کد خبر: ۶۳۰۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹

تحلیلگر آمریکایی: آمریکا توان بازدارندگی مقابل موشک‌های ایران را ندارد

شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا در مصاحبه با تحلیلگر آمریکایی نوشت: اگر آمریکا حتی تمامی دفاع موشکی بالستیک خود را از سراسر جهان به خاورمیانه می آورد، باز هم نمی‌توانست مقابل توان موشکی ایران بایستد.
آفتاب‌‌نیوز :

"هری کازیانیس" مدیر مطالعات دفاعی مرکز منافع ملی در مصاحبه با شبکه خبری "سی ان بی سی" گفت: "هدف ایران از حمله به پایگاه های آمریکایی در عراق این است که نشان دهد "آنها اساسا می توانند به راحتی خسارت وارد کنند".

کازیانیس با هشدار مبنی بر این که عملیات انتقام جویانه ایران نباید دستکم گرفته شود، گفت: "ما باید به خاطر داشته باشیم که ایرانیان بیش از ۲ هزار موشک بالستیک دارد. "

تحلیلگر آمریکایی: آمریکا توان بازدارندگی مقابل موشک‌های ایران را ندارد

وی افزود: "در حقیقت اگر ایالات متحده تلاش می کرد یکی از حملات موشکی را متوقف کند، نمی توانست مانع دیگر حملات موشکی بالستیک شود. وی که روز چهارشنبه با "سی ان بی سی" مصاحبه می کرد، ادامه داد: "حتی اگر ما تمامی دفاع موشکی بالستیک خود را از سراسر جهان به خاورمیانه می آوردیم، باز هم نمی توانستیم جلوی ایران را بگیریم. "

کازیانیس با بیان اینکه رویارویی کامل میان تهران و واشنگتن می تواند "کاملاً خونین" باشد، اضافه کرد: تهران به طور بالقوه می تواند "خسارت زیادی وارد کند و این خسارت تنها نمی تواند مختص پایگاههای آمریکایی باشد، بلکه کشتی های جنگی آمریکا و دیگر پایگاه های واشنگتن حاضر در منطقه هم در معرض خطر هستند".

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران در هفته های اخیر به جنگ منجر می شود، گفت: "فکر می کنم در حال حاضر، اینها مقدمات جنگ هستند و به عقیده من اکنون سوال واقعی این است که دولت ترامپ چه واکنشی به این حملات نشان می دهد؟

کازیانیس در پاسخ به پرسش خود اضافه کرد: "دو حرکت احتمالی از طرف دولت ترامپ پیش بینی می شود؛

نخست آنکه دولت ترامپ می تواند به پایگاه هایی که این موشک ها را پرتاب کرده اند، حمله کند و احتمال دیگر آن است از حمله موشکی ایران به عنوان بهانه ای برای یک حمله نظامی راهبردی بزرگ به ایران استفاده کند. چنین حمله ای می تواند تمام تاسیسات هسته ای ایران، تاسیسات موشکی، تاسیسات تولید موشک و پایگاههای اصلی را از میان ببرد".

این تحلیلگر آمریکایی افزود: "فکر نمی کنم ایالات متحده آمریکا بتواند گزینه دوم را در خاورمیانه انتخاب کند زیرا آماده سازی برای چنین حمله ای دستکم چند هفته طول می کشد و همین امر به ایران زمان لازم برای حملات پیشگیرانه را می دهد".

وی همچنین بزرگترین نگرانی در شرایط کنونی را نبود هیچ نشانه ای از کاهش تنش و فضا برای دیپلماسی دانست.

کازیانیس همچنین در مورد تصمیم ایران برای استفاده از حملات موشکی به جای استفاده از نیروهای شبه نظامی شیعه مورد حمایتش گفت: "ایرانی ها با این کار می خواهند به جهانیان و به ویژه ترامپ نشان دهند که نباید دستکم گرفته شوند. ایرانی ها سالهاست که در حال ساخت فناوری های موشکی بالستیک هستند و من امروز بر این باور هستم که ایرانیان یک ابرقدرت در موشک بالستیک هستند".

وی افزود:"ایران قابلیت هایی دارد که حتی برای یک پایگاه نظامی سرسخت مانند ایالات متحده هم واکنش به آن بسیار دشوار خواهد بود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین