کد خبر: ۶۲۹۹۴۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
سردار سلیمانی با دستور مستقیم دونالد ترامپ در عراق به شهادت رسید

پيامدهای خطای بزرگ ترامپ و شهادت سردار سلیمانی؛ چه خواهد شد؟

در چنین شرایطی که کمتر کشور و رسانه‌ای در جهان این تردید را داشت که پایان داعش با انتقامگیری سخت نیروهای ایرانی از تکفیری‌ها رقم خورده است، شهادت سردار سلیمانی توسط امریکا همگان را با این واقعیت مواجه ساخته که ادعای این کشور در مبارزه با تروریسم تا چه اندازه پوشالی است.
آفتاب‌‌نیوز :

ساعات اولیه بامداد روز جمعه بود که خبر شهادت فرمانده سپاه پاسداران قدس ایران، جهان را در بهت و حیرت فروبرد. ابتدا منابع خبری از آسیب دیدن دو خودرو و مجروح شدن چند نفر در نزدیکی فرودگاه بغداد در جریان یک حمله راکتی خبر دادند. کمی پس از آن تلویزیون دولتی عراق در گزارشی اعلام کرد که حدود ساعت یک بامداد جمعه، دو خودرو که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق را از فرودگاه بغداد به شهر بغداد انتقال می‌دادند، مورد اصابت چهار موشک کاتیوشا قرار گرفتند و همه سرنشینان که ۱۰ نفر از همراهان و محافظان شهید المهندس و شهید سلیمانی بودند، تماماً به شهادت رسیدند.

خبری غیرقابل باور که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، آن را تأیید و اعلام کرد فرمانده نام آشنای ایرانی که یک تنه بار رهبری سپاه قدس ایران را در مبارزه با جریان‌های تکفیری و تروریستی به دوش کشیده بود، در عراق به شهادت رسیده است. فرمانده‌ای که کوشش بی بدیل او در مبارزه با داعش در عراق و سوریه حتی پای او را به شهر البوکمال سوریه به عنوان آخرین مقر داعش در سوریه باز کرد تا ثابت شود سردار ایرانی در نبرد با جریان‌های تروریستی، رو در رو جنگیده است. این حضوری بود که بر هر ادعای گزافه‌ای مبنی بر نقش‌آفرینی نیروهای امریکایی در مبارزه واقعی علیه داعش خط بطلان می‌کشید.

پيامدهای خطای بزرگ ترامپ و شهادت سردار سلیمانی؛ چه خواهد شد؟

در چنین شرایطی که کمتر کشور و رسانه‌ای در جهان این تردید را داشت که پایان داعش با انتقامگیری سخت نیروهای ایرانی از تکفیری‌ها رقم خورده است، شهادت سردار سلیمانی توسط امریکا همگان را با این واقعیت مواجه ساخته که ادعای این کشور در مبارزه با تروریسم تا چه اندازه پوشالی است. اکنون این خود امریکاست که با هدف پیگیری اهداف پیدا و پنهان خود در مواجهه با قدرت منطقه‌ای ایران و رهایی از باتلاق خودساخته‌اش از روی آوردن به تروریسم دولتی دریغ نکرده است چه این بار یکی از عالی‌ترین مقامات نظامی ایران را در خاک کشوری هدف قرار گرفت که در آن به عنوان نماد مقاومت و قهرمان مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شمار می‌آمد. بنا به روایت ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق ساعت یک بامداد جمعه دو خودرو که حامل سرلشکر سلیمانی و ابومهدی المهندس در حال حرکت از فرودگاه بغداد به سمت این شهر بودند، مورد اصابت حملات موشکی نیروهای امریکایی قرار گرفتند و تمام سرنشینان این دو خودرو به شهادت رسیدند. بر اساس اعلام نیروی قدس سپاه، در این حمله تروریستی، جمعاً 10 نفر به شهادت رسیدند که علاوه بر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدار ‌هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانیان نیز به شهادت رسیدند. شهید سلیمانی از سوریه به عراق آمده که ابومهدی المهندس به همراه هیأتی به استقبالش رفته بود که در حین خروج از فرودگاه بغداد هدف حمله تروریستی قرار گرفتند.

حمله با دستور مستقیم ترامپ

به نوشته روزنامه ایران، دولت امریکا ساعاتی پس از به شهادت رسیدن فرمانده سپاه قدس ایران، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. وزارت دفاع امریکا در بیانیه‌ای مدعی جویانه اعلام کرد که به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، ارتش این کشور برای حفاظت از پرسنل امریکایی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را که در فهرست تروریستی قرار داشت، به شهادت رسانده است.

پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی بی‌اساس گفته، سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای امریکا در عراق و سراسر منطقه بود. بعد از این حمله رئیس جمهوری امریکا در صفحه توئیتر خود بدون هیچ توضیحی تصویری از پرچم امریکا را توئیت کرد. او کمی بعد در پیام دیگری نوشت: «ایران هیچ وقت جنگى را پیروز نشده ولى هیچ مذاکره‌اى را هم از دست نداده است.» ترامپ این اظهارات را پیش‌تر در یک پیام توئیتری نیز تکرار کرده بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا حمله تروریستی به سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را قانونی خواند و گفت عدم اقدام در برابر ایران خطرناک بود. او همچنین مدعی شد: «به دنبال جنگ با ایران نیستیم اما اجازه نخواهیم داد زندگی شهروندان امریکایی در خطر قرار بگیرند.»

سوئیس: پیام‌هایی را از امریکا به ایران منتقل کردیم

وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران پیام‌هایی را از امریکا به ایران انتقال داده است. به گزارش فارس، خبرگزاری راشاتودی نوشته که انتقال این پیام‌ها پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. همچنین وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که نماینده این کشور در تهران از موضع ایران درباره ترور سردار سلیمانی نیز مطلع شده است. به گزارش جماران، طبق اعلام خانواده سردار سلیمانی، پیکر مطهر آن شهید صبح امروز (شنبه ۱۴ دی ماه) در بغداد تشییع می‌شود و عصر امروز به ایران منتقل خواهد شد. صبح فردا (یکشنبه) نیز پیکر شهید سلیمانی در دانشگاه تهران تشییع خواهد شد و مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز می‌خوانند. پس از آن پیکر این سردار شهید به وصیت ایشان در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده می‌شود.

پيامدهاي شهادت «سردار»

مصطفي معين، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است: سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامي بامداد روز جمعه، سيزدهم دي‌ماه در فرودگاه بغداد در حمله پهپادي نيروهاي امريكايي به درجه شهادت نايل شد. شهادت سردار قاسم سليماني پيام‌ها و پيامدهايي را در پي خواهد داشت. در تاريخ معاصر كشورمان، هر زمان كه وحدت و همبستگي ملي ما بر اثر عدم مسووليت‌شناسي و بي‌تفاوتي نخبگان، سوءتدبير، بي‌كفايتي بعضي مسوولان و غفلت‌شان از توطئه‌بيگانگان و نفوذي‌هاي آنها دچار ضعف و فتور شده، دچار خسارت‌هاي سهمگيني در حد از دست دادن اصلي‌ترين سرمايه‌هاي ملي در عرصه‌هاي فرهنگ و سياست، دفاع و امنيت و ميدان نبرد شده‌ايم. فقدان سرمايه‌هاي نماديني چون اميركبير يا محمد مصدق، مصطفي چمران يا صياد شيرازي و اكنون قاسم سليماني كه پرچمدار استقلال، شرف و افتخار ملت ما بوده‌اند، جبران‌ناپذير بوده و خواهد بود. سردار قاسم سليماني به بالاترين كرامت انساني كه شهادت در راه خداست، دست يافت و جانش را عاشقانه در دفاع از عزت و امنيت و منافع ملي كشورش در طبق اخلاص و ايثار نهاد. حال، پيام شهادت سردار قاسم سليماني براي جامعه خصوصا جوانان و همچنين مسوولان كشور چيست و چه پيامدهايي مورد انتظار است؟ به باور نگارنده اين يادداشت، طرح اين پيام‌ها و پيامدها پس از شهادت اين فرمانده مورد نياز و ضروري است كه در ادامه به بخشي از آنها اشاره مي‌كنم. شناخت بهتر و دقيق‌تر دوست و دشمن، خودي و غيرخودي نكردن شهروندان، بازنگري و تجديدنظر در رفتار منفي و محدوديت‌هاي سياسي- اجتماعي، احساس مسووليت همگاني در قبال مسائل و مشكلات كشور به دور از منافع شخصي و جناحي، قدرشناسي از مردم و اهتمام در رفع نارضايي‌ها و نابرابري‌ها از جمله مسائلي است كه... بايد به آن توجه كرد تا در نهايت موجبات تقويت همبستگي ملي در شرايط مختلف و حساس فراهم آيد.

كارنامه سياه امريكا در دخالت‌ها و تجاوزهايي كه در ايران و كشورهاي منطقه در چند دهه گذشته داشته، با اين اقدام جنايتكارانه كه مصداق بارزي از ترور دولتي است، ننگين‌تر از پيش شد. ترديدي ندارم كه ترور سردار سليماني، نتيجه‌اي به دور از محاسبات آنها خواهد داشت. همبستگي بيش از پيش ايرانيان غيرتمند و احساس برادري و پيوند بيشتر آنها با ملت‌هاي منطقه، روح ايستادگي و مقاومت جمعي را تا اخراج امريكا و ساير قدرت‌هاي سلطه‌گر از منطقه افزايش خواهد داد.

پيامدهای خطای بزرگ ترامپ و شهادت سردار سلیمانی؛ چه خواهد شد؟

كاركرد وعده انتقام سخت

علي شكوري راد، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در همین‌باره نوشته است: خبر ترور سردار سرافراز وطن شهيد قاسم سليماني به دست نيروهاي جنايت‌پيشه امريكا نفس موجب شده است آميزه‌اي از اندوه، خشم و نگراني قلب‌ها را بفشارد. رزم دلاورانه قاسم سليماني عليه داعشيان خونريز نفس آنها را گرفت و پس از آن آوازه روحيه رزمندگي و توان رزمي او مدت‌ها بود كه نفس تجاوزكاران امريكايي را در سينه‌هاي پر تبختر آنان و هم‌پيمانان منطقه‌اي آنها حبس كرده بود. اما اينك و پس از اين اقدام جنايتكارانه امريكا و شهادت او، نفس در سينه جهانيان به شماره افتاده است كه واكنش ايران چه خواهد بود. مقام معظم رهبري وعده انتقام سخت داده‌اند و طنين آن در گفتار نظاميان و به خصوص فرماندهان سپاه و كساني كه خود را پيرو ولايت مي‌نامند تكرار مي‌شود. انتقام‌جويي، ساده‌ترين‌ و طبيعي‌ترين واكنش نسبت به اين جنايت است و شايد نشود آن را نفي و‌ تخطئه كرد اما وعده آن مي‌تواند كاركرد ديگري داشته باشد. سردار سليماني يك نظامي رشيد تمام‌عيار بود. او فارغ از منازعات سياسي در داخل كشور به عنوان يك نظامي در خدمت فرمانده كل قوا بود و در چارچوب استراتژي او نه فقط فرماندهي بلكه سربازي مي‌كرد. براي يك نظامي اين رويكرد كمال محسوب مي‌شود و هيچ‌ منتقدي نبايد و‌ نمي‌تواند او را به خاطر اين ويژگي تخطئه كند. علاوه بر اين شهيد سليماني يك انسان مردمي، عاطفي و به لحاظ خصوصيات فردي برجسته و‌ اسطوره بود. او بنا بر وصيت امام (ره) وارد جناح‌بندي‌هاي سياسي نشد و عليه انتخاب مردم موضع نگرفت. به ياد ندارم عليه رهبران محبوب مردم كه به حاشيه سياست‌هاي اداره كشور رانده شده‌اند، موضع گرفته باشد يا عليه آنها حرفي زده باشد. همين ويژگي‌ها موجب بروز نوعي كاريزما در او شده و او را در زمره شخصيت‌هاي محبوب كشور قرار داده بود.

تندروها كساني هستند كه بيش از بقيه بر آتش جنگ انتقام‌جويانه مي‌دمند. در حالي كه رهبري نظام از يك‌سو و رييس‌جمهور امريكا از سوي ديگر اعلام‌كرده‌اند خواهان جنگ نيستند و‌ رهبري حتي تصريح كرده‌اند كه جنگ نخواهد شد. اما وضعيت پس از ترور شهيد سليماني بيش از هر زمان ديگر آبستن بروز جنگ شده است و همين موضوع نفس‌ها را در سينه‌ها حبس كرده است چه آنكه چنين جنگي در صورت وقوع ممكن است از كنترل طرفين خارج شده و دامنه آن به ‌شدت گسترش يابد. هم‌زمان با تندروها در داخل تندروهاي امريكايي و نيروهاي سرنگوني‌طلب وابسته در خارج هر يك روياي خود را در جنگ مي‌بينند، به اين‌ گمان كه آينده از آن آنان خواهد بود! اما خردورزانه‌ترين و دورانديشانه‌ترين كار همان‌طوركه در بيانيه مرجعيت عالي عراق آمده بود خويشتن‌داري و جلوگيري از شعله‌ور شدن حالت برانگيخته و بحران كنوني است. اين به معني كوتاه آمدن يا صرف‌نظر كردن از انتقام عزتمندانه نيست. دنيا واكنش ايران را نسبت به اين جنايت طبيعي مي‌داند و تلاش خواهد كرد با رفتارهاي مداراجويانه آن را از واكنش تند منصرف كند. بايد بدون توجه به هياهوي تندروها و ترغيب آنها به تعجيل در واكنش، خويشتن‌دارانه بر وعده انتقام سخت تاكيد كرد. اين وعده براي امريكايي‌ها بسيار نگران‌كننده و فرساينده خواهد بود و‌ آنها را در موضع انفعال نگاه خواهدداشت. چوبي را كه حق‌طلبانه و توجيه‌پذير بالا برده‌ايم تا زماني‌كه بالا نگاه داريم كاركرد خواهد داشت. سردار سليماني در زمان حيات خود موجد امنيت براي كشور و مردم بود. ارزش شهادت او‌ در صورتي كه براي انتقامجويي محض خرج نشود مي‌تواند همچنان موجد امنيت و علاوه بر آن صلح و‌ رفاه براي كشور و‌ مردم باشد. سردار شهيد سليماني سرمايه‌اي نمادين براي ملت و‌ كشور است و تا سال‌هاي سال مي‌تواند الگوي جوانان كشور و الهام‌بخش آنان در وارستگي، مردم‌داري، شجاعت و فدايي بودن براي كشور و‌ ملت باشد. اين سرمايه نمادين را با عصبيت و عصبانيت و به پاي انتقام‌جويي محض تباه نكنيم.

خطاي بزرگ ترامپ

علي مطهري، نماینده مجلس هم معتقد است: ترامپ با ترور سردار سليماني و ابومهدي المهندس و يارانشان دچار خطاي بزرگي شد كه از عواقب سخت اين جنايت بزرگ جان سالم به در نخواهد برد. اين اقدام ناشي از اختلال رواني ترامپ و گروه حاكم بر كاخ سفيد بود چراكه دو روز بعد از آنكه ترامپ اعلام كرد ما دنبال جنگ نيستيم...

يك فرمانده بزرگ نظامي و يارانش را به شهادت رساند. گردان‌هاي حزب‌الله عراق كه زيرمجموعه حشدالشعبي هستند در قضيه اعتراض مردم عراق در مقابل سفارت امريكا در بغداد، مردم را به آرامش و پايان دادن به اعتراضات دعوت كردند، امريكا به جاي تشكر، فرمانده آنها را در كنار سردار سليماني به شهادت رساند. جالب است كشوري از آن سوي دنيا آمده در عراق پايگاه نظامي تاسيس كرده، وقتي در اثر حمله از طرف يك گروه نامعلوم به اين پايگاه يك امريكايي كشته مي‌شود به 5 نقطه در عراق و سوريه حمله و بيش از 25 نفر را شهيد و حدود 60 نفر را مجروح مي‌كند. وقتي مردم عراق در مقابل سفارت امريكا در بغداد اعتراض مي‌كنند، سردار سليماني و ابومهدي و يارانشان را به شهادت مي‌رساند. اين يعني نهايت ظلم و زورگويي و تكبر. در اينجا دولت عراق وظيفه سنگيني به عهده دارد. امريكا حق حاكميت ملي عراق را زير پا گذاشته است. مجلس عراق بايد اخراج نيروهاي امريكا از عراق را به تصويب برساند. امريكا و اسراييل از شهادت اين قهرمانان مبارزه با داعش كه در واقع آنها را رسوا كرده‌اند، خوشحال نباشند زيرا اين حادثه موجب اخراج امريكا از خاورميانه و آغاز آزادي سرزمين فلسطين و اتحاد بيشتر نيروهاي مقاومت خواهد شد. اين جنايت بزرگ نشانه ترس و ضعف امريكاست نه نشانه قدرت او. امام خميني(ره) درباره صدام فرمود: صدام حيواني است كه تا خفه نشود، منطقه روي آرامش نخواهد ديد. امروز بايد گفت، ترامپ حيواني است كه تا خفه نشود، دنيا روي آرامش نخواهد ديد. قطعا ترامپ به سرنوشت صدام دچار خواهد شد. انتقام ما به موقع و حساب شده خواهد بود. قرآن مي‌فرمايد، سست نشويد و غمگين نباشيد در حالي كه مومن هستيد.

خون پاك برادرم حاج قاسم

الياس حضرتي، نماینده تهران در مجلس نیز در یادداشتی می نویسد: شهادت مظلومانه برادرم حاج قاسم سليماني، نشان داد امريكا پشت شعار صلح و دموكراسي چهره‌اي خشن از جنگ‌طلبي دارد كه دست هيچ‌ كدام از دستگاه‌هاي تبليغاتي... نمي‌توانند آن را بزك كنند. خون خاصيتي دارد كه دست دروغ، ريا و تزوير را رو مي‌كند. وقتي حضرت سيدالشهدا را در صحراي كربلا به شهادت رساندند، دستگاه‌هاي تبليغاتي بني‌اميه تلاش كردند بر خون آن بزرگوار سرپوش بگذارند، حتي آن را امري طبيعي جلوه بدهند، ولي تاريخ نشان داده است صداي خون از هر صدايي بلندتر است. ما معجزات زيادي از خون مظلوم ديده‌ايم. هم در سال‌هاي انقلاب اسلامي، هم در روزگار دفاع مقدس، چيزي كه باعث شد صداي حق‌طلبي، آزادي‌خواهي، دينداري و وطن‌دوستي خاموش نشود، خون‌هايي بود كه مظلومانه بر زمين ريخته شد و دامن ظالمان و جنگ طلبان را گرفت. ما خاطره‌هاي زيادي از اين شهادت‌ها داريم، هم در جبهه‌هاي جنوب، هم در سوريه و عراق و... گفت: ره نه اين است، ره آغشته ما افتاده است/ از ازل تا به ابد كشته ما افتاده است. دستگاه‌هاي تبليغاتي غرب مي‌توانند بام تا شام اين جنايت آشكار را توجيه كنند، رسانه‌هاي خودفروخته مي‌توانند با پول ثروتمندان زور و تزوير تصويري واژگونه از آنچه در عراق اتفاق افتاد به گوش مردم دنيا برسانند، مزدوران وطن‌فروش مي‌توانند بابت شهادت اين فرزند برومند ملت ايران شادي و پايكوبي كنند، امريكايي‌ها مي‌توانند چند روز اين ترور بي‌شرمانه را پيروزي براي خود قلمداد كنند ولي كيست كه نداند شهادت مظلومانه حاج قاسم خون تازه‌اي در رگ‌هاي مقاومت خواهد شد و آزادگان و ظلم ستيزان را متحد خواهد كرد و چه حيرت‌انگيز حاج قاسم نيز عين كربلاييان با سر و دست بريده به ديدار معبود رفت. حالا روزي را به ياد مي‌آورم كه سردار پشت تريبون‌هاي رسمي وعده پايان داعش را به گوش مردم ايران رساند و اعلام كرد حيات نكبت‌بار اين گروه تروريستي به زودي به پايان خواهد رسيد. آن روز بركشندگان داعش دندان تيز كردند تا خون اين مرد بزرگ را بر زمين بريزند؛ ريختند ولي نمي‌دانند خداوند انتقام مظلومان و حق‌طلبان و مومنان و مجاهدان را از عمله ظلم خواهد گرفت. اين وعده الهي است و ما به آن ايمان داريم. خداوند روح برادر شهيدم، حاج قاسم سليماني را با ارواح طيبه شهداي كربلا محشور كند.

محاكمه ترامپ در دادگاه بين‌المللي

سيدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نوشته است: روز گذشته بود كه سردار قاسم سليماني با حمله پهپادي ايالات متحده امريكا به مقام شهادت نايل آمد؛ بنابراين بر خود واجب مي‌دانم در مرحله نخست شهادت ايشان را تبريك و تسليت عرض كنم و در مرحله بعد جنايت صورت‌گرفته از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا را محكوم كنم. سردار سليماني يكي از مجاهدان بزرگ جهان اسلام و جمهوري اسلامي است كه هم در روزگار جنگ تحميلي صورت‌گرفته عليه مردم ايران نقش‌آفرين بود و هم بعد از پايان جنگ در خط مقدم مبارزه با تروريسم در منطقه خاورميانه قرار گرفت، به‌طوري‌كه در نابودي گروهك تروريستي داعش نقش بسيار بزرگي را برعهده گرفت.

در اين ميان بايد توجه داشت كه ترور سردار قاسم سليماني كه بدون حرف پس و پيش اقدامي تماما تروريستي است، به دستور به اصطلاح رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا صورت گرفته و اين مهم به خوبي بيانگر آن است كه دونالد ترامپ خود بزرگ‌ترين تروريست جهان است و بايد در دادگاه بين‌المللي محاكمه شود. در اين مسير جمهوري اسلامي مي‌تواند مساله را هم از طريق دادگاه بين‌المللي و هم از طريق سازمان ملل متحد پيگيري كند و به‌طور قطع وزارت امور خارجه در اين مسير وظايفي را عهده‌دار خواهد شد چراكه اقدام صورت‌گرفته از سوي امريكا كه نتيجه‌اي جز شهادت سردار سليماني در پي نداشت، به‌طور آشكارا اقدامي تروريستي است.

نكته قابل‌توجه ديگر در اين مسير آينده منطقه خاورميانه پس از اقدام تروريستي ايالات متحده عليه سردار سليماني است. اينجانب معتقدم كه اين اقدام به‌طور قطع با واكنش‌هاي بسياري ازسوي جمهوري اسلامي همچنين دولت و ملت عراق مواجه خواهد شد چراكه فرمانده سپاه قدس ايران نه فقط قهرماني ملي بلكه فردي بود كه همواره جهت تامين منافع دنياي اسلام مي‌كوشيد و از اين‌رو محبوبيت و مقبوليت بسياري چه در عراق و لبنان و يمن و چه در ساير كشورها به دست آورد. جنايت صورت‌گرفته از سوي ايالات متحده امريكا طبيعتا با عكس‌العمل‌هايي مواجه خواهد شد كه مي‌تواند زمينه‌ساز اقدامات و اتفاقات جديد در منطقه باشد. از كليدواژه «درگيري نظامي» استفاده نمي‌كنم اما اقدام ترامپ چه ازسوي فلسطين و مجاهدان اين كشور و چه ازسوي نيروهاي ديگر محور مقاومت، واكنش‌هاي بسيار جدي در پي خواهد داشت.

پيامدهای خطای بزرگ ترامپ و شهادت سردار سلیمانی؛ چه خواهد شد؟

عقلانيت در سياست؛ ضربه برابر ضربه

غلامعلي رجايي، فعال سیاسی نیز نوشته است: سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس بامداد روز جمعه در فرودگاه بغداد با حمله پهپادهاي امريكايي به درجه شهادت نايل شد. به راستي اين سردار شهيد لايق شهادت بود. با اين سردار بزرگوار در دوران جنگ و زماني كه فرمانده لشكر 41 ثار‌الله بود، از نزديك آشنا شدم. اين ارتباط زماني بعد از دوران دفاع مقدس نيز ادامه يافت. آنچه از روحيات او در چند سال همراهي دستگيرم شد، اين است كه او لايق شهادت بود و خود نيز همين را مي‌خواست. اما بعد عاطفي و احساسي شهادت سردار قاسم سليماني، تنها به اين بعد خلاصه نمي‌شود و بايد علاوه بر سوگواري براي اين ضايعه دردناك به فكر تدابيري عقلاني براي برخورد با اين اتفاق نيز بود.

علي‌القاعده جمهوري اسلامي بايد از برخوردهاي احساسي در اين مورد دوري كند. ترور سردار قاسم سليماني ضربه‌اي به انقلاب و نظام و كشور وارد كرد و ما نيز بايد براساس سياست «ضربه در برابر ضربه» به آن پاسخ دهيم اما اين بدين معنا نيست حالا كه درد عاطفي به خاطر اين جنايت فوق‌العاده بالاست به برخوردهاي مقطعي و احساسي دست بزنيم.

قطعا مواجهه با امريكا، دامنه‌دار و گسترده خواهد ‌بود. بايد به اين مساله توجه كرد كه در حال حاضر امريكا به دليل گستردگي منافعش در دنيا ضربه‌پذيري بيشتر دارد و اين موضوع كاملا در واكنش‌هاي دست‌كم يك دهه اخير آنها به وضوح مشخص است. در حال حاضر نيز سفير و تعدادي از نيروهاي خود را از عراق فراخوانده و تدابير گسترده امنيتي در خاورميانه انديشيده است اما آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه ما بايد بتوانيم سياست‌هاي امريكايي را در منطقه عقيم كنيم.

در همين راستا سياست مقاومت از سوي جمهوري اسلامي ايران و ساير گروه‌هاي مقاومت و ملت‌هايي كه با سلطه‌طلبي ايالات‌متحده امريكا در خاورميانه مشكل دارند و نمي‌خواهند به آن تن دهند، تداوم خواهد داشت و راه سردار قاسم سليماني نيز ادامه پيدا خواهد كرد. با اين حال بايد از فضاي احساسي عبور كرده با تدبير راه مقابله با سلطه‌گري‌هاي امريكايي را پيدا كنيم.

سردار قاسم سليماني، مظلومانه به شهادت رسيد و اميدوارم نصرت اين شهادت همان‌طور كه نصيب اين فرمانده رشيد جمهوري اسلامي مي‌شود، نصيب ايران نيز بشود.

ترور قهرمان مبارزه با تروريسم!

محمد كاظمي، نماینده مجلس هم نوشته است: شهادت سردار سرافراز اسلام و ايران سپهبد حاج قاسم سليماني و برخي از همرزمانش توسط امريكا جزيي از برنامه‌ها و توطئه‌هاي خطرناك و استعماري غربي و اسراييلي است تا منطقه خاورميانه همواره در تلاطم و التهاب و درگيري باقي بماند و امكان تغيير موازنه قوا به نفع جبهه مقاومت از بين برود. وقتي ترامپ رييس‌جمهور امريكا شد بايد مي‌دانستيم كه با فرد ديوانه‌اي روبه‌رو شده‌ايم كه تابع هيچ قاعده و قانون عقلايي نيست. ذات او با دروغ و فريب سرشته شده است و هيچ تعهدي به هيچ قراري را برنمي تابد. او براي رهايي از فشارهاي داخلي در امريكا و بالا رفتن امكان انتخاب مجددش حاضر به دست يازيدن به هر جنايتي هست و استنكافي ندارد كه برخلاف شعارهاي انتخاباتي‌اش امريكا و منطقه خاورميانه را به جنگي هولناك بكشاند. اقدام كريه ايالات متحده يك عمل كاملا تروريستي و غيرقانوني است كه بايد از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي به ‌شدت محكوم شود و بر حق ايران براي پاسخ تلافي‌جويانه تاكيد شود. نيروهاي مستشار ايراني با دعوت و هماهنگي دولت قانوني عراق در اين كشور حضور داشته و دارند و حمله به آنها نقض آشكار حاكميت اين كشور است و بيش از هر كس ديگري دولت و ملت عراق بايد مدعي عمل جنايتكار امريكا شوند.

از طنزهاي تلخ زمانه ما اين است كه امريكا ادعاي مبارزه با گروه‌هاي تكفيري چون داعش را دارد ولي رسما به سوي كسي شليك مي‌كند كه در نابودي داعش نقش كليدي داشت. داعشي كه جنايات بسياري مرتكب شد و بي‌گناهان زيادي حتي از غربيان را به خاك و خون كشاند و اگر به عمرش ادامه مي‌داد، شهرها و شهروندان اروپايي و امريكايي هم امنيت كنوني را نداشتند. متاسفانه در جهان دروغ و ريا و بدعهد و ستم پيشه كه چون ترامپي به حكومت مي‌رسد، حاج قاسم‌ها كه روي زمين و خانه به خانه وحشيان داعشي را تعقيب و نابود كردند به عنوان قهرمان ضد تروريسم شناخته نمي‌شوند و قدرشان دانسته نمي‌شود. فرمانده كاربلد و استراتژيست ما بدون هياهو و استفاده از تبليغات اغواكننده مبارزه و جنگ عملي عليه تكفيري‌ها را مردانه و مظلومانه به پيش برد و اگر ذره‌اي انصاف در جهان وجود داشت بدون كوچك‌ترين مبالغه‌اي حتي مخالفان ايران و جمهوري اسلامي در وراي همه مواضع و مجادلات سياسي بايد از او رسما تقدير مي‌كردند و سازمان ملل او را به عنوان قهرمان نبرد با داعش به جهان معرفي مي‌كرد. امريكا در ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سليماني بيش از پيش خود را بدهكار انسانيت كرد و برگ سياهي از رذالت و خوي استكباري و جنايتكارانه خود را به نمايش گذاشت. دولتي كه اينچنين رسما دست به ترور مي‌زند و در كشور ثالثي اقدام نظامي انجام مي‌دهد، كوچك‌ترين صلاحيتي براي حل و فصل منازعات جهاني ندارد و بايد به عنوان يك تهديد جهاني در انزوا قرار گيرد. امريكا خصوصا در زمان تصدي ترامپ نظم نيم‌بند دنيا را به هم ريخته و ناامني بسيار بيشتري متوجه جهانيان كرده است. اكنون ملت ايران اگرچه با از دست دادن يكي از فرزندان رشيد خود داغدار است ولي بيش از هر زمان ديگري به ريسمان وحدت و همدلي چنگ مي‌زند و از منافع خود با قدرت پاسداري مي‌كند. زمان ثابت خواهد كرد كه يك رييس‌جمهور نامتعادل نشسته در كاخ سفيد با خيره‌سري و ساده‌انگاري نمي‌تواند يك ملت بزرگ را به زانو درآورد. وي به زودي بازتاب سخت عملكرد خود را خواهد ديد. پاسخ ملت ايران عقلايي، درازمدت، همه‌جانبه و پشيمان‌كننده خواهد بود.

حتما انقلابيون بر احساسات خود غلبه مي‌كنند

منصور حقيقت‌پور، مشاور عالي رييس مجلس شوراي اسلامي در یادداشتی نوشته است: سردار سليماني از جنس زميني‌ها نبود؛ او از همان زمان كه در دفاع مقدس حضور پيدا كرد و فرمانده لشكر ثارالله شد، آسماني بود. آسماني بودنش را مي‌شد در تمام گفتار و رفتارش باز شناخت؛ مادامي كه ياران و دوستانش به ديدار حق مي‌شتافتند، تحمل اينكه آنها در قيد حيات نباشند و او باشد، برايش سخت و دشوار بود. از رفتار و سكناتش و اينكه دنيا را طلاق داده بود، مي‌شد فهميد كه هيچ دلبستگي به دنيا ندارد؛ خصلتي كه لازم است مديران مال‌اندوز از سردار سليماني بياموزند و رفتار ايشان را سر لوحه كار خويش قرار دهند، چراكه حاج قاسم سليماني ذره‌اي به دنبال آن نبود كه براي خود مالي انباشته كند. او در اوج فداكاري و ايثار، رسالت علوي و حسيني خود را به اتمام رساند؛ ايشان فرمانده‌اي غيور و توانمند براي بسيج 100 ميليوني جهان اسلام بود و حالا كه به شهادت رسيده نيز حتما همكارانش براي پر كردن جاي خالي او، از هيچ تلاشي فروگذار نخواهند كرد.

امروز حاج‌ قاسم سليماني نماد قهرماني ملي و بين‌المللي است؛ به‌طوري كه مي‌بينيم امروز ايراني‌ها باوجود گرايش سياسي متفاوت، برابر اسم بزرگ اين مرد سر تعظيم فرود مي‌آورند و از ايشان با احترام ياد مي‌كنند. هر چند ما در تاريخ پرشكوه خود از اين افراد كم نداريم، اما تلاش‌هاي سردار سليماني به‌واقع در طول تاريخ جمهوري اسلامي ايران بي‌نظير بوده است. سردار سليماني تشنه شهادت بود و حتي وقتي با دوستان‌شان صحبت كردم، اظهارات‌شان درباره سخنان ايشان در روزهاي اخير حيرت‌آور بود و نشان از روح بلند اين سردار عاليرتبه داشت؛ چنانكه مي‌گفتند سردار سليماني وقتي مي‌خواست از برنامه‌ريزي‌ها براي آينده بگويد، تاكيد كرده بود «من كه نيستم ولي شما چنين كنيد»؛ يعني وقتي مي‌خواست توصيه يا راهنمايي كند، تاكيد مي‌كرد كه «من كه ديگر نيستم»؛ جمله‌اي كه نشان از آن دارد كه حاج قاسم خودش به شهيد شدنش آگاه بود.

اما اين اتفاق دلخراش روي ديگري هم دارد و آن اينكه امريكا بايد بداند كه بزرگ‌ترين اشتباه خود را مرتكب شده و بايد خسارت سنگيني براي آن بپردازد و حال نوبت ماست كه ضربه دوم را سنگين‌تر به آنها بزنيم؛ البته به‌ خوبي مي‌دانيم اين ضربه را چگونه هوشمندانه، چه زمان و در چه مكاني وارد كنيم؛ حتما انقلابيون ما بر احساسات خود غلبه خواهند كرد و اجازه خواهند داد كه مديران ارشد ضمن ارزيابي دقيق ابعاد مساله اقدام كنند. به هر تفسير، امريكايي‌ها بايد بدانند ضربه ما سهمگين و شكننده خواهد بود؛ زيرا حجم، عمق و ابعاد ضربه را ما تعيين خواهيم كرد و امريكايي‌ها بايد از همين امروز خود را براي انتقام سخت ايران آماده كنند.

خبطِ بزرگ امريكايي

عباس سليمي‌نمين، فعال سیاسی اصولگرا نیز معتقد است: امريكايي‌ها با به شهادت رساندن سردار قاسم سليماني خبط بزرگي مرتكب شدند، زيرا حركتي را عليه خود كليد زدند كه بسيار حايز اهميت است. يكي از ابعاد اين جنايت امريكايي، الگو شدن شهيد سليماني در ايران است. پيش از شهادت هم شهيد سليماني در بسياري از نظرسنجي‌ها از بالاترين ميزان محبوبيت برخوردار بود اما قطعا پس از شهادت به الگويي ماندگار تبديل خواهد شد.

اين الگو شدن بسياري از مشكلات داخلي ما را برطرف مي‌كند. ما دچار آفاتي شده‌ايم كه اين آفات با الگو شدن اين شهيد بزرگوار تا حد زيادي مهار و برطرف خواهد ‌شد؛ به اين معنا كه در گذشته افرادي داشتيم كه اهل ايثار براي جامعه بودند اما در نقطه‌اي از ايثار و فداكاري فاصله گرفتند و به‌دنبال منفعت‌طلبي‌ها و منافع شخصي رفتند. آنها قطعا پس از عاقبت‌بخيري اين شهيد بزرگوار متحول خواهند شد و لرزه بر اندام‌شان خواهد افتاد كه آنها كجا مي‌روند و كسي كه تا پايان عمر در مسير مقاومت حركت كرده، جايگاه رفيعي را هم در داخل و هم در سطح بين‌الملل كسب خواهد كرد.

همچنين در اين ميان كساني كه اهل جهاد و شهادت را به سخره مي‌گرفتند و آنها را منفعت‌طلبان جنگ مي‌خواندند، امروز شرمنده خواهند شد كه با ايثارگران و فداكاران كشور با نيش و كنايه برخورد مي‌كردند. حتما اين افراد پس از شهادت سردار به تامل وادار خواهند شد.

علاوه بر اين سردار سليماني در تنظيم روابط جريانات مختلف يك الگو خواهد شد. او ضمن اينكه يك سرباز فهيم و صادق در مسير رهبري بود در عين حال درك درستي از نظام جمهوري اسلامي و دولت جمهوري اسلامي داشت. لذا گاهي در ارتباط با تقويت دولت كارهايي مي‌كرد كه براي برخي قابل‌فهم نبود و بر او خرده مي‌گرفتند اما امروز نگاه كلان او و نگاه از موضع جهاني به مسائل داخل كشور الگو خواهد‌ شد؛ چراكه بعضي داخل كشور نگاه بسيار محدود و جزيي‌نگرانه دارند و هرگز نمي‌توانند افق دور را ببينند و به همين دليل هم در مسير بزرگ كردن اختلافات داخلي برمي‌آيند و گاهي دشمن را نمي‌بينند و عظمت جمهوري اسلامي را درك نمي‌كنند. در اين بعد هم الگو شدن شهيد سليماني خيلي مسائل را هدايت معنوي خواهد كرد و جامعه را به سوي رستگاري پيش خواهد برد.

در بعد بين‌الملل نيز بار ديگر تمامي تلاش‌هاي غرب براي ايجاد اختلاف بين ملت‌هاي منطقه بي‌اثر شد. قطعا اين واقعيت مورد عنايت قرار خواهد گرفت كه سردار سليماني به‌‌رغم داشتن راه‌هاي مختلف براي تردد به عراق، حاكميت ملي عراق را محترم مي‌دارد و از مسير قانوني به اين كشور تردد مي‌كند با علم بر اينكه در امكان شناسايي او در فرودگاه ممكن است يا مي‌توان به طرق مختلف اطلاعاتي از پرواز او به امريكايي‌ها يا اسراييلي‌ها داده‌ شود. با اين حال با به جان خريدن خطرات زياد به حاكميت ملي عراق احترام مي‌گذارد. اين موضوع قدرت مقايسه‌اي به ملت و دولت عراق و ساير كشورهاي منطقه خواهد داد. در واقع امريكايي‌ها حاكميت ملي اين كشور را نقض مي‌كنند و تردد‌شان به عراق با نقض حاكميت اين كشور صورت مي‌گيرد.

امروز هم در عراق و هم در افغانستان شاهديم كه نقض حاكميت با تردد مقامات امريكايي با بي‌اطلاعي كامل اين كشورها صورت مي‌گيرد.

اين نحوه تعامل امريكايي‌ها با ملت‌ها را مي‌توان با نحوه تعامل سربازان انقلاب اسلامي با همين ملت‌ها مقايسه كرد تا دركي از واقعيت ايجاد شود و تبليغات مسموم امريكا و برخي عناصر داخلي كه نمي‌خواستند روابط ايران با عراق و سوريه و ساير كشورهاي منطقه در راستاي تقويت اقتصاد پيش برود، تا حدود قابل‌توجهي خنثي خواهد‌ شد. همچنين بار ديگر اين پيام فراگير مي‌شود كه انقلاب اسلامي ايران جز سعادت و ارتقاي منزلت ملت‌ها، چيز ديگري را دنبال نمي‌كند. اين مهم قطعا براي امريكايي‌ها تهديد‌كننده خواهد ‌بود.

همچنين كشورهايي كه تجربه زيادي در شناخت امريكا ندارند، به‌ويژه عراقي‌ها به جمع‌بندي نسبت به امريكا خواهند ‌رسيد كه در پي آن هم وحدت داخلي‌شان مستحكم‌تر مي‌شود و هم تمامي تلاش امريكايي‌ها براي ايجاد بي‌نظمي در عراق كه دستمايه برنامه‌هاي زياده‌خواهانه امريكاست، خنثي خواهد داشت.

لذا اين شناخت موجب تحكيم وحدت ميان ملت‌هايي در منطقه خواهد شد كه نمي‌خواهند هژموني امريكا را پذيرا باشند؛ بلكه مي‌خواهند مسير جديدي را باز كنند كه كاملا عليه حضور امريكايي‌ها در منطقه خواهد ‌بود و پايه‌هاي سياست امريكا در منطقه را به‌شدت متزلزل مي‌كند. اين واقعيتي است كه به‌زودي با آن مواجه خواهيم شد كه حماقت امريكايي‌ها براي آنها چه هزينه‌هايي خواهد ‌داشت.

البته لازم به ذكر است كه اقدامي همچون ترور شهيد سليماني، اقدامي بزدلانه است و در واقع كساني دست به اين اقدام زدند كه در صحنه نبرد مستقيم دچار شكست‌هاي فاحشي شدند و با اين شيوه‌هاي تروريستي مي‌خواهند، ضعف‌ها را جبران كنند.

وگرنه شهيد سليماني كه آشكارا در عراق تردد مي‌كرد و هركس مي‌توانست اطلاعاتي در اين خصوص كسب كرده و دزدانه اقدام به ترور كند. امريكايي‌ها اگر قوتي داشتند، بايد در صحنه نبرد آن را عرضه مي‌كردند؛ آن هم زماني كه ما با ايادي‌شان يعني داعش مشغول مبارزه بوديم. بنابراين، اين اقدام، كار اطلاعاتي شاخص يا قوتي براي امريكايي‌ها تلقي نخواهد ‌شد.

ترور رهبر جنبش ضدتروريسم

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هم می‌نویسد: سردار قاسم سليماني، فرمانده شهيد سپاه قدس جمهوري اسلامي در حقيقت رهبر جنبشي ضدتروريسم بود. تروريسم و فتنه‌اي كه ايالات‌متحده امريكا با همراهي برخي متحدانش در قالب داعش به آن شكل دادند ولي قاسم سليماني با ايستادگي مقابل اين اقدام، نبرد عليه تروريسم را آغاز و برابر آن پيروز شد. اين پيروزي و ايستادگي سبب شد تا سردار سليماني نه‌تنها منافع واشنگتن را در معرض خطر قرار دهد بلكه به قهرمان جهان اسلام نيز تبديل شود، بنابراين به شهادت رساندن چنين چهره‌اي در مرحله اول مي‌تواند موجبات منفوريت دايمي تروريست‌ها را به همراه آورد و در مرحله دوم نيز آنان كه اقدام به شهادت فرمانده سپاه قدس كرده‌اند، بايد بدانند كه هر لحظه در معرض انتقام در جايي فراتر از مرزهاي سرزميني ايران قرار خواهند گرفت. در اين ميان اما بايد به روند طي شده كه درنهايت منجر به ترور سردار سليماني شد، دقت كرد. به عقيده نگارنده از ابتدا طرح مبحث كشته شدن يك پيمانكار امريكايي در اردوگاه نظامي اين كشور دامي براي ايران و ايرانيان بود؛ دامي كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري فعلي امريكا براي گذر از استيضاح و رسوايي‌هاي گذشته خود به منظور تغيير شرايطش تهيه و تدارك ديده بود، بنابراين لازم بود تداركاتي براي جلوگيري از كشاندن ايران به كمين‌گاه درنظر گرفته مي‌شد. بايد توجه داشت كه امنيت فرودگاه‌هاي عراق به‌صورت پيمانكاري توسط شركت‌هايي متعلق به برخي كشورهاي غربي به‌ويژه امريكا و انگلستان تامين مي‌شود و اين يعني علاوهبر آنكه نيروهاي متعلق به اين كشورها در مراكز حساس امنيتي عراق مستقر هستند و از اين طريق سود مالي كسب مي‌كنند، با خيانت به جريان مقاومت و شخص سردار سليماني سود اطلاعاتي و امنيتي كسب خواهند كرد، كمااينكه پيش از اين نيز نيروهاي واشنگتن جايزه‌اي براي به شهادت رساندن سردار سليماني تعيين كرده بودند. بدين‌ترتيب به جد معتقدم كه بايد به اين موارد و نوع اظهارات و واكنش‌هاي صورت گرفته از سوي مسوولان امريكايي توجه ويژه صورت مي‌گرفت ولي حقيقتا نمي‌دانم چرا اين اتفاق صورت نگرفت تا سردار سليماني در كوفه، شهري كه در طول تاريخ بارها و بارها شاهد خيانت‌هاي بي‌شمار بوده، قرباني توطئه‌اي شده و به مقام شهادت نايل آيند؛ هر چند كه شهادت آرزوي ديرين اين سردار پرافتخار جهان اسلام بود. در اين ميان نيروهاي متعلق به ايالات‌متحده امريكا و سردمداران اين كشور در مرحله نخست بايد توجه داشته باشند كه با ترور اين قهرمان مبارزه با تروريسم كه حوزه نفوذش مرزها را پشت‌سر گذاشته بود، نه‌تنها مصيبتي بزرگ را به دنياي اسلام تحميل كرده‌اند، بلكه خود را بار ديگر به كشوري منفور در ميان افكار عمومي جهان معرفي كرده‌اند، بنابراين انتقامي سخت آن هم در فراتر از مرزها انتظارشان را مي‌كشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
13
11
بهتره یه مقدار هم برای نتانیاهو خط و نشون بکشید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
خطا و نشان فایده نداره . فقط اقدام عملی و ترور ترامپ باید انتقام گرفت.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
29
24
سلام ، آمریکا باید تاوان این عمل تروریستی خود را بدهد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
افرادی که به لزوم تاوان آمریکا نظر منفی می دهند، آیا واقعا ایرانی هستید؟ و آیا هنوز این خوی پلید جنایتکاران آمریکا و اسرائیل را باور ندارید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
1
1
علی شکوری راد خیلی ...گفته. علی مطهری درست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
15
7
بعداز انتقام خون شهید از امریکا باید از نفوذی های داخلی هم انتقام بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
باید عاقلانه و منطقی با در نظر گرفتن منافع ملی اقدام کرد.
suliman
|
Sweden
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
2
3
نابود کردن شهر نیویورک . توسط یک قایق نفتی . پرتاب موشک سومار . ده کشتی نفتی . حامل موشک سومار.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
7
7
قلبم به درد آمد وقتی خبر شهادت سردار بزرگ را شنیدم غم دنیا تو دلم نشسته فقط انتقام میتونه آرومم کنه چقدر این مرد بزرگ و آسمانی بود که با شهادتش اسلام را زنده تر کرد .
Hesam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
1
5
باید گفت ترامپ ممنون که اذان مارا در کاخ سفید گفتی اقامه اش را خودم میگویم
ومرحبا به تو جای تشکر دارد  ما #مرد_ایران را با #مردم_عراق_شام_سوریه_لبنان_یمن_نیجریه_لیبی_پاکستان_افغانستان_فلسطین_غزه_تمام_مردم_مسلمانان_شیعه_اهل_سنت_رامتحد کردی و برای نماز در #کاخ_سفید_به_صف_گرداندی،چه با برکت بود خون #سردار_سپهبد_امیر_شهید_حاج_قاسم_سلیمانی_ابومهد_المهندس 
ای#اسلام_هراس بدان نفس کشیدنت را مدیون #حضرت_آقا_امام_خامنه ای_مدظله_العالی هستید     
وای اگر#خامنه_ای_حکم_جهادم_دهد_ارتش_دنیا_نتواند_که_جوابم_دهد
#رهبرا_من_آماده_ام_از_تو_به_یک_اشاره_از_من_به_سر_دویدن_منتظر_امر_ولی_فقیهام تا حال میگفتم #مرگ_بر_امریکا اما مرگ برایتان کم است زنده باشید و ببینید چه بلایی سرتان خواهد امد مرگ برایتان کم است #وحشی_ها.....
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
1
3
باید اتنقام
مدافع حرم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
0
امریکا اسراییل دشمنانی پلید هستند انان در این فکر هستند که توسط اسراییل دنیا را به تسخیر خود در اورند و خود را قوم برگزیده میدانند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین