کد خبر: ۶۳۱۳۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶

معاون وزیر ورزش: نمی‌توانیم ورزشکاری را مجبور به ماندن کنیم

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در واکنش به مهاجرت برخی از ورزشکاران از جمله کیمیا علیزاده گفت: هر کسی در ارتباط با زندگی خود تصمیم می‌گیرد و نمی توانیم کسی را مجبور کنیم.
معاون وزیر ورزش: نمی‌توانیم ورزشکاری را مجبور به ماندن کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

مهین فرهادی زاد، معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در نشست همایش ملی زن و ورزش، گفت: دور جدید کمیسیون زنان و ورزش در کمیته ملی المپیک حدود یک سال و هفت ماه پیش تشکیل شد، دور جدید با ویژگی‌های خاصی شروع به کار کرد، به این ترتیب که کمیسیون‌ها در کمیته ملی المپیک نقش مشورتی دارند و نگاه‌های مشورتی خود را بر اساس پژوهش‌ها به هیات اجرایی می‌دهند تا عملکرد قوی تر شود اما در این دوره فضای قوی‌تری را برای ارائه مشورت، حضور و نظارت بر فعالیت‌هایی که از پس این مشورت‌ها بیرون می‌آید فراهم کردیم. این موضوع علاوه بر اینکه مسئولیت کمیسیون‌ها را افزایش می‌دهد بلکه انگیزه آنها را هم بیشتر می‌کند.

او در این مورد افزود: مطمئن بودیم اگر در ارتباط با موضوعی به نتیجه برسیم و تصویب شود کار پیگیری، نظارت و اجرایی شدنش را دنبال می‌کنیم و نمود آن این است که برنامه‌هایی که کمیسیون زنان و ورزش در ابتدای کار برای خود تعیین کرد و همچنین برنامه‌ جدیدی که برای سال ۹۸ را ترسیم کرد، توانست عمل کند. ما بر اساس توان افزایی و توانمندسازی حوزه زنان که نگاه IOC است پیش می‌رویم بنابراین یکی از بهترین برنامه هایمان بحث‌های آموزش در سطح کشور در بخش‌های مدیران ورزش بانوان، نواب رئیس، کارشناسان فدراسیون های ورزشی، مربیان تیم‌ها و همه افرادی که به نوعی درگیر ما هستند این فضا را ایجاد کردیم.

فاصله ورزش همگانی و قهرمانی بانوان ایران با کشورهای توسعه یافته زیاد است

فرهادی زاد با بیان اینکه امروزه IOC به دنبال افزایش تعداد ورزشکاران، مربیان، رویدادها، میزان جوایز و حتی خبرنگاران در بخش زنان است، تاکید کرد: به دلیل ملاحظات فرهنگی و باورهایی که بعد از انقلاب در کشور وجود داشت شرایط برای تربیت مربیان، ورزشکاران و داوران در ایران ایجاد شد در نتیجه در شاخص هایی مثل مربیان و وضعیت برگزاری مسابقات توسط زنان از برخی کشورهای وضعیت بهتری داریم و در برخی موارد باید تلاش کنیم تا شرایط بهتر و قوی تری داشته باشیم.

او افزود: فاصله فضای ورزش همگانی و قهرمانی‌مان با بخش مردان و ورزش زنان در کشورهای توسعه یافته آسیا و جهان زیاد است بنابراین هرچند در بخش ورزش زنان در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی کسب کردیم اما باید تلاش کنیم تا این فاصله را کمتر کنیم. اصل کار ما ورزش همگانی است در نتیجه باید فضایی را ایجاد کنیم‌که زنانمان فضای بیشتری در بخش همگانی داشته باشند.

با دانشگاه‌ها نشست تخصصی برگزار می‌کنیم

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: یکی دیگر از کارهایی که در بخش زنان لازم بود انجام شود تشکیل جلسات مختلف با افراد درگیر در حوزه زنان بود چون هرچه تبادل نظرها و مشارکت‌ها زیادتر شود آنها از سخنان هم بیشتر استفاده می‌کنند. این اتفاق در بخش فدراسیون‌ها هم به خوبی خود را نشان داد و اکنون جلسات نواب رئیس در فدراسیون‌ها و همچین استان‌ها برگزار می‌شود. علاوه بر این نشست‌هایی تخصصی را با کمک و همکاری دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم.

او افزود: در کمیسیون به این نتیجه رسیدم که همایشی هم با موضوع زن و ورزش، فرصت و چالش‌ها در سه محور "فرهنگ"، "ورزش همگانی" و "ورزش قهرمانی" داشته باشیم و به بررسی وضعیت زنان در این سه موضوع بپردازیم.

برای سلامت بانوان به چنین همایش‌هایی نیاز داریم

فرهادی زاد در پاسخ به اینکه ضرورت همایش چیست؟ بیان کرد: ورزش زنان نیازمند حمایت بخش‌ها و حوزه‌های مختلف است. ما همایش‌ها، برنامه‌ها، نشست‌ها، جشنواره‌ها و المپیادهای ورزشی مختلف را از بعد از پیروزی انقلاب برگزار کردیم و پس از یک دوره رکورد ورزش زنان به سرعت رشد کرد و شرایط برای حضور زنان با ملاحظات فرهنگی فراهم شد. با وجود فرصت کوتاهی که برای حضور زنان بود اما این نشست‌ها و مذاکرات به گونه‌ای پاسخ داد که ضرورت اهمیت به ورزش بانوان ایجاد شد. نیاز حرکتی از داشتن بعد جسم و روح سالم نیاز زنان و همه انسان‌ها است در نتیجه به چنین همایش‌ها نیاز داریم. علاوه بر این نگاه IOC و خواست خود ورزش ایران این است که فعالیت زنان و مردان در کنار هم انجام‌شود در نتیجه ضرورت چین برنامه‌هایی احساس می‌شود.

او در واکنش به اینکه به جای برگزاری همایش‌ها بهتر نیست که عملی‌تر در ورزش بانوان کار کرد، گفت: نگاه اول باید همگانی باشد و برای اینکه نگاه بانوان و بخش‌های مختلف را به ورزش همگانی جلب کنیم باید در این نشست‌ها شرکت کنند. این همایش برای این است که بخش‌های مختلف چالش ورزش زنان را مطرح کنند و در راستای حل آن تلاش شود.

مطلب کیمیا علیزاده را نخواندم اما او برای ادامه تحصیل رفت

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که واکنش شما به رفتن برخی از ورزشکاران در رشته هایی چون شطرنج و تکواندو چیست؟ گفت: تعداد زیادی از ورزشکارانمان در این گروه قرار ندارند که ناراحت باشند و بروند. اگر یکی از ورزشکاران شطرنج را اعلام می‌کنید او سال‌هاست که در فرانسه زندگی می‌کند. هر کسی در ارتباط با زندگی خود تصمیم می‌گیرد و نمی توانیم کسی را مجبور کنیم. ما باید از ورزشکارمان حمایت و دلجویی کنیم. کیمیا علیزاده ورزشکار قهرمان ما در ریو بود که با تلاش و کوشش و با همه وجود آسیب دیدگی تلاش کرد و روی سکو رفت تا اولین مدال آور زنان ایران در بازی‌های المپیک شود. این موضوع برای مردم و مسئولان ورزشی قابل احترام است. کیمیا هم فراموش نمی‌کند که چقدر مردم و مسئولان از او حمایت کردند. مطلب کیمیا را نخواندم اما تا جایی که می‌دانم او دوست داشت در فیزیوتراپی ادامه تحصیل دهد در حالی که ورزشکاران ما فقط می‌توانند در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل بدهند که به همین دلیل رفت.

او در ادامه افزود: کدام کشور برای ورزشکاران قهرمان خود تلاش نمی‌کند؟ فضا را برای ورزشکارانمان به ویژه در رده‌های سنی علیزاده که جوانانی هستند که زبان دلجویی و مهربانی خاص خود را می‌خواهند، ایجاد کردیم. اهتزار پرچم ایران خواست ورزشکاران هم هست اما کمیسیون زنان و ورزش در مورد ورزشکاران زن برنامه‌هایی دارد که برای در کنار هم بودن و شنیدن زنان آنها اقدام کند. علاوه بر این کمیسیون ورزشکاران را هم داریم که از کمیسیون‌های اصلی IOC است و کمیته ملی المپیک به آن خیلی اهمیت می‌دهد. کمیسیون‌های دیگر هم در خدمت ورزشکاران هستند. حضور زهرا نعمتی به نجمه خدمتی دلگرمی می‌دهد. حضور خدمتی به الهام احمدی دلگرمی می‌دهد و همینطور موارد دیگر.

فرهادی زاد بیان کرد: ما ۶۰ ورزشکار فدراسیون بیمارهای خاص را به انگلستان بردیم و به آنها تسهیلات دادیم اما یک نفر آنها نماند و برگشتند چون باورهایی که در آنها ایجاد شده باورهای قوی است و خانواده، مدرسه، دوستان و رسانه در آن نقش اساسی داشته است. علاوه بر این باید در فدراسیون‌هایمان فضای همراه با آرامش برای بانوان فراهم کنیم. البته این فضا وجود دارد اما باید بیشتر تلاش کنیم تا ورزشکارانمان به آرامش برسند و قوانین را به سمت و سویی ببریم تا کسانی مثل علیزاده در همین جا بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند. نباید فقط کیمیا را ببینیم بلکه باید خانواده و نیازهای آنها را هم ببینیم.

او در مورد فراهم کردن شرایط مناسب برای مربیان زن توانمند چون شهرزاد مظفر و الهام هاشمی و حفظ آنها در کشور گفت: وقتی الهام هاشمی در سنگاپور بود ورزشکاران او به فینال مسابقات می‌رسیدند و آقای دادگر با او صحبت کرد که به کشور برگردد. تیراندازی مشکلات خاص خود را دارد فدراسیون به دلیل شرایط کشور نمی‌تواند اسلحه مدرن و فشنگ وارد کند اما خوشبختانه در جلسه ستاد عالی بازی‌ها مقرر شد نیازهای آنها با اختصاص تسهیلات فراهم شود.

فرهادی زاد بیان کرد: باید برایبانوانی که می‌توانند با تلاش و کوشش در ارتقا سیستم ورزش نقش داشته، مراقبت و تلاش بیشتری داشته باشیم. باید به بخش بانوان سوبسید ورزشی داد یعنی فضا و امکان صحبت کردن بیشتری برای آنها فراهم شود وقتی مربی توانمندی چون الهام هاشمی داریم باید او را حمایت کنیم. خانم مظفر هم با توانمندی هایش باید در دوره‌های بعد برگردد و او هم با دل و جان می‌آید. باید از همه زنان توانمندمان حمایت کنیم تا دختران جوانمان بدانند یک روز به الهام هاشمی و شهرزاد مظفر تبدیل می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
نامه کیمیا علیزاده آنقدر زیبا بود که چند بار آن را خواندم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
2
0
شما هر کاری که بتوان تصور کرد انجام میدهید که ورزشکاران و نخبگان را مجبور به جلای وطن کنید. نگاه کوچکی به فتنه و نیرنگ و تخریب سازمان یافته وزارت در راستای نابودی باشگاه استقلال در دو ماه اخیر به خوبی گواه این است. این حجم از تخریب به هیچ عنوان امکان ندارد غیر عمدی و تصادفی باشد. اما لطفا بفرمایید که شما اصلا میدانید ورزش را میخورند یا مینوشند؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین