کد خبر: ۶۳۰۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس کیست؟

رهبر انقلاب پس از شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار اسماعیل قاآنی را به مسئولیت فرماندهی سپاه قدس منصوب کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

سردار قاآنی که شاید برای مردم کمتر شناخته شده باشد، شخصیتی است که سابقه طولانی فرماندهی را در دوران دفاع مقدس در کارنامه خود دارد؛ از سوی دیگر، او در دوران پس از جنگ در سپاه قدس جانشین سردار سلیمانی بود تا این اطمینان وجود داشته باشد که از نظر استراتژی‌های جنگی، هم‌راستا با سردار سلیمانی است و این مهم را بتوان تأیید کرد که پس از سردار سلیمانی، فعالیت‌های سپاه قدس با همان قدرت و نظم پیشین ادامه می‌یابد.

برای شناخت بیشتر سردار اسماعیل قاآنی و همچنین شنیدن بیشتر از سردار شهید قاسم سلیمانی، ساعتی را با سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس کیست؟

چهره سردار قاآني براي عموم مردم قدري ناشناخته است؛ از سابقه ايشان بفرماييد.

سردار اسماعيل قاآني مانند ديگر فرماندهان شاخص سپاه پاسداران از سال 58 که وارد سپاه شدند، در بخش‌هاي مختلف مسئوليت داشتند. يکي از ويژگي‌هاي فرماندهان برجسته سپاه در دوران دفاع مقدس، اين بود که از شهر، ديار و استان خودشان نيروهايي را از مجموعه بسيج و نيروهاي مردمي جذب و تلاش مي‌کردند آن نيروها را متشکل کنند تا در دفاع مقدس شرکت کنند. همه اين نيروها باعث شدند دشمن عقب بنشيند و سرزمين‌مان از لوث منحوس صدام و بعثي‌ها پاک شود. حاج قاسم از کرمان اين نيروها را سازماندهي مي‌کرد که همان‌ها باعث شکل‌گيري لشکر 41 ثارالله استان کرمان شدند. این لشکر توانست افتخارات بسياري را در دوران دفاع مقدس از خود به يادگار بگذارد. حاج اسماعيل قاآني نیز همين وضعيت را داشت و توانست در استان خراسان، تيپ 21 امام رضا(ع) را شکل دهد. سردار قاآني به‌شدت در ميان بچه‌هاي رزمنده خراسان محبوب بودند و همه او را با عنوان «حاج اسماعيل» خطاب مي‌کردند. ايشان سال‌ها در دوران دفاع مقدس از فرماندهان مهم و مؤثر بودند و همان‌طور که حضرت آقا نیز در حکم انتصاب آقاي قاآني آورده است، ايشان از برجسته‌ترين فرماندهان دفاع مقدس بوده است.

از دوران جانشيني فرماندهي سپاه قدس ايشان برايمان بگوييد.

حاج اسماعيل بعد از آنکه در دوران دفاع مقدس هم‌رزم حاج قاسم سليماني بودند، مدتی طولاني در سپاه قدس جانشين سردار سليماني بودند و تا آخرين لحظه حيات مادي حاج قاسم، در اين مسئوليت خدمت مي‌کردند تا اکنون که بعد از شهادت آن بزرگوار، به انتصاب بحق و شايسته حضرت آقا در مسئوليت فرماندهي سپاه قدس قرار گرفتند.

چرا در تمام اين سال‌ها کمتر نام سردار قاآني به گوش مردم خورده است؟

جالب است برايتان بگويم که در مجموع نام و چهره نيروهاي سپاه کمتر رسانه‌اي مي‌شود. حتي سردار سليماني هم تا پيش از آنکه با داعش مقابله کند، کمتر در رسانه‌ها ديده مي‌شدند؛ مگر در يادواره شهدا که سخنراني داشتند. من که مسئول روابط‌عمومي سپاه پاسداران هستم، به مخاطبان مي‌گويم که نه‌تنها مجموعه در تمام دوران هيچ تلاشي براي شناساندن سردار سليماني نمي‌کرد، بلکه خود آن شهيد والامقام نیز از ما مي‌خواست تصوير يا مصاحبه‌اي از ایشان منتشر نشود. ايشان حتي يک گفت‌وگوي زنده تلويزيوني نیز نداشت؛ جز آن گفت‌وگويي که با دفتر حضرت آقا درباره جنگ 33روزه انجام داد که به‌تازگی بخش شد. اما از وقتي حاج قاسم با داعش وارد جنگ شدند، خود مردم در فضاي مجازي مدام از او ياد مي‌کردند. سردار قاآني هم همين‌طور است و در تمام اين سال‌ها تلاش شده که رسانه‌اي نشوند. ايشان هم در تمام اين 27، 28 سالي که در سپاه قدس حضور داشته‌اند، هيچ گفت‌وگوي رسانه‌اي نداشته‌اند و به هر حال اين فرهنگ خاص سپاه است که فرماندهانش کمتر ديده شوند. اما خواص سپاه ايشان را به‌عنوان يکي از باتجربه‌ترين و شجاع‌ترين فرماندهانی مي‌دانند که بسيار لايق و ولایتمدار هستند و به فضل الهي با اين انتصاب مبارک و با پشتوانه همه بخش‌هاي سپاه، با عزمي مضاعف و مصمم راه سردار شهيد حاج قاسم سليماني ادامه مي‌يابد و هيچ خللي در مأموريت‌هاي سپاه قدس ايجاد نمي‌شود.

در تمام اين ‌سال‌ها مهم‌ترين محوري که سپاه قدس دنبال مي‌کرده، چه بوده است؟

کارکرد سپاه قدس تأمين امينت کشور است. سپاه قدس همواره مي‌کوشد که مسلمان‌ها را براي رفع ظلم توانمند کند تا ان‌شاءالله قدس اشغالي از دست صهيونيست‌ها پس گرفته شود. بسياري از دشمنان اسلام تلاش کرده‌اند که با اختلاف‌افکني در ميان جهان اسلام، مسلمانان را از دشمن مشترک غافل کنند تا بتوانند به اشغالگري و ظلم خود ادامه دهند اما هيچ‌گاه نتوانسته‌اند به اين هدف خود برسند و با عنايت الهي دير نباشد نابودي رژيم صهيونيستي و تحقق خواست مردم فلسطين.

قدري از سردار سليماني سخن بگوييم. بسياري باور دارند که سردار سليماني منحصر به وجهه نظامي‌اش نمي‌شود و او توانست در منطقه محور وحدت باشد. آيا اين گزاره درست است؟

کاملا همين‌طور است. به‌هيچ‌وجه نبايد سردار سليماني را محدود به قدرت و نبوغ نظامي‌اش دانست زيرا حتي بيش از وجه نظامي ايشان باعث يک وحدت و همگرايي حيرت‌انگيز در منطقه بود. دليل ترور ايشان هم همين است زيرا سردار سليماني با همگرايي که به وجود آورده بود، تقريبا تمام توطئه‌هاي آمريکايي را با شکست مواجه کرد. آمريکا از حضور در خاورميانه دو هدف را دنبال مي‌کند؛ نخست دست‌يابي به نفت و منابع کشورهاي خاورميانه و دوم تأمین امنيت رژيم صهيونيستي که گاهي هر يک بر ديگري اولويت مي‌يابد يا توأمان جلو مي‌رود. حاج قاسم در تمام اين سال‌ها معادلات آمريکايي‌ها را بر هم زده بودند و با کمک توده مردم لبنان، فلسطين، سوريه و عراق امنيت کشورها را تأمين کرده بودند. اکنون هم که به شهادت رسيده‌اند، چهره آمريکا در تمام دنيا بيش از پيش منفور شده است. حيفم مي‌آيد اين موضوع را نگويم که سردار سليماني به‌شدت اهل گفت‌وگو براي هم‌افزايي بود؛ ايشان همواره سعي مي‌کرد که باعث رفع کدورت‌ها چه در لبنان، چه در عراق و چه در فلسطين شود. اخيرا جناب آقاي دکتر ظريف گفتند که سردار سليماني يک ديپلمات ورزيده بود. باور کنيد که تمام رزم ايشان يک طرف و ايجاد همگرايي در کشورهاي مختلف هم يک طرف؛ نبايد اين وجه مهم سردار سليماني را ناديده گرفت.

علت اين ميزان از محبوبيت در بين مردم خودمان چيست؟

ايشان شخصيت بسيار مردمي و مهرباني داشت و همه به ياد داريم که چه رأفت و خلوصي در دوران دفاع مقدس داشت. او همواره چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن با خلوص و صميميت با مردم حرف مي‌زد و هر کسی مي‌خواهد واقعا مردمي باشد، مي‌تواند آن شهيد والامقام را به‌عنوان الگو براي خود قرار دهد. اصلا شايد عنايت خداوند بود که سردار سليماني در دوران دفاع مقدس شهيد نشود تا جوانان بعد از جنگ با چهره‌اي زنده از شهدا مواجه شوند و او را از نزديک بشناسند. مطمئن باشيد در آينده خاطرات بي‌شماري از خلوص، مهرباني و پرکاري شهيد سليماني نقل مي‌شود. در کنار همه اينها شجاعت ايشان هم زبانزد خاص و عام است؛ به‌نحوی‌که عملا آمريکا و رژيم صهيونيستي را در منطقه زمين‌گير کرد و همه برنامه‌هاي آمريکايي را با بن‌بست کامل روبه‌رو کرد؛ به‌نحوی‌که آمريکايي‌ها بارها اعلام کردند که مانع اصلي اجراي برنامه‌هايشان شخص قاسم سليماني و فرماندهان همراه او هستند. ايشان چهل‌ و يکي، دو سال با تلاش خستگي‌ناپذير در تمام جبهه‌هاي مقاومت فعاليت کردند و نمونه يک سردار پرافتخار جامعه اسلامي است. شهادت ايشان ضمن اينکه مردم را غمگين کرده است، درعين‌حال مردم را مصمم مي‌کند تا راه سردار سليماني ادامه يابد و مطمئن باشيد اکنون که آمريکا و به تعبير سردار سليماني، رئيس‌جمهور قماربازش در پيشگاه تمام مردم دنيا به‌شدت منفور شده است، وقت مناسبي است که با هدايت رهبري معظم انقلاب مانند سابق عليه سياست‌هاي خصمانه آمريکا تلاش کنيم. سردار قاآني هم که در مکتب سردار سليماني درس آموخته‌اند، اين پرچم را نگه خواهند داشت؛ زيرا علاوه بر آنکه در کار خود بسيار متخصص‌اند، فردي به‌شدت معنوي و معتقد به نظام است.

به‌عنوان بحث پاياني بفرماييد که آيا اکنون و بعد از دانستن تمام اين موارد مي‌توان به قطعيت گفت که سردار سليماني يک فرد فراجناحي براي مردم ايران بود؟

حتما همين‌طور است؛ حاج قاسم در بين تمام اختلاف‌هاي نيروهاي سياسي نشان دادند که مي‌شود صرفا گوش به فرمان رهبري بود و براي منافع ملي و حتي منطقه‌اي تلاش کرد. شايد رمز محبوبيت ايشان هم همين باشد. شما مي‌گوييد براي مردم ايران فراجناحي بود و من مي‌گويم که حتي غيرمسلمان‌هاي کشورهاي ديگر هم ايشان را دوست داشتند. جالب است بدانيد که در گزارشي که به دست‌مان رسيده است، متوجه شديم که کردهاي کوباني هم براي حاج قاسم عزاداري مي‌کنند؛ زيرا مي‌دانيد که او براي نجات ايزدي‌ها بسيار تلاش کرد و آنها هيچ‌گاه فداکاري‌هاي سردار شهيد حاج قاسم سليماني را از ياد نمي‌برند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سیداحمدسیدحسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
0
روحش شاد یادش گرامی خوش بحال سردارکه بخاطرتقوا خدا چه عزتی به اوعطاکردوهمنشین شهداکربلاشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین