کد خبر: ۶۳۰۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

ژنرال حفتر میانجی‌گری روسیه و ترکیه برای توقف درگیری‌ها در لیبی را رد کرد

ژنرال "خلیفه حفتر" فرمانده ارتش شرق لیبی پنجشنبه شب درخواست روسیه و ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور را رد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش شبکه "اسکای نیوز" عربی، سرلشکر "احمد المسماری" سخنگوی ارتش شرق لیبی در بیانیه‌ای تأکید کرد که با وجود آن که از ابتکار عمل "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه برای توقف آتش بس استقبال می‌کنیم، اما نیروهای مسلح لیبی به جنگ خود ادامه می‌دهند

المسماری با تروریست خواندن دولت وفاق ملی اعلام کرد که نظامیان تحت امر وی به جنگ علیه این گروه‌ها ادامه می‌دهد چرا که تجربه ثابت کرده است که تشکیل یک دولت غیر نظامی جز با از میان برداشتن این گروه‌ها امکان پذیر نیست.

ژنرال حفتر میانجی‌گری روسیه و ترکیه برای توقف درگیری‌ها در لیبی را رد کرد

سخنگوی ارتش شرق لیبی با تروریست خواندن گروه‌های وابسته به دولت وفاق ملی گفت که طرابلس به کنترل این تروریست‌ها درآمده است و آنها از برخی از کشورها حمایت می‌شوند.

نگرانی مجامع بین‌المللی از گسترش دور جدید درگیری‌های لیبی بار دیگر افزایش تحرکات دیپلماتیک و بی‌سابقه‌ را بدنبال داشته است.

پس از دیدار "فایز السراج" رییس دولت وفاق ملی لیبی و "مولود چاووش اوغلو" وزیر امورخارجه ترکیه، الجزایر که حدود یکهزار کیلومتر با لیبی مرز مشترک دارد، میزبان "سامح الشکری" و لوئیجی دی مایو" وزیران امورخارجه مصر و ایتالیا بود.

وزیر امورخارجه ایتالیا در این باره گفت: همه کشورها بر این مسأله اتفاق نظر دارند که جنگ در لیبی باید متوقف شود.

وی گفت: الجزایر تمایل دارد که از طرف‌های درگیر در لیبی به دور باشد همچنان که از تمام گروه‌ها و طرف‌های درگیر در این کشور می‌خواهد که سریعا به میز مذاکرات برای گفت وگوی جامع ملی بازگردند.

پیش از این"جوزپه کونته" نخست وزیر ایتالیا نیز گفته بود، ایجاد منطقه پرواز ممنوع شاید بتواند مشکل درگیری‌ها در لیبی را حل کند.

در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در شمال آفریقا،«ژان ایو لودریان» نیز به تونس دیگر همسایه لیبی سفر کرد و در کنفرانس مطبوعاتی افزود:خطرات ناشی از تشدید تنش‌ها در این کشور، تمام منطقه مغرب عربی را تهدید می‎کند.

لودریان توافق صورت گرفت میام دولت وفاق ملی و ترکیه را فاقد مشروعیت بین‌المللی دانست.

ترکیه و لیبی ششم آذرماه و در جریان سفر "فایز السراج" رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

از سوی دیگر "فیصل بن فرحان" وزیر امورخارجه عربستان نیز قرار بود پنجشنبه شب به تونس سفر کند تا درباره بحران لیبی با مقام‌های این کشور دیدار و گفت وگو کند.

پوتین و رجب طیب اردوغان رییسان جمهوری روسیه و ترکیه چهارشنبه از طرف‌های درگیر در لیبی خواسته بودند که از یکشنبه شب آینده با برقراری آتش‌بس موافقت کنند.

این تحولات همزمان با آن صورت می‌گیرد که نیروهای تحت امر حفتر از ۲۱ آذرماه موج دوم حملات خود به طرابلس؛ پایتخت دولت وفاق ملی را آغاز کرده‌اند.

موج نخست حملات نظامیان ارتش شرق لیبی به 4 آوریل 2019 (15فروردین 98) برمی‌گردد که طی آن حفتر دستور به حمله به طرابلس را صادر کرد اما نتوانست پایتخت دولت وفاق را به کنترل خود درآورد.

لیبی از زمان سرنگونی معمر القذافی دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ با بحران سیاسی گسترده‌ای روبروست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس قرار دارد و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن "عبدالله الثنی" است و پارلمان طبرق و "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی حفتر از وی حمایت می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین