاز چنین موضوعی برای آن تعریف نشده است. در این مرحله فقط استفاده از خدمات شهری و امکان بازدید از اماکن گردشگری زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح است و طرفین (شهرداری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به ایجاد زیرساخت ملزم هستند تا گردشگر خارجی از این خدمات استفاده کند. البته وزارتخانه دو ماه پیش زیرساخت مرتبط با بخش خود را آماده کرده است و فقط منتظر جمعبندی و اقدام شهرداری هستیم.
هادیان تاکید کرد: این کارت، مستر کارت و یا کارت اعتباری نیست و تنها بلیت الکترونیکی است.